حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
یزدرسا بررسی می‌کند؛

آیا نمایشگاه بین‌المللی یزد «بین‌المللی» است؟

آیا نمایشگاه بین‌المللی یزد «بین‌المللی» است؟

برگزاری نمایشگاه در سطح بین‌المللی به نظر یکی از مواردی است که در استان یزد مغفول مانده است و با توجه به ظرفیت استان در این زمینه نیاز به بازنگری این مهم است.

 به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، نمایشگاه‌های بین‌المللی یکی از ظرفیت‌های مهم و بزرگ برای معرفی استان یزد، دستاورد و ظرفیت‌های استان است؛ با توجه به هدف‌گذاری‌های انجام شده در سند یزد نوین معرفی یزد و ظرفیت‌های آن باید اولویت استان چه در برگزاری نمایشگاه و چه در شرکت در نمایشگاه‌های مختلف باشد.

برگزاری نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی در یزد در زمینه‌های مختلف مانند نساجی، صنایع،گل و گیاه، فرش و ... شرایطی را برای مردم فراهم آورد تا بدون واسطه به خرید اجناس بپردازند.

* مخاطب اصلی نمایشگاه‌های عمومی مردم و آحاد جامعه هستند

احمد قافی در گفتگو با خبرنگار «یزدرسا» با اشاره به برگزاری ۱۹نمایشگاه در شهرک نمایشگاه‌های بین‌المللی یزد اظهار کرد: از ابتدای سال جاری ۱۹ نمایشگاه شامل ۴ نمایشگاه عمومی و ۱۵ نمایشگاه تخصصی در شهرک نمایشگاه‌های بین‌المللی یزد برگزار شد که تا پایان سال نیز ۱۰ نمایشگاه دیگر برگزار خواهد شد.

 

آیا نمایشگاه بین‌المللی یزد «بین‌المللی» است؟

وی افزود: همزمان با توسعه تکنولوژی و پیشرفت صنعت و علم  بیش از هر زمان دیگری شاهد برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در همه کشورها و از جمله ایران هستیم.

 

مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان یزد با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه‌ها در یزد تصریح کرد: از مهمترین اهداف برگزاری نمایشگاه‌ها می‌توان به کمک به توسعه صادرات، مبادله اطلاعات گوناگون تجاری و صنعتی، دریافت و انتقال تکنولوژی، توسعه و رونق اشتغال و تولید، جذب سرمایه های خارجی، اثر ماندگار در ذهن مشتری‌ها، رقبا و همکاران و شناخت تخصصی بازار هدف هر کالا و محصول یا خدمات اشاره کرد.

 

وی مخاطبان نمایشگاه‌ها را متفاوت دانست و ادامه داد: مخاطب اصلی نمایشگاه‌های عمومی مردم و آحاد جامعه هستند و مخاطب نمایشگاه‌های تخصصی با توجه به عنوان هر نمایشگاه از بین صاحبان صنایع، تجار و بازرگانان، کارشناسان و متخصصین آن صنعت تعریف می‌شود.

 

قافی با اشاره تحقق اهداف برگزاری نمایشگاه در یزد عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه بی‌شک تاثیر مثبت و غیرقابل انکاری در صنعت و بازرگانی هر استان دارد، استان یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در مرکز کشور هم اکنون به عنوان هاب منطقه‌ای تبادل کالا و خدمات شناخته می‌شود و در آینده‌ی نزدیک به عنوان یک برند در عرصه نمایشگاهی کشور مطرح خواهد بود.

 

وی ادامه داد: از اهداف محقق شده نمایشگاه بین‌المللی یزد می‌توان معرفی موفق اقتصاد و صنعت استان، توسعه صنایع بالادستی و کمک به ایجاد اشتغال پایدار، انتقال و پیشرفت تکنولوژی، ایجاد فضای سالم برای رقابت‌های داخلی و بین‌المللی و عاملی مؤثر در کاهش هزینه‌های تجاری و فراهم آوردن شرایط خرید با کیفیت و مناسب برای مردم نام برد.

 

مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان یزد با اشاره به میانگین هزینه در برگزاری نمایشگاه در یزد بیان کرد: هزینه‌های هر نمایشگاه بسته به عنوان، کیفیت و متراژ برگزاری متفاوت است؛ هزینه تبلیغات و فعالیت‌های خدماتی از جمله هزینه‌های ثابت نمایشگاهی است که با توجه به تخصصی یا عمومی بودن نمایشگاه متغیر خواهد بود.

