حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
عوامل مهم در ابتلا به سرطان چیست؟

کم‌تحرکی و فست‌فودها آتش زیر خاکستر سرطان

کم‌تحرکی و فست‌فودها آتش زیر خاکستر سرطان

استان یزد در ۱۰ سرطان شایع کشور، رتبه‌های اول تا سوم را دارد و در زمینه ابتلای به سرطان عوامل متعددی مانند استفاده از فست‌فودها و کم‌تحرکی نقش پررنگی را ایفا می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری یزدرسا، «سرطان» واژه‌ای که همچنان برای مردم با رعب و وحشت همراه است، زیرا ناشناخته بودن آن حسی مشابه قرار گرفتن در یک محل تاریک و جدید را به فرد القا می‌کند، حسی که پس از مواجهه اول با تاریکی کمرنگ می‌شود؛ بنابراین همین که بدانیم پیشرفت علم پزشکی در این زمینه تا چه میزان به تشخیص، کنترل و درمان این بیماری کمک کرده است، نگرانی‌ها در مورد درمان‌ناپذیر بودن سرطان کاهش خواهد یافت.

این موضوع که علم پزشکی به دستاوردهای مهمی در زمینه درمان و کنترل بیماری سرطان دست‌یافته مسئله مهمی است، اما نباید نقش خود فرد در کنترل و پیشگیری از ابتلا به این بیماری را نادیده گرفت.

*استان یزد جزو ۳ استان اول در زمینه ابتلا به سرطان

محمد علی اوزی نژاد رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به اینکه استان یزد در ۱۰ سرطان شایع کشور، رتبه‌های اول تا سوم را دارد، اظهار کرد: استان یزد یکی از پرخطرترین استان‌های کشور در زمنیه سرطان است و شایع‌ترین سرطان‌ها در استان یزد شامل سرطان پستان، سرطان تیروئید، سرطان پروستات، سرطان پوست و سرطان روده بزرگ است.

اوزی نژاد بیان کرد: سرطان رتبه دوم مرگ بعد از مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را در استان دارد به‌گونه‌ای که مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی ۳۴ درصد و مرگ ناشی از سرطان ۱۵ درصد است.

وی افزود: روند سرطانی شدن سلول‌های بدن زمان طولانی نیاز دارد، بر همین اساس در مورد بعضی از سرطان‌ها روش‌هایی وجود دارد که بتوان در مراحل اولیه ایجاد سرطان با غربالگری آن‌ها را تشخیص و درمان کرد؛ طبیعی است تشخیص سرطان در مراحل اولیه، نتیجه درمان بهتری خواهد داشت.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر استان یزد با اشاره به اینکه سرطان یک بیماری چند عاملی است اظهار کرد: این بیماری هیچگاه در اثر یک عامل خاص به وجود نمی‌آید و عوامل خطر سرطان به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند.

*کم‌تحرکی و فست‌فودها دو عامل مهم در رشد سرطان

وی افزود: عوامل خطر ژنتیکی، عوامل خطر فردی شامل سبک زندگی پرخطر مانند کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب، مصرف دخانیات و الکل، عوامل خطر محیطی مانند عامل‌های زیان‌آور در محیط کار و عفونت‌ها و ضعف سیستم ایمنی از جمله چهار دسته اصلی عوامل خطر سرطان شناخته شده‌اند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان سبک زندگی ناسالم امروزه را مهمترین عامل افزایش بیماری‌های غیرواگیر در کشور دانست و تصریح کرد: تغییر سبک زندگی شامل کم‌تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و چاقی باعث رشد فزاینده بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان در استان شده است.

