حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
یزدرسا بررسی می‌کند؛

چرا باید در انتخابات شرکت کنم؟

چرا باید در انتخابات شرکت کنم؟

اغلب مردم از خودر می‌پرسند که چرا باید در انتخابات شرکت کنند و تاثیر این حضور در چیست، حال باید بدانیم که چرا باید در انتخابات شرکت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، تاکنون از بسیاری از مردم شنیده‌ایم که «ما با سیاست کاری نداریم»، «سیاست به ما چه؟» و... اما آیا واقعا ما با سیاست کاری نداریم؟

سیاست به صورت عامیانه یعنی تعیین موضع یک فرد؛ یعنی اگر من از میان چندین انتخاب عادی که به صورت روزانه انجام می‌دهم مانند انتخاب خوراک، غذا، مدل گوشی و یا لب‌تاپ یک مورد را انتخاب کنم یعنی نسبت به آن موضع‌گیری کرده‌ام.

براساس نظام جمهوری اسلامی، اصل این نظام بر جمهوریت و اسلامی بودن آن است پس یعنی مشارکت سیاسی در این نظام نیز یک اصل و بخش جدائی ناپذیر از دیانت ماست و تنها در انتخاب موضع سیاسی افراد این مشارکت رنگ و بوی دیگر می‌گیرد، یعنی فرد انتخاب و موضعش این است که در مسائل سیاسی کشور ورود کند و رای و نظرش را اعلام کند که این موضع سیاسی فرد را مشخص می‌کند و یا فردی انتخاب می‌کند در این مسائل سکوت کند که باز این یک نوع موضع‌گیری سیاسی است.

انتخاب در زندگی هر فرد بسیار ملموس و واضح است و هر فرد می‌داند که از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین تصمیمات و انتخاب‌های او دارای مزایا و معایبی است و با علم به این موضوع دست به انتخاب می‌زند، انتخاب نام برای فرزند، انتخاب مدرسه، انتخاب رشته، انتخاب دانشگاه، انتخاب همسر، انتخاب خانه و دنیایی از انتخاب‌های مختلف که در پیش‌روی انسان‌ها است.

«انتخابات» نیز نوعی انتخاب و موضع‌گیری سیاسی است که مخالفت و یا موافقت با آن نیز موضع‌گیری سیاسی است و سکوت در این زمینه هم موضع‌گیری محسوب می‌شود.

باید بدانیم انتخابات نیز همچون سایر انتخاب‌های زندگیمان بسیاری از مشکلات را حل می‌کند و برای آنها نیز چاره‌اندیشی می‌کند و در این میان نیز مشکلاتی با خود به همراه دارد، و باید بدانیم که انتخابات خود یک راه‌حل برای مشکلات است و نباید به محض رویارویی با مشکلات راه‌حل را تحریم کنیم.

انتخاب اصلح از مواردی است که می‌تواند به عنوان راه‌حل بسیاری از مشکلات درنظر گرفته شود و سیاه‌نمایی و عدم شرکت در انتخابات نیز تنها منتج به مشکلات بیشتر و در نهایت لاینحل شدن برخی از مشکلات می‌شود.

 

چرا باید در انتخابات شرکت کنم؟

*با هرنگاهی که باشیم باید از حق انتخاب خود استفاده کنیم

 

محمدرضا دهقانی اشکذری در گفتگو با پایگاه خبری «یزدرسا» با اشاره به چرایی شرکت در انتخابات اظهار کرد: خداوند حق انتخاب را تنها به انسان داده است که این حق در زمینه‌های مختلف مانند انتخاب مسیر تحصیلی، مسیر شغلی، مسیر زندگی و یکی دیگر انتخاب افرادی است که قرار است برای ما برنامه‌ریزی کنند و سرنوشت خود و فرزندانمان را رقم بزنند.

 

وی افزود: این حق انتخاب شخصی است و هر فرد باید از این حق انتخاب به درستی استفاده کند؛ در بخش‌هایی از کشور شاهد ناکارآمدی برخی از مدیران بودیم و راه‌حل این مشکل انتخاب افرادی است که با این ناکارآمدی مقابله کنند.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد با بیان اینکه مجلس مهم‌ترین نهاد کشوری است که می‌تواند تمام جریان‌های کشور را اصلاح کند، تصریح کرد: قانون نقطه مشترک تمام جریان‌هایی است که کشور را به سمت توسعه حرکت می‌دهد و قانون‌گذاری یکی از وظایف مجلس و نمایندگان مجلس است.

وی ادامه داد: افرادی باید در این جایگاه قرار بگیرند که قانون را بداند و قوانین خوب، موثر، کارآمد و چابک را طراحی کنند.