 

به نظر می‌رسد تعریف موفقیت در برگزاری نمایشگاه در یزد و در کشور نسبت به سطح جهانی متفاوت است و آنگونه که دیده می‌شود برگزاری نمایشگاه در یزد و در کشور صرفا در راستای عرضه محصول و بازاریابی است.

 

 

آیا نمایشگاه بین‌المللی یزد «بین‌المللی» است؟

*۲۰ سال فاصله تا برگزاری نمایشگاه در سطح بین‌المللی داریم

 

سعید رضا میرجلیلی در گفتگو با پایگاه خبری «یزدرسا» با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در یزد اظهار کرد: موفقیت نمایشگاه‌های برگزار شده در یزد بستگی به سیاست‌های دولت و زمان دارد؛ یک زمانی تحریم نداریم و اقتصاد باز است که در این زمان به نمایشگاه با صورت دیگری می‌توان دید، یک زمانی تحریم است بنابراین نوع نگرش به برگزاری نمایشگاه و موفقیت آن متفاوت است.

 

وی با اشاره به تعریف کلی از نمایشگاه‌ها تصریح کرد: تعریف نمایشگاه یک تعریف دیگری است که در حال حاضر برداشت‌های متفاوتی در فرهنگ عامه از آن شده است.

 

یکی از مجریان برگزاری نمایشگاه در یزد ادامه داد: در فرهنگ عامیانه مردم ایران نمایشگاه همچنان مانند نمایشگاه‌های دهه ۶۰ تعریف شده است تا در یک محلی دسترسی کلی به اجناس ارزان قیمت‌تر داشته باشند.

 

میرجلیلی بیان کرد: تعریف نمایشگاه به صورت کلی و جهانی به معنای به نمایش گذاشتن جدیدترین محصولات و محصولات آینده در یک محل است در حالی که برگزاری نمایشگاه در ایران به صورت کلی عرضه محصولات موجود و بازاریابی برای اجناس است.

 

وی با بیان اینکه استان یزد جزوی از ایران است، گفت: برگزاری نمایشگاه در استان یزد نیز همچون سایر استان‌ها به صورت عرضه محصول است و دلایلی همچون وجود تحریم‌ها، عدم نوآوری و خلاقیت و اتکا به سبک سنتی در این مدل عرضه محصول و برگزاری نمایشگاه بسیار موثر است.

 

یکی از مجریان برگزاری نمایشگاه در یزد با اشاره به اینکه نمایشگاه پنج‌شنبه بازار نیست، عنوان کرد: هر فردی با دید خود به نمایشگاه و برگزاری آن نگاه می‌کند و همین امر باعث می‌شود تا برگزاری نمایشگاه در کشور و در استان به صورت محدود و سنتی باشد.

 

میرجلیلی بیان کرد: اقتصاد یک عامل تعیین‌کننده در برگزاری نمایشگاه به صورت حرفه‌ای است و در تمام کشور تنها استان تهران به صورت خیلی ضعیف و درصد پایین توانسته نمایشگاهی با سطح بین‌المللی برگزار کند.

 

وی گفت: امروزه شاهد آن هستیم که در برگزاری نمایشگاه تنها دکور آن نسبت به سال گذشته تغییر کرده است وگرنه محصولات و مدل عرضه آنها همچون سال گذشته است، در حالیکه نمایشگاه باید محلی برای عرضه جدیدترین محصولات و نمایش محصولات آینده باشد.

 

یکی از مجریان برگزاری نمایشگاه در یزد گفت: نمایشگاه‌ها در یزد بسیار می‌تواند تخصصی‌تر و بهتر برگزار شود؛ برگزاری نمایشگاه‌ها در یزد شاید برای مردم بدون تاثیر نیست اما این تاثیر می‌تواند بسیار بیشتر و کاربردی‌تر شود.

 

میرجلیلی ادامه داد: فاصله میان برگزاری نمایشگاه در ایران تا معیار بین‌المللی چیزی حدود ۲۰ سال است و این فاصله تا معیار اصلی باید توسط مسئولان مربوطه در استان و در کشور کم شود.

 

با توجه به اینکه عامه مردم از برگزاری نمایشگاه در استان استقبال می‌کنند و علت این استقبال خرید بدون واسطه از فروشنده است، نیاز است که در این زمینه نظارت جدی وجود داشته باشد تا فرآیند خرید و فروش با درستی انجام شود.

