حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
رئیس فدراسیون سوارکاری مطرح کرد:

فعالیت عاشقانه مردم یزد در زمینه صنعت اسب

فعالیت عاشقانه مردم یزد در زمینه صنعت اسب

رئیس فدراسیون سوارکاری به وجود بیش از 300 باشگاه سوارکاری در یزد اشاره و گفت: مردم عاشقانه در زمینه صنعت اسب فعالیت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزد رسا»، مهدی کاظمیان در حاشیه سی و پنجمین جشنواره زیبایی اسب عرب در رده C ایکاهو که به میزبانی یزد در حال برگزاری است با اشاره به اینکه استان یزد جزو استان‌های مهم فدراسیون سوارکاری در زمینه صنعت اسب است اطهار داشت: برای اولین‌بار در ۲۴ خردادماه سال جاری و استان یزد میزبان مجمع هیات رئیسه سوارکاری کشور با حضور معاون وزیر ورزش، رؤسای هیات‌های استانی و سایر اعضای این مجمع خواهد بود.

وی ادامه  داد: در سفری دوروزه که به استان یزد داشتیم از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان یزد در زمینه صنعت اسب بیشتر آشنا و در جریان نیازها و ظرفیت‌های این صنعت در استان یزد شدیم.

رئیس فدراسیون سوارکاری با تأکید بر اینکه مردم یزد عاشقانه در زمینه  پرورش اسب فعالیت دارند گفت: برخی از اقداماتی که در استان یزد در حال انجام است مثل  انتقال جنین نژادهای مختلف اسب، تولید و عرضه یک سری لوازم سوارکاری پیست‌های بزرگ سوارکاری و اصلاح نژاد اسب نشان از آن دارد که مردم یزد هدفمند و عاقلانه در حال فعالیت در صنعت اسب هستند.

کاظمیان به وجود بیش از 300 باشگاه سوارکاری در استان یزد نیز اشاره و افزود: استان یزدسالهاست که در زمینه پرورش نژاد اسب عرب در حال فعالیت است و از این لحاظ در سطح کشور می درخشد و حتی از استان هاییکه مبدا اسب عرب هستند نیز جلوتر است.

رئیس فدراسیون سوارکاری ادامه داد: مجموعه‌های پرورش اسبی که امروز در استان یزد فعال است علاوه بر فعالیت در حوزه پرورش در زمینه جذب گردشگران فعال هستند.

وی با تأکید بر اینکه گسترش صنعت اسب می‌تواند جایگزین برخی تفریحاتی در استان مثل آفروید سواری شود گفت: افروید علاوه بر تخریب محیط‌زیست باعث آلودگی نیزمی شود؛ اما با گسترش صنعت اسب‌سواری می‌توان علاوه بر جذب گردشگران و به‌صورت خاص گردشگران خارجی از تخریب محیط‌زیست نیز جلوگیری کرد. 

رئیس فدراسیون سوارکاری با اشاره به بازدیدها و دیدارهای خود در جریان سفر به یزد، گفت: دیداری با مدیرکل جوان اداره ورزش و جوانان استان یزد داشتیم و خوشبختانه تعامل خوبی را در سطح استان یزد و همچنین در بین جامعه سوارکاری استان برای توسعه این بخش مشاهده کردیم.

وی به وجود پیست خوب رشته هنرهای رزمی سواره در شهرستان تفت نیز اشاره و ابراز کرد: فدراسیون از توسعه این رشته حمایت خواهد کرد و ضمن این که در شهرستان اشکذر مجتمع ورزشی و گردشگری خوبی داریم که حتی از پتانسیل برگزاری جشنواره‌های زیبایی کشور برخوردار است.

کاظمیان گفت: در دیدار با فرماندار شهرستان اشکذر مقرر شد با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد تومان مجموعه‌ای برای فعالیت‌های سوارکاری در این شهرستان ایجاد شود و در دیدار با نماینده اردکان شاهد ایجاد بیمارستان دامپزشکی با پیشرفت ۳۰ درصدی بودیم.

وی با اشاره به واگذاری مجموعه سوارکاری صفائیه یزد به استان، گفت: خوشبختانه این مجموعه ظرفیت خوبی در رشته سوارکاری در مرکز استان است که ضمن احیای کورس اسب‌های عرب طی چندین سال گذشته به طور متداوم، امیدواریم با ایجاد میدان‌های سوارکاری مختلف میزبان مسابقات سایر رشته‌های این حوزه نیز باشد.

وی سیاست فدراسیون سوارکاری را انتقال برنامه‌ها به استان‌ها ذکر و تصریح کرد:  نباید اسب و سوارکاری را یک‌رشته ورزشی برای قشری ثروتمند بدانیم؛ لذا آرزوی دیرین ما در فدراسیون این است که بتوانیم ضمن تولید برندهای ایرانی، آنها را به نام کشورمان در عرصه‌های بین‌المللی عرضه کنیم که در این صورت صنعت اسب نیز مانند صنعتی چون نفت، درآمدزا و ارزآور برای کشورمان خواهد بود.

رئیس فدراسیون سوارکاری ضمن ابراز خرسندی از اهتمام پرورش‌دهندگان استان یزد به موضوع ارتقای کیفیت پرورش اسب، اظهار امیدواری کرد که با توسعه آموزش‌های تخصصی در بخش‌های مختلف این صنعت، شاهد استفاده از نیروها و عوامل بومی در جریان برگزاری رقابت‌ها و رویدادهای مختلف رشته سوارکاری از جمله افسر دوپینگ باشیم.

وی همچنین با اعلام این که بحث دوپینگ در رشته سوارکاری نیز با ارجاع به آزمایشگاهی مرجع در بازه‌ای چهارروزه با استفاده از کیت‌های استاندارد روز دنیا در کشورمان محقق شده است، عنوان کرد: در حال رفع برخی اختلافات سلیقه‌ای گذشته در زمینه میکروچیپ‌گذاری نیز هستیم و امیدواریم مطابق با وظایف قانونی به تفاهم‌نامه و تعامل خوبی با وزارت جهاد کشاورزی در این باره در راستای حمایت از تولیدکنندگان و مالکان اسب در این حوزه دست یابیم.

کاظمیان به برگزاری دو سه دوره حراج اسب عرب در یزد علی‌رغم برخی اختلاف سلیقه‌هایی که وجد داشت، گفت: امیدواریم بتوانیم حراج اسب و تجهیزات این حوزه را در استان‌هایی مانند یزد برای حمایت از این بخش مجدداً راه‌اندازی کنیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از