 

دهقانی اشکذری با اشاره به وظیفه دوم مجلس شورای اسلامی مبنی بر نظارت تصریح کرد: تنها دستگاهی که حق تحقیق و تفحص را در همه قوا دارد مجلس شورای اسلامی است که اعضای آن با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند؛ نظارت بر قوه مجریه و آیین‌نامه‌های ابلاغی دولت نیز برعهده مجلس شورای اسلامی است.

 

وی افزود: از هر نگاه و هر قومیتی مردم باید بدانند که باید از حق انتخاب خود استفاده کنند و سرنوشت کشور را خود تعیین کنیم؛ اگر ما در کشور یک زنجیره باشیم و پشت سر یکدیگر بایستیم و اتحاد داشته باشیم این کشور هرچه سرعتر به روزهای اوج خود نزدیک خواهد شد.

 

برای حل مشکلات درون کشور باید به سراغ نقطه آغاز رفت بنابراین اصلاح ناکارآمدی‌های موجود در کشور با یک نقطه آغازین انجام می‌شود و مجلس نقطه آغازین اصلاح است.

 

*حضور مردم در انتخابات امید دشمن را به ناامیدی تبدیل می‌کند

 

علی اکبر عزیزی ۷ بهمن ۱۴۰۲ در جمع اقشار مختلف مردم ابرکوه به اهمیت دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اشاره کرده و گفته بود: حضور حداکثری مردم در انتخابات بسیار مهم است و مردم می‌توانند با حضور پرشور خود در پای صندوق‌های رای امید دشمنان را به یاس و ناامیدی تبدیل نمایند.

 

او با قدردانی از همراهی مردم با نظام مقدس جمهوری اسلامی ادامه داده بود: در ۴۵ سال گذشته حرف اول را مردم زدند، بنابراین این مردم هستند که صاحبان انقلابند و در تحقق اهداف عالیه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب مشارکت جدی داشته و دارند و باحضور پررنگ و بی‌نظیر خود در انتخابات پیش‌رو به دشمنان نشان خواهند داد که پای آرمان‌های خود محکم و استوار ایستاده‌اند. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد ادامه داده بود: در فرایند برگزاری انتخابات پیش‌روی طبق رویکرد و اهدافی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند در چهار مولفه مشارکت، امنیت، رقابت و سلامت به نحوی برنامه ریزی و عمل شده تا انتخاباتی سالم و با حضور حداکثری مردم در انتخابات اسفند ماه در استان شاهد باشیم.

حمایت مردم از انقلاب و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران موضوعی بود که نشان داد مردم در سختی‌ها و خوشی‌ها در کنار این خاک ایستادند و تحت هیچ‌شرایطی از آرمان‌های این نظام کنار نمی‌کشند، و شاید همین ایستادگی بود که تلاش‌های دشمن در سال گذشته و حتی از دهه فجر سال جاری تاکنون را ناکام گذاشت.

 

چرا باید در انتخابات شرکت کنم؟

*عزم جدی استان یزد برای تحقق راهبردهای مورد نظر انتخابات

 

مهران فاطمی ۲۹ مهر ۱۴۰۲ در نشست مشترک ستاد انتخابات و هیات نظارت استان که به منظور بررسی اقدامات و ارائه گزارش فعالیت های این ستاد برگزار شد گفته بود: برگزاری صحیح انتخابات با حضور حداکثری مردم و تحقق راهبردهای رهبر معظم انقلاب، مصداق عمل صالح است و در استان عزم جدی برای تحقق چهار راهبردِ سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت در انتخابات وجود دارد.

 

وی افزوده بود: انتخابات یکی از بزرگترین رویدادهایی است که حضور حداکثری و توجه ویژه مردم و برگزاری مناسب و صحیح در آن باید صورت گیرد.

 

استاندار یزد ادامه داده بود: مردم سالاری دینی یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است و این نعمت در سایه ولایت مطلقه فقیه و راهبردهای امامین انقلاب محقق شده و با برگزاری خوب انتخابات، می‌توان شکر بخشی از این نعمت را به جای آورد.

حضور مردم در انتخابات آنقدر از اهمیت برخوردار است که مقام معظم رهبری از ابتدای سال جاری براین موضوع تاکید بسیار داشتند و در اکثر سخنرانی‌های خود به این موضوع اشاره کردند.

 

شرکت در انتخابات به معنای ایفای حق و نقش خود در برابر خود، خانواده و کشور است و مردم نباید به سوگیری‌های دشمن و سیاه‌نمایی آن در این زمینه توجه کنند، چراکه وظیفه دشمن، دشمنی کردن است و هیچگاه دل آن‌ها در هیچ برهه‌ای از تاریخ به حال کشور و ملت ایران نسوخت که اینبار نیز دفعه دوم آن‌ها باشد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از