 

* برگزاری نمایشگاه‌ها به نفع فروشنده و خریدار است

 

علیرضا حسنی در گفتگو با پایگاه خبری «یزدرسا» با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌ در زمینه‌های مختلف اظهار کرد: بنابر قانون اتاق‌های اصناف تمامی شهرستان‌ها و استان‌ها اجازه دارند تا در دو تا سه مرحله نمایشگاه برای عرضه مستقیم محصولات خود برگزار کنند که شامل نمایشگاه‌ها بهاره، پاییزه و رمضانیه است.

 

رئیس اتاق اصناف یزد تصریح کرد: این قانون به صراحت گفته است که وظیفه اتاق اصناف است تا در زمانی که فروش محصولات در این بازه‌های زمانی بیشتر می‌شود، مصرف‌کنندگان نیز از تخفیفات ویژه این نمایشگاه‌ها برخوردار شوند و اجناس را به صورت ارزان‌تر تهیه کنند.

 

وی با بیان اینکه این قانون در یزد نیز اجرا می‌شود، عنوان کرد: در برخی از نمایشگاه‌ها مانند نمایشگاه‌های تخصصی نیز اگر قرار باشد فروشی انجام شود، اتاق اصناف نیز باید مطلع باشد، زیرا فروش فقط مختص بازار است و اینکه در استان یزد نیز به توافق رسیدیم که اگر در نمایشگاه‌ها و نمایشگاه‌های دائمی و تخصصی فروشی انجام شود، در ابتدا اتاق اصناف استان توسط مسئولان نمایشگاه در جریان قرار گیرد تا بتوانیم به صورت مستقیم بر چگونگی فعالیت فروشندگان و تخفیفات آنها نظارت داشته باشیم.

 

حسنی با بیان اینکه مردم با خیالی آسوده می‌توانند اجناس مورد نیاز خود را از این نمایشگاه‌ها تهیه کنند، گفت: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی مانند مبلمان و ... برای فروشندگان شرایط بسیار خوبی را ایجاد کرد تا بتوانند فروش خوبی داشته باشند.

 

وی ادامه داد: در نمایشگاه‌ها فروش به نفع کسبه و مصرف‌کننده است و با توجه به وجود رکود و تورم در بازار برای کاسبان فروش بسیار سخت شده است و این شرکت در نمایشگاه همراه با ۵ تا ۱۰ درصد تخفیف باعث فروش آنها و مشارکت بیشتر مردم در خرید می‌شود.

 

رئیس اتاق اصناف استان یزد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به معیارهای مهم در برگزاری یک نمایشگاه خوب عنوان کرد: با تغییر نوع عرضه محصولات مانند جشنواره، بازارچه‌های محلی و نمایشگاه می‌توان شرایط خوبی در فروش محصولات ایجاد کرد و برگزاری بازارچه‌های محلی در شهر یزد نیز می‌تواند دسترسی مصرف‌کنندگان به کالاهای عرضه عمومی را سریع‌تر کند.

 

وی افزود: در زمینه جشنواره‌ها مغازه‌داران و واحدهای صنفی در ایامی که فروش خاصی نداشتند می‌تواند در این محل‌ها با توجه به حدمجاز قیمت‌گذاری و تخفیفات که قانون برای آنها در نظر گرفته است، فروش بهتری خواهند داشت و این جشنواره با اطلاع دادن به اتاق اصناف و مشخص کردن مدت زمان جشنواره، می‌تواند انجام شود.

 

حسنی ادامه داد: در زمینه نمایشگاه‌ نیز مطابق قانون فروش انجام خواهد شد و در صورت نیاز و دستور ستاد تنظیم بازار استان نمایشگاه فوق‌العاده در سطح استان به عناوین مختلف برگزار خواهد شد و این اقدام بنابر دستور ستاد تنظیم بازار استان و رضایت اتاق اصناف و اتحادیه مرتبط انجام خواهد؛ اگر قرار باشد اتفاقی به صورت فوق‌العاده و یا نمایشگاهی خاص برگزار شود باید توسط اعضای اتحادیه صنفی این موضوع بررسی و کارشناسی شود.

 

به صورت کلی برگزاری نمایشگاه در یزد در کنار تمام محسناتی که دارد نیاز به بازنگری مجدد در شیوه برگزاری آن است؛ استان یزد قابلیت و ظرفیت این را دارد تا در ابعاد بین‌المللی به برگزاری نمایشگاه بپردازد و تنها به نام «بین‌المللی» بر تابلوی ورودی نمایشگاه محدود نشود.

 

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از