اوزی‌نژاد ادامه داد: تحرک بدنی روزانه ۳۰ دقیقه یا سه تا ده دقیقه پنج روز در هفته و یا ۲۵ دقیقه فعالیت شدید سه روز در هفته مثل شنا، تغذیه مناسب، مصرف دو تا چهار واحد سبزی روزانه دو تا چهار واحد میوه مصرف لبنیات کم چرب دو تا سه واحد مصرف حبوبات، کم کردن مقدار مصرفی قند و شکر که شامل نبات هم می‌شود به ویژه در افراد دیابتی، عدم مصرف غذاهای سرخ کرده و چرب، کاهش مصرف نمک و فست‌فود  عدم مصرف دخانیات و الکل که درمجموع در کاهش سرطان، دیابت، بیماری قلبی عروقی و فشار خون موثر است.

*غربالگری دو سرطان مهم رایگان است

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر استان سرطان را بیماری‌ای قابل پیشگیری دانست و گفت: سرطان یک بیماری قابل پیشگیری است و تعدادی از سرطان‌ها از جمله پستان، روده بزرگ و دهانه رحم قابل تشخیص زودرس است و تمامی افراد بالای ۳۰ سال برای دریافت خدمات می‌توانند به مراکز و پایگاه‌های خدمات جامعه سلامت مراجعه کنند.

اوزی‌نژاد با اشاره به روش‌های مختلف غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان، اظهار کرد: در حال حاضر سه سرطان پستان، سرطان روده بزرگ و سرطان دهانه رحم در مراکز و پایگاهای سلامت، امکان غربالگری دارند و همچنین برای سرطان روده بزرگ افراد بین ۵۰ تا۶۹ سال که به مراکز خدمات جامعه سلامت مراجعه می‌کنند با انجام یک تست رایگان فیت که نشانه وجود یا عدم وجود خون در مدفوع است، می‌توان به این موضوع شک کرد و برای بررسی بیشتر به متخصصان این امر ارجاع داده شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر استان تصریح کرد: خانم‌های سنین ۳۰ تا ۶۹ سال برای انجام تست سرطان سینه و خانم‌های سنین ۳۰ تا ۵۵ سال برای بررسی سرطان دهانه رحم با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت می‌توانند آزمایش‌های مرتبط را انجام داده و در صورت لزوم به متخصصان این امر ارجاع داده شوند.

وی تصریح کرد: غربالگری سرطان روده وسرطان پستان در سطح یک کاملا رایگان است و در غربالگری سرطان دهانه رحم فقط هزینه آزمایش به قیمت دولتی دریافت می‌شود.

*میزان بروز سرطان در ایران بالاتر از میانگین جهانی است

گفتنی است؛ میزان بروز سرطان در ایران بالاتر از میانگین جهانی است و نتیجه تحقیقات دانشمندان مؤسسه بین‌المللی تحقیقات سرطان (آی‌اِی‌آر‌سی)، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، و مرکز ثبت سرطان و تحقیقات سرطان ایران که بهار سال ۱۴۰۰ در مجله بین‌المللی سرطان منتشر شد، پیش بینی کرده است که تعداد موارد جدید سرطان در ایران از ۱۱۲ هزار مورد ثبت شده در سال ۲۰۱۶ به ۱۶۰ هزار مورد جدید در سال ۲۰۲۵ افزایش پیدا کند و این به معنای افزایش ۴۲/۶ درصدی است که نزدیک به ۲۹ درصد آن به تغییر ساختار جمعیت مرتبط است.

داده‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد سرطان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و حدود ۱۰ میلیون مرگ در سال ۲۰۲۰ یا تقریباً یک مورد از هر شش مورد مرگ را به خود اختصاص داده است.

حدود یک سوم مرگ و میرهای ناشی از سرطان به دلیل مصرف دخانیات، شاخص توده بدنی بالا، مصرف الکل، مصرف کم میوه و سبزیجات و عدم فعالیت بدنی است.

عفونت‌های سرطان‌زا، مانند ویروس پاپیلومای انسانی (اچ‌پی‌وی) و هپاتیت نیز دلیل حدود ۳۰ درصد از موارد ابتلا به سرطان در کشورهای با درآمد کم و متوسط هستند.

 انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از