حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403

ویژگی‌های ضروری برای شعار داوطلبان ریاست جمهوری

ویژگی‌های ضروری برای شعار داوطلبان ریاست جمهوری

شعار ابزاری است که در انتخابات مختلف نامزدها به کار می‌گیرند تا تاثیر مثبتی بر افکار عمومی داشته و نهایتا رأی مردم را به سوی خود جلب کنند.

به گزارش «یزدرسا»، بعد از انتشار خبر ناگوار شهادت رئیس‌جمهور و همراهانشان، مطابق با اصل ۱۳۱ قانون اساسی، کلیات برنامه زمان‌بندی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفت.

هشتم تیرماه به‌عنوان روز برگزاری انتخابات تعیین شد و طی فرآیند برگزاری انتخابات شورای نگهبان پس از مهلت پنج روزه بررسی صلاحیت‌ها، بعدازظهر ۲۰ خردادماه، اسامی ۶ نفر از کاندیداهای احراز صلاحیت شده را به وزارت کشور ابلاغ کرد.

حال برنامه‌های تبلیغاتی و معرفی داوطلبان ریاست جمهوری آغاز شده است. انتخاب و اعلام شعار یکی از اقداماتی است که داوطلبان ریاست جمهوری انجام می‌دهند. شعار ابزاری است که در انتخابات مختلف نامزدها به کار می‌گیرند تا تاثیر مثبتی بر افکار عمومی داشته و نهایتا رأی مردم را به سوی خود جلب کنند.  شعارها نشان از اهداف اصلی نامزد انتخابات در صورت رأی آوردن است. اما این شعارها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

ویژگی‌های ضروری برای شعار داوطلبان ریاست جمهوری

علی پورحیدری، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» اظهار کرد: مردمی‌بودن مهم‌ترین ویژگی است که مردم از رئیس‌جمهور خود انتظار دارند. کسی که از جنس مردم بوده، فارغ از شعارهایی که قبل از انتخابات می‌دهد، باید به مطالبات مردم پاسخ مناسب و مبتنی بر عقلانیت بدهد.

 

 وی در رابطه با ویژگی‌هایی که یک شعار انتخاباتی باید داشته باشد، تصریح کرد: برای بیان ویژگی‌های شعار انتخاباتی لازم است بدانیم، برای مردم دعواهای سیاسی اذیت‌کننده است؛ آن‌ها می‌دانند که کارهای زیادی براي رسيدن به رشد و بالندگی برای کشور باید انجام گیرد؛ نحوه برخورد نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با کارهای بر زمین مانده برای مردم اهمیت دارد.

 

کارشناس مسائل سیاسی افزود: ریشه‌کنی فساد، عدم تبعیض، توجه ویژه به مستضعفان و محرومان جامعه، حل مشکلات مختلف اقتصادی و اجتماعی و ... از جمله وظایفی است که بر دوش رئیس‌جمهور ‌است.

 

وی ادامه داد: امروز مردم ایران بیش از هر زمان دیگری به بصیرت رسیده‌ و می‌دانند که شعارهای لفاظی‌گونه دردی از مردم را دوا نخواهد کرد.

 

پورحیدری با بیان اینکه مردم مرد میدان و عمل را برای رئیس‌جمهوری می‌خواهند، تصریح کرد: باید از شعاری که هر نامزد انتخابات بر می‌گزیند؛ مرد عمل بودن برداشت شود؛ گاهی برخی نامزدها شعار انتخاب می‌کنند که در حد همان شعار باقی خواهد ماند و بعضاً خودشان هم می‌دانند که این شعارها عملی نخواهد بود.

 

وی ادامه داد: با کمی کنکاش می‌توان به عملی بودن و نبودن شعار دست یافت و این می‌تواند ملا‌کی برای تعیین نامزد اصلح باشد.

 

پورحیدری با اشاره به اینکه این انقلاب، انقلاب مستضعفان است، گفت: رئیس‌جمهور برای همه افراد کشور رئیس‌جمهور است و باید رفع مشکل افراد مشکل‌دار که اغلب قشر ضعیف جامعه هستند را در اولویت بگذارد. باید شعار انتخاباتی، حمایت از طبقات ضعیف جامعه را نیز در بر گیرد.

 

کارشناس مسائل سیاسی قانونی بودن را لازمه شعار انتخاباتی عنوان کرد و افزود: دادن شعار غیرقانونی؛ چه قانون عادی و چه قانون اساسی نشان عدم پایبندی فرد به قانون داشته و خیلی نمی‌توان روی فردی که به قانون پایبند نیست، حساب باز کرد.

 

 وی رعایت اصل صداقت برای داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری حائز اهمیت است، گفت: باید در شعار انتخاباتی صداقت موج بزند؛ مردم از مسئولان صداقت می‌خواهند؛ در نهایت برخورد غیر صادقانه برای مردم برملا خواهد شد و این بی‌صداقتی ضربه بزرگی است.

 

پور حیدری بیان کرد: شعارهایی که در اول انقلاب مطرح شد، هنوز زنده و پابرجا است و نشان‌دهنده سلامت انقلاب اسلامی است. با تأسی از این موضوع شعار انتخاباتی باید به‌گونه‌ای باشد که در پایان دوره سیاست جمهوری به آن جامه عمل پوشانده شده و اعمال و خدمات دولت بر همان مدار پیش رفته باشد.

 

وی با بیان اينکه شعارها نشأت‌گرفته از اهداف هستند، اظهار کرد: شعار باید به گونه‌ای عملی باشد که تا پایان دوره ریاست‌جمهوری تثبیت شده باشد.

 

کارشناس مسائل سیاسی گفت: شعارها نباید به گونه‌ای باشد که به دشمنان نظام چراغ‌ساز نشان دهیم. شعار انتخاباتی که نامزدهای ریاست جمهوری انتخابات می‌کنند باید مواضع صحیح و عاقلانه و عزت‌آفرین انقلاب اسلامی را ثابت کند.

 

وی ادامه داد: فاصله گرفتن نامزدهای ریاست جمهوری از شعارزدگی و داشتن عزمی جزم برای حل مشکلات مختلف جامعه، به‌ویژه مشکلات اقتصادی برای مردم و کشور مطلوب است.

ویژگی‌های ضروری برای شعار داوطلبان ریاست جمهوری

باید دقت کنیم که شعار انتخاباتی رئیس‌جمهور باید برجستگی‌های کلیدی او  از جمله برنامه‌ها، قابلیت‌ها و توانایی‌های او در مواجهه با چالش‌ها، و علاقه و اعتقادات اصلی او به مسائل اجتماعی و سیاسی را نشان دهد. مهم است که این شعارها با واقعیت و عمل‌های واقعی همراه باشند. مردم باید بتوانند شعارهای انتخاباتی را با اهداف و ارزش‌های واقعی مقایسه کنند و از این طریق تصمیم خود را بگیرند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از