حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد:

۱۷ پروژه صنعتی در دهه‌فجر به بهره‌برداری می‌رسد

۱۷ پروژه صنعتی در دهه‌فجر به بهره‌برداری می‌رسد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: در ایام‌الله دهه فجر ۱۷ پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۲ همت در استان یزد به بهره‌برداری می‌رسد.

 به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، محمدکاظم صادقیان در جمع اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳ هزار و ۳۶۲ مورد پروانه بهره‌برداری فعال در استان وجود دارد، اظهار کرد: به‌صورت متوسط روزانه یک مورد پروانه بهره‌برداری در استان صادر شده که با توجه به پروانه‌های صادرشده، اشتغال ۱۰۷ هزار نفری ایجاد می‌شود که این موضوع وظیفه مدیران سازمان صنعت، معدن و تجارت را بیشتر می‌کند که رشد اقتصادی ۷.۵ درصدی که سال گذشته برای استان یزد ایجاد شد را حفظ کنند.

وی ادامه داد: از لحاظ رتبه استان یزد جایگاه هفتم را در زمینه صدور پروانه بهره‌برداری دارد و در بخش صدور جوازها نیز علیرغم اینکه محدودیت‌هایی از سوی شورای برنامه‌ریزی استان یزد وجود داشت؛ اما ۸۹۶ جواز جدید صادر شده است که تعداد جوازهای صادرشده در استان را به ۴ هزار و ۵ مورد رسانده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد با تأکید بر اینکه سعی کرده‌ایم در زمینه توسعه شهرستان‌های استان نیز سرمایه‌گذاری متناسبی صورت گیرد و سرمایه‌گذاری‌ها متمرکز بر یک شهرستان نباشد، تصریح کرد: در استان یزد حدود ۱۰۰ مجوز بی‌نام منطبق بر سند یزد نوین صادر شده است که برای این پروژه‌ها به دنبال سرمایه‌گذار جدید در استان هستیم.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه معدن چالش‌هایی در زمینه اکتشاف معادن جدید وجود دارد، بیان کرد: بسیاری از معادن به علت اینکه سال‌هاست مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند، منابع آن‌ها روبه اتمام است و در آینده نه‌چندان دور این معادن تعطیل و در زمینه اشتغال این معادن در سطح استان دچار چالش‌هایی خواهیم بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد با بیان اینکه یک میلیارد و ۷۹ میلیون دلار میزان صادرات استان در ده ماه ابتدایی سال جاری بوده است، تصریح کرد: این عدد رشد ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است که همت صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان را نشان می‌دهد.

صادقیان با بیان اینکه بالغ‌بر ۱۴۰ هزار اشتغال داخلی در استان وجود دارد، اظهار کرد: در حوزه اصناف استان نیاز به بازنگری اساسی داریم؛ در اسفندماه انتخابات جدید اتاق اصناف استان یزد برگزار خواهد شد و امیدواریم انتخاب‌های خوبی در این زمینه صورت بگیرد تا شاهد حل برخی مشکلات اصناف در استان باشیم و همچنین موضوع ادغام اتحادیه‌ها را برای کارایی بالاتر پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه صدور خدمات مهندسی و تحقیق و توسعه و دیگر زمینه‌ها برخی اختیارات و تصمیم‌گیری‌ها را به تشکل‌های خصوصی واگذار کرده‌ایم، گفت: خوش‌نامی یکی از برندهای معتبر یزدی‌ها است که در این زمینه توانسته‌ایم به موفقیت‌های بسیار زیادی در زمینه‌های متعدد دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد افزود: بررسی مشکلات ۲۰۳ واحد راکد استان در دست اقدام است که پروانه بهره‌برداری حدود ۱۸۰ مورد از آن‌ها ابطال شده و در دستور کار داریم تا در صورت امکان این واحدها را احیاء کنیم.

صادقیان با تأکید بر اینکه تاکنون در سال جاری حدود ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن استان دریافت شده است، گفت: در سطح استان ۷۷۶ پروانه بهره‌برداری معدن وجود دارد که حدود ۵۰۰ واحد فعال است.

وی از تلاش برای سوق دادن جوازهای تأسیس استان به سمت صنایع دانش‌بنیان، کم‌آب‌خواه و کم آلاینده خبر داد و با بیان این‌که خوشبختانه نگاه سرمایه‌گذاران در استان به این سمت سوق یافته است، اظهار کرد: حدود ۲۰ درصد جوازهای تأسیس در دوره جدید به سمت‌وسو و ریل‌گذاری جدید استان سوق پیدا کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در پایان تصریح کرد: در ایام‌الله دهه فجر ۱۷ پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۲ همت در استان یزد به بهره‌برداری می‌رسد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از