حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس منتشر شد؛

نگاهی به 11 دوره انتخابات مجلس در یزد

نگاهی به 11 دوره انتخابات مجلس در یزد

استان یزد دارای 11 شهرستان و چهار حوزه انتخابیه است که در ادوار مختلف انتخابات مجلس از استان‌هایی با میزان مشارکت بالا بوده است.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، استان یزد دارای 11 شهرستان و چهار حوزه انتخابیه شامل یزد و اشکذر و زارچ و ندوشن، تفت و میبد، ابرکوه و بافق و بهاباد و خاتم و مروست و مهریز و حوزه انتخابیه اردکان است که در ادوار مختلف انتخابات از مجلس تا ریاست جمهوری و شوارهای شهر و روستا از استان‌هایی با میزان مشارکت بالا بوده است.

مردم همیشه در صحنه دارالعباده به جایگاه رفیع مجلس که به فرموده مقام معظم رهبری مجلس، مظهر حضور و اراده‌ى مردم در صحنه‌هاى گوناگون سياسى و اقتصادى است باور دارند و همواره در انتخابات مجلس حضوری پرشور و گسترده داشته‌اند.

نگاهی به میزان مشارکت مردم استان یزد در ادوار مختلف انتخابات مجلس نشان می‌دهد میانگین مشارکت مردم فهیم و ولایتمدار استان یزد در یازده دوره انتخابات مجلس تقریبا 65 درصد بوده است که نشان از فهم بالای سیاسی مردم یزد در این زمینه است.

 دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی  نیز 11 اسفندماه امسال همزمان با سراسر کشور در استان یزد نیز برگزار می‌شود که طبق آخرین آمار و اطلاعات در این زمینه 238 نفر نامزد در این دوره انتخابات مجلس در چهار حوزه انتخابیه به رقابت می‌پردازند.

 سعید رستگاری دبیر ستاد انتخابات استان یزد در این زمینه گفت: در حال حاضر ۳۶۳ داوطب در استان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۲۴۴ تایید صلاحیت شدند.

رقابت 244 نامزد انتخابات مجلس در چهار حوزه انتخابیه یزد

وی افزود: ۲۴۴ داوطلب انتخابات مجلس در چهار حوزه انتخابیه استان تأیید صلاحیت شدند که ۶ داوطلب انصراف داده و در حال حاضر ۲۳۸ داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان هستند.

 رستگاری عنوان کرد: از مجموع آخرین آمار نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان یزد 208 نفر مرد و 30 نفر زن هستند که معادل 87 درصد نامزد مرد و 13 درصد نامزد زن برای این دوره از انتخابات است.

 وی با اشاره به آمار نامزدهای در حوزه‌های انتخابیه استان یزد عنوان کرد: تعداد نامزدها در حوزه انتخابیه اردکان 33 نفر است که 28 نفر مرد و پنج نفر زن هستند، همچنین آمار تعداد نامزدهای انتخابات در حوزه تفت و میبد نیز 48 نفر است که 44 نفر آنها را مرد و چهار نفر آنها را زن تشکیل می‌دهد.

رستگاری اضافه کرد: در حوزه انتخابیه مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم در استان یزد نیز 56 نامزد در دوازهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی به رقابت خواهند پرداخت که از این تعداد 49 نفر آنها مرد و هفت نفر زن هستند.

وی گفت: در حوزه انتخابیه یزد، اشکذر، زارچ و ندوشن نیز 101 نامزد برای کسب کرسی نمایندگی در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با هم رقابت خواهند کرد که 87 نفر از آنها معادل تقریبا 86 درصد مرد و 14 نفر آنها معادل 14 درصد از نامزدهای این حوزه انتخابیه زن هستند.

دبیر ستاد انتخابات استان یزد عنوان کرد: مسن‌ترین نامزد انتخابات این دوره از مجلس شورای اسلامی در استان یزد، مربوط به حوزه اردکان و متولد 12 آذرماه سال 1328 با 74 سن و جوان‌ترین آنها بانویی از حوزه انتخابیه یزد، اشکذر، زارچ و ندوشن متولد 20 شهریورماه سال 1372 با 30 سال سن است.

رستگاری ادامه داد: تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوم تا نهم اسفندماه خواهد بود و روز دهم اسفندماه هرگونه تبلیغات ممنوع است و انتخابات نیز روز یازدهم اسفند برگزار می‌شود.

چهار مؤلفه امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت از مؤلفه‌های اصلی در برگزاری انتخابات است و همواره مسئولان استانی و کشوری در تلاشند این چهار مؤلفه تحقق پیدا کند و به نحوی برنامه‌ریزی و عمل شود که انتخاباتی سالم و با حضور حداکثری مردم در انتخابات اسفند ماه برگزار شود.

حضور رأی اولی‌ها نیز در صحنه انتخابات بر شور و نشاط انتخابات در سطح جامعه می‌افزاید، رسیدن به سن حضور رأی اولی‌ها در انتخابات، در حقیقت جشن بلوغ سیاسی برای مشارکت و نقش آفرینی در این رویداد مهم سیاسی است و حضور پرشور رأی اولی‌ها می‌تواند موتور شور و نشاط انتخابات را در جامعه به حرکت درآورد.

