حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد:

آب ام‌المسائل استان یزد است

آب ام‌المسائل استان یزد است

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد با بیان اینکه ام‌المسائل و مسئله اصلی استان آب است، بر ضرورت تصویب و اجرای سند تأمین آب شرب استان یزد تأکید کرد.

به گزارش «یزدرسا»؛ مجید دهقانی‌زاده در دهمین نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد که صبح روز گذشته در تالار کوثر استانداری یزد برگزار شد، اظهار کرد: تأمین آب به‌ویژه آب شرب وظیفه حاکمیت بوده و دولت موظف به تأمین به نحو مطلوب آن برای مردم است.

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد گفت: دولت سیزدهم به جد پیگیر حل این مسئله بوده و در همین راستا مدیریت ارشد استان نیز این موضوع را به‌عنوان سرفصل امور خود قرار داده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با بیان اینکه مبحث آب در استان دو وجه مدیریت مصرف و تأمین آب را شامل می‌شود، گفت: یزدی‌ها اساساً بهره‌ور هستند و تاکنون هر آنچه ممکن و مقدور بوده در حوزه بهره‌وری و مدیریت مصرف آب در حوزه شرب انجام داده‌اند.

دهقانی‌زاده با توجه به اینکه استان یزد به‌عنوان استان پایلوت بهره‌وری در کشور انتخاب شده است، افزود: کویر و آنچه در آن می‌گذرد خود نماد بهره‌وری است اما درعین‌حال یکی از اولویت‌های اصلی استان در رابطه با پروژه‌های پیشران ارتقای بهره‌وری، مدیریت مصرف آب است.

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد در ادامه با بیان اینکه موضوع آب، ام المسائل و مسئله اصلی استان است بر ضرورت تصویب و اجرای سند تأمین آب شرب استان یزد تأکید کرد و گفت: امروز آب شرب با کیفیت یکی از مسائل پیچیده، فنی و حیثیتی بوده که نیاز اصلی ساکنان این منطقه است و نیاز به مدیریت و داشتن چشم‌انداز بلندمدت دارد.

دهقانی‌زاده تصریح کرد: باید طبق این سند بررسی شود میزان توان تأمین سفره‌های زیرزمینی آب استان در افق بلندمدت چه مقدار است و استان به چه مقدار آب نیاز دارد تا تأمین شدن آن‌که موضوعی کلیدی است در دستور کار استان قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد افزود: در حال حاضر تقریباً سالانه ۱۴۴ میلیون مترمکعب مصرف آب شرب استان است و مدیریت مصرف همچنان در دستور کار قرار گرفته است.

دهقانی‌زاده برآورد پیش‌بینی میزان مصرف آب شرب در استان را در افق، موضوعی بسیار مهمی عنوان کرد و افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، حداقل در افق سال ۱۴۲۵ نیاز به بالغ‌بر ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب شرب برای استان داریم که لازم است از منابع مختلف موردبررسی و پیگیری قرار گیرد.

به گفته وی، تأمین بخشی از نیاز از طریق انتقال آب از دریا و انتقال آب از خط دوم آب‌رسانی که بالغ‌بر ۱۴۰ میلیون مترمکعب است به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به راهکارهای نحوه تأمین مالی پروژه آب‌رسانی گفت: امیدواریم در این زمینه نیز با تصویب شورا و پیگیری مسئولان، بتوانیم در خصوص تأمین آب شرب مطمئن و پایدار به مردم استان یزد اطمینان خاطر دهیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از