حالت تاریک
سه‌شنبه, 25 اردیبهشت 1403
معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان یزد:

ادغام معاونت سوادآموزی آسیب اجتماعی را افزایش می‌دهد

ادغام معاونت سوادآموزی آسیب اجتماعی را افزایش می‌دهد

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان یزد گفت: ادغام معاونت سوادآموزی با ابتدایی افزایش آسیب اجتماعی را افزایش می‌دهد.

به گزارش یزدرسا؛ سید علی قریشی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نام سوادآموزی با نهضت سوادآموزی که به گوش می‌رسد ناخودآگاه ذهن‌ها به یاد افراد بزرگ‌سال بی‌سواد می‌رود که در این کلاس‌ها سواد می‌آموزند. درحالی‌که حدود ۲۶ درصد از سوادآموزان استان یزد در سنین دانش‌آموزی هستند.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان یزد ادامه داد: این افراد به دلایل مختلف از جمله عدم ثبت‌نام در سن مقرر، اشتغال در سنین پایین، نداشتن هزینه‌های مربوط به تحصیل، نداشتن کارت هویتی مخصوص اتباع و شناسنامه مخصوص هم‌وطنانمان و... پس از شناسایی کوچه به کوچه و خانه به خانه، جذب و نگهداشت در کلاس‌های سوادآموزی تحصیل می‌کنند.

وی تصریح کرد: مهاجرپذیر بودن استان یزد در آمار بی‌سوادی استان نقش عمده‌ای دارد؛ این عامل بر پایین آمدن سن سوادآموزان هم تأثیر داشته است.

قریشی با بیان اینکه نرخ باسوادی در استان یزد ۹۸.۴ درصد است، گفت: از لحاظ باسوادی استان یزد جزو پنج استان برتر کشور است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد سوادآموزان در استان یزد مهاجر هستند، ادامه داد: در حال حاضر افراد ۱۰ تا ۴۹ سال جامعه هدف سوادآموزی هستند.

قریشی با بیان اینکه سال گذشته ۲ هزار و ۳۱۶ نفر شامل ‌هزار و ۵۱۰ نفر ایرانی و ۸۰۶ نفر اتباع خارجی تحت سوادآموزی قرار گرفتند، گفت: ۱۹ درصد این افراد دختر و ۸۱ درصد پسر بودند.

وی حجم دوره‌های سوادآموزی در سال ۱۴۰۲ را هزار و 400 نفر در بخش سوادآموزی، هزار و 200 نفر در بخش انتقال و ۸۰۰ نفر برای مرحله تحکیم عنوان کرد و افزود: از این تعداد ۹۵۰ نفر ایرانی در بخش سوادآموزی، ۵۵۵ نفر ایرانی در بخش انتقال و ۸۰۰ نفر ایرانی برای مرحله تحکیم پیش‌بینی‌شده و مابقی به اتباع اختصاص دارد.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان یزد اظهار کرد: ادغام معاونت سوادآموزی در معاونت ابتدایی چیزی جز بی‌سوادی بیشتر و به‌تبع آن آسیب‌های اجتماعی بیشتر نخواهد بود؛ چراکه در سوادآموزی علاوه بر آموزش‌های علمی و آموزش‌های مهارتی از جمله سبک زندگی، حقوق شهروندی و... هم ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در سواد گریزی کودکان از تحصیل مؤثر است، عنوان کرد: به‌کارگیری کودکان در سنین پایین و کسب درآمد تأثیر زیادی در گریز کودکان از سوادآموزی دارد.

قریشی با اشاره به اینکه در مبانی نظری سند تحول بنیادین شش ساحت تربیت بیان آمده است، افزود: امروز در نهضت سوادآموزی علاوه بر آموزش سواد اولیه، به ساحت‌های ۶ گانه تربیتی هم پرداخته می‌شود.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون ۶ مرکز یادگیری محلی شامل چهار مرکز در یزد، یک مرکز در مهریز و یک مرکز در زندان یزد، در استان فعالیت دارند.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد با اشاره به برنامه‌های فرهنگی و ورزشی متناسب با بوم استان معاونت نهضت سواد اموزی اداره‌ کل آموزش‌وپرورش، افزود: این برنامه‌ها شامل چهارشنبه‌های فرهنگی یادبود شهید سلیمانی، حفظ صلوات خاصه امام رضا(ع)، حفظ آیت‌الکرسی، تشکیل گروه‌های سرود و نمایش و برنامه‎‌های ورزشی شامل شنا، فوتبال و طناب‌کشی است.

قریشی ادامه داد: تقاضا داریم از همه همشهریان که هر کجا بیسواد وجود دارد به ما اطلاع دهند تا همکاری لازم را جهت تحصیل این عزیزان انجام دهیم و طبق وظیفه‌ای که به ما محول شده در این مسیر هر گونه کمک و مساعدت را خواهیم داشت .

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از