حالت تاریک
شنبه, 07 مهر 1403
ضرورت ترویج دوچرخه‌سواری در یزد؛

آیا یزد الگوی موفق دوچرخه‌سواری در کشور است؟

آیا یزد الگوی موفق دوچرخه‌سواری در کشور است؟

در روزگاری یزد به شهر دوچرخه‌ها شهره بود و امروز تا احیای فرهنگ دوچرخه‌سواری در یزد فاصله‌ها داریم که همت بالای مسئولان را می‌طلبد.

به گزارش «یزدرسا»،  دوچرخه‌سواری علاوه بر آثار و فواید فردی و سلامت جسمی شهروندان نقش مؤثری در کاهش ترافیک، مصرف سوخت، آلودگی هوا و افزایش آرامش و نشاط در زندگی شهری دارد. دوچرخه، از سالیان دور یکی از مدل‌های حمل‌ونقل در شهر یزد، به‌عنوان شهر دوچرخه‌ها، رایج بوده؛ اما به دلیل عدم توجه و نبود شرایط و زیرساخت‌های لازم برای دوچرخه‌سواری، اهمیت دوچرخه به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل شهری کاهش یافت؛ اما امروز تلاش می‌شود تا فرهنگ استفاده از دوچرخه در یزد احیا شود.

 

آیا یزد الگوی موفق دوچرخه‌سواری در کشور است؟

 

محمدرضا نیکونژاد، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهرداری یزد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» در رابطه با وضعیت طرح دوچرخه‌های اشتراکی در یزد اظهار کرد: در حال حاضر حدود پنج سال از زمان بهره‌برداری رسمی سیستم دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند یزد می‌گذرد؛ ایستگاه‌های دوچرخه نصب و راه‌اندازی شده و در سطح شهر همگی فعال هستند.

 

وی گفت: آمار ثبت نامی افراد تاکنون در حدود ۴۵ هزار نفر در قالب حدود ۲۲۰ هزار سفر برای این دوچرخه‌ها ثبت شده است که این آمار نشان می‌دهد جذابیت طرح و دعوت‌پذیری مردم به سمت حمل‌ونقل پاک و همچنین ورزش دوچرخه‌سواری وضعیت مطلوب و ایده آلی داشته است.

 

نیکونژاد با بیان اینکه در رابطه با ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در یزد و همچنین فرهنگ استفاده صحيح از دوچرخه‌های اشتراکی اقداماتی صورت گرفته است، تصریح کرد: از ابتدا تاکنون از طریق تهیه فیلم‌های آموزشی، وب‌سایت، نرم‌افزار و همچنین فضای مجازی نسبت به فرهنگ‌سازی در خصوص هدف اصلی طرح و نحوه استفاده از دوچرخه هوشمند شهری گام‌هایی برداشته شده و نتایج آن بسیار مثبت بوده است.

 

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهرداری یزد ادامه داد: به‌منظور تشویق مردم به استفاده از این سیستم و دوچرخه‌های اشتراکی سعی شد تا این سیستم به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد.

 

وی افزود: با توجه به جدید بودن این سیستم و ناآشنایی مردم با آن، تاکنون کلیه جرائم متعلقه بخشیده شده و سعی شده هزینه‌ای از کاربران در این زمینه‌ها اخذ نشود.

 

نیکونژاد با بیان اینکه شهرداری با ایجاد مسیرهای دوچرخه‌رو در خیابان‌ها و پارک‌ها، در راستای توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری در یزد گام برداشته است، تصریح کرد: در همایش‌های ورزشی و دوچرخه‌سواری آسمان آبی رکاب سبز، این دوچرخه به‌صورت رایگان در اختیار برگزارکنندگان مراسم قرار گرفته است.

 

وی گفت: در راستای تشویق کارمندان ادارات و ارباب‌رجوع دادگستری، در محل ساختمان‌های اداره دادگستری یزد واقع در خیابان فرخی و بلوار مدرس دو ایستگاه مجهز دوچرخه نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

 

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهرداری یزد با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ ایستگاه فعال دوچرخه با ظرفیت اسمی ۱۸۰ دستگاه دوچرخه در سطح شهر فعال است، بیان کرد: همچنین ۱۲۰ دستگاه دوچرخه به‌صورت پشتیبانی فنی، در اختیار سرمایه‌گذار طرح قرار دارد که با توجه به اینکه وظیفه تعمیر و نگهداری هم بر عهده وی است، به‌تناوب در سیستم جایگزین می‌شود.

 

وی ایستگاه‌های دوچرخه‌های اشتراکی واقع در میدان آزادی، بلوار بسیج و سه‌راه شحنه را فعال‌ترین ایستگاه‌ها عنوان کرد و افزود: ایستگاه‌های دوچرخه‌های اشتراکی واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان کاشانی و میدان مهدیه در رتبه‌های بعدی از لحاظ فعالیت و خدمات‌دهی قرار دارند.

 

نیکونژاد با بیان اینکه مشکلات متعددی تا راه‌اندازی سیستم دوچرخه‌های اشتراکی در یزد و رسیدن به وضعیت کنونی وجود داشته است، ادامه داد: این سیستم نسل سوم دوچرخه‌های اشتراکی، برای اولین بار در ایران، در شهر یزد اجرا شده است. با توجه به این‌که این سیستم کلاً بومی بوده و به‌صورت ابتکاری توسط سرمایه‌گذار و شهرداری یزد اجرا شده، بدیهی است تا عملکرد مطلوب، چالش‌های متعددی وجود داشته باشد.

 

وی ادامه داد: با توجه به جدید بودن این سیستم و عدم آشنایی مردم با این سیستم و نیز بعضاً سوء‌استفاده افراد فرصت‌طلب و اخلالگران اجتماعی، خسارات متعددی به دوچرخه‌ها وارد شده که هزینه‌های زیادی به سرمایه‌گذار تحمیل شده است.

 

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهرداری یزد گفت: به دلیل گرانی دوچرخه‌های شهری و هزینه‌های بالای نگهداری آن، این سیستم نیاز به پشتیبانی مالی و فنی بالایی دارد.

 

وی با ابراز تأسف بیان کرد: در برخی مواقع سرقت تجهیزات نصب‌شده روی دوچرخه‌های مستقر در ایستگاه‌ها و سرقت دوچرخه داخل ایستگاه را هم شاهد بوده‌ایم.

آیا یزد الگوی موفق دوچرخه‌سواری در کشور است؟

 

همه می‌دانیم که ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری اهمیت بسیاری دارد، زیرا افزایش سلامت بدنی افراد، تأثیر مثبت بر محیط‌زیست، کاهش ترافیک شهری و آلودگی هوا، کاهش بهره‌وری انرژی و گازهای گلخانه‌ای از جمله فواید مهمی است که نمی‌توان نادیده گرفت؛ اما مسائلی چون جا نیفتادن فرهنگ صحیح استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی و یا استفاده پایین مردم از دوچرخه‌های اشتراکی نشان از آن دارد که تا رسیدن به نقطه مطلوب راه بسیار است.

 

اگر بنای بر احیای فرهنگ دوچرخه‌سواری در شهر یزد داریم، با لاک‌پشتی حرکت کردن در این مسیر به‌جایی نخواهیم رسید. اگرچه مسئولان مرتبط در این زمینه تلاش کرده‌اند اما میان ماه من تا ماه گردون، تفاوت از زمین تا آسمان است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از