حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
تلاش برای رسیدن به خودکفایی؛

یزد در تولید مواد پروتئینی چه وضعیتی دارد؟

یزد در تولید مواد پروتئینی چه وضعیتی دارد؟

استان یزد برای رسیدن به وضعیت مطلوب در تولید مواد پروتئینی اقدامات مختلفی انجام داده است.

به گزارش «یزدرسا»، رسیدن به خودکفایی یکی از اهدافی است که دولت و مسئولان تلاش می‌کنند تا کشور در زمینه‌های مختلف به آن دست یابد. یکی از بخش‌های مورد هدف برای رسیدن به خودکفایی تولید مواد پروتئینی است.

برنامه‌ریزی دقیق و انجام تحقیقات کافی، استفاده از فناوری‌های نوین در فرآیند تولید، افزایش بهره‌وری در تمامی مراحل تولید، توسعه بازار و فرهنگ‌سازی در مورد اهمیت مواد پروتئینی، همکاری با کشاورزان و دامداران برای بهبود کیفیت محصولات، استفاده از رویکردهای پایدار در تولید از جمله ملزوماتی است رسیدن به خودکفایی در تولید مواد پروتئینی را میسر می‌سازد. استان یزد از جمله استان‌های پیشتاز در خودکفایی مواد پروتئینی است.

یزد در تولید مواد پروتئینی چه وضعیتی دارد؟

محمدعلی حاتمی‌زاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» در رابطه با تراز فیزیکی اقلام پروتئینی در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: میزان تولید گوشت قرمز در سال ۱۴۰۲ در استان یزد ۱۷ هزار تن بوده که برآورد نیاز استان ۱۲ هزار و ۶۳۸ تن بوده است و ۴ هزار و ۳۶۲ تن تولید مازاد داشته‌ایم.

 

وی تصریح کرد: سرانه مصرف گوشت قرمز در استان یزد ۱۱/۱ کیلوگرم است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: میزان تولید شیر خام در سال ۱۴۰۲ در استان یزد ۲۱۳ هزار تن بوده که برآورد نیاز استان ۱۳۵ هزار و ۲۵۸ تن بوده است و ۷۷ هزار و ۷۴۲ تن تولید مازاد داشته‌ایم.

 

وی گفت: سرانه مصرف شیر در استان یزد ۱۱۸/۸ کیلوگرم است.

 

حاتمی‌زاده با بیان اینکه استان یزد در حوزه تولید گوشت طیور نیز وضعیت مطلوبی دارد، عنوان کرد: گوشت طیور در سال ۱۴۰۲ در استان یزد به میزان ۶۷ هزار و ۶۷۰ تن تولید شد که برآورد نیاز استان ۳۸ هزار و ۵۹۶ تن بوده است و ۲۹ هزار و ۷۴ تن تولید مازاد داشته‌ایم.

 

وی افزود: سرانه مصرف گوشت طیور در استان یزد ۳۳/۹ کیلوگرم است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد میزان تولید تخم‌مرغ در استان یزد در سال ۱۴۰۲ را ۴۲ هزار و ۱۸۴ تن اعلام کرد و ادامه داد: برآورد نیاز استان به تخم‌مرغ در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۷ هزار و ۳۰۶ کيلوگرم بوده است و ۲۴ هزار و ۷۸۷ تن تولید مازاد داشته‌ایم.

 

این مقام مسئول سرانه مصرف تخم‌مرغ در استان یزد را ۱۵/۲ کیلوگرم عنوان کرد.

 

وی با بیان اینکه از بین اقلام پروتئینی تنها کالای عسل تولید مازاد نداشته است، گفت: در سال ۱۴۰۲به میزان ۴۹۴ تن عسل در استان یزد تولید شد؛ این در حالی است که برآورد نیاز استان به عسل یک هزار و ۳۶۶ تن بوده و ۸۷۲ تن کسری عسل موردنیاز استان داشته‌ایم.

 

حاتمی‌زاده سرانه مصرف عسل در استان یزد را ۱/۲ کیلوگرم بیان کرد و افزود:تولید مازاد اقلام پروتئینی به سایر استان‌ها صادر و عسل موردنیاز استان نیز از مناطق دیگر تأمین شده است.

 

وی احداث مگافارم را از راه‌های مؤثر رسیدن به خودکفایی مواد پروتئینی عنوان کرد و ادامه داد: در مگافارم به معنای واحدهای بزرگ تولیدی بخش کشاورزی (مزارع وسیع) است. با احداث این مگافارم می‌توان تولید اقلام پروتئینی را افزایش داد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد تصریح کرد: مزیت اصلی اجرای طرح مگافارم‌ها توسط سرمایه‌داران این حوزه، رفع مشکل تأمین مالی است که با حداقل‌ها می‌توانیم پهنه‌ها یا مجتمع‌ها را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم؛ آنها می‌توانند دام‌های مولد پر تولید را از کشورهای مورد تایید معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی وارد و نسبت به پرورش آن‌ها اقدام کنند.

 

وی گفت: اقدامات انجام‌شده در استان یزد در خصوص احداث مگافارم‌های پرورش دام سبک در قالب ایجاد واحد‌های پرورش دام مولد و پروار ، کار بسیار مهمی است که در راستای خودکفایی تولید گوشت قرمز اهمیت دارد.

 

یزد در تولید مواد پروتئینی چه وضعیتی دارد؟

رسیدن به خودکفایی در تولید مواد پروتئینی دارای مزایای متعددی است. کاهش وابستگی به واردات که در مواقع بحرانی می‌تواند بسیار مهم باشد، تضمین امنیت غذایی و جلوگیری از مخاطراتی مانند قطع تأمین امنیت غذایی، ایجاد فرصت‌های اشتغال و رونق‌بخشی به اقتصاد استان و کشور، کاهش فشار بر محیط زیست به واسطه کاهش نیاز به حمل‌و‌نقل در سطح برون‌استانی و بین‌المللی از جمله مزایایی است که نشان می‌دهند رسیدن به خودکفایی در تولید مواد پروتئینی می‌تواند برای استان و کشورها به شدت مفید باشد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از