 30 هزار رأی اولی در استان یزد

علی اکبر عزیزی رئیس ستاد انتخابات استان یزد نیز در این زمینه با اشاره به وجود 30 هزار رأی اولی در استان اظهار داشت: روحیه پرسش‌گری دانش‌آموزان نشان می‌دهد که دغدغه‌ سرنوشت کشور را دارند و رأی اولی‌ها می‌توانند در ایجاد شور و انگیزه مشارکت در انتخابات نقش پررنگی داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه همه تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات باشکوه اندیشیده شده است، گفت: در استان یزد چهار حوزه حوزه انتخابیه در نظر گرفته شده و در حال حاضر 238 داوطلب برای داوزدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه استان تایید صلاحیت شده اند.

عزیزی با اشاره به تشکیل جلسه توجیهی با داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، افزود: نشستی در این زمینه تشکیل و مسئولین ستادهای انتخاباتی استان و دفتر نظارت شورای نگهبان باید ها و نبایدهای انتخاباتی را به نامزدها اعلام کردند تا انتخاباتی سالم، پرشور، باشکوه و باحضور حداکثری مردم شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه هرگونه تبلیغات در روز دهم اسفند ماه ممنوع است، اضافه کرد: داوطلبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مهلت زمانی سوم لغایت نهم اسفندماه فرصت دارند تبلیغات خود را انجام دهند و هرگونه تبلیغ در خارج از این زمان ممنوع است.

 در استان یزد تا دوره پنجم سه حوزه انتخابیه داشت که از دوره ششم مهریز نیز به تعداد حوزه‌های انتخابیه اضافه شد و تا به امروز بیشترین میزان حضور مردم استان یزد در انتخابات مجلس شورای اسلامی به ترتیب متعلق به مجالس دوم، دهم و سوم و کمترین، متعلق به مجلس یازدهم و هفتم بوده است.

نگاهی به آمار 11 دوره انتخابات مجلس در یزد

نگاهی به آمارهای 11 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان یزد نشان می‌دهد که مشارکت‌ها در هر دوره نوساناتی داشته است که در ادامه بر این آمارها مروری داریم.

نخستین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تقریبا یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی  در سال ۱۳۵۸ برگزار شد که در آن زمان ۲۳۲ هزار و ۲۵۸ نفر واجد شرایط برای شرکت در انتخابات مجلس در استان بودند و با مشارکت ۶۴.۹۱ درصدی  شهید سیدرضا پاکنژاد را به عنوان نماینده خود در مجلس انتخاب کردند که البته برای میان دوره نیز محمدعلی صدوقی انتخاب شد و نام ابوالقاسم  وافی از حوزه تفت و سید محمدخاتمی از حوزه اردکان نیز از صندوق‌های رأی به عنوان نماینده در این حوزه‌ها بیرون آمد.

مشارکت واجدان شرایط حق رأی با ۲۷۷ هزار و ۲۴۷ نفر در دومین دوره انتخابات مجلس در استان یزد نیز که در سال 1362 برگزار شد ۷۵.۲۳ درصد بود که در نهایت سیدجلیل صدر طباطبایی از یزد، ابوالقاسم وافی از تفت، سیدمحمد حسینی نژاد از اردکان به عنوان نمایندگان مردم به مجلس راه پیدا کردند.

 در سال 1366 نیز در سومین دوره انتخابات مجلس مشارکت 74.02 درصد از ۳۳۰ هزار و ۹۵۰ نفر واجد الشرایط در استان یزد سیدمحمد رضوی یزدی از یزد، علیرضا فرزاد از تفت و سید اسماعیل داودی شمسی از اردکان را راهی مجلس کرد.

 سید عباس پاکنژاد از یزد، سید محمدتقی محصل همدانی از تفت و سید اسماعیل داودی شمسی از اردکان  نیز در انتخابات دوره چهارم مجلس در سال ۱۳۷۰ با ۳۹۵ هزار و ۵۵ نفر واجد شرایط حق رأی و با مشارکت ۶۳.۵۶ به عنوان نمایندگان مردم در قوه مقننه انتخاب شدند.

دوره پنجم انتخابات مجلس نیز در سال ۱۳۷۴با تعداد ۴۵۷ هزار واجد شرایط و با مشارکت 70.04 درصدی برگزار شد که سید عباس پاکنژاد از یزد، سید محمدتقی محصل همدانی از تفت و سیدمحمد حسینی‌نژاد از اردکان را راهی بهارستان کرد.

 حوزه مهریز از دوره ششم انتخابات مجلس در سال ۷۸ به تعداد حوزه‌های انتخابیه استان افزوده شد که مشارکت 70.87 درصدی از ۴۵۷ هزار و ۴۸۴ نفر واجد شرایط حق رای در این دوره رقم خورد و  سید محمد رضوی یزدی از یزد، سراج‌الدین وحیدی مهرجردی از تفت، سید محمدکاظم مرتضوی از  مهریز و محمدرضا تابش از اردکان به عنوان نمایندگان مردم در استان یزد انتخاب شدند.

 با مشارکت ۴۹.۱۷ درصدی از ۵۷۸ هزار و ۷۳۲ نفر واجد شرایط شرکت در هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز سیدعباس پاکنژاد از یزد، سید محمدتقی محصل همدانی از مهریز ، سیدجلال یحیی‌زاده از تفت و محمدرضا تابش از اردکان به مجلس راه یافتند.

 در سال 86 نیز ۵۶۵ هزار و ‎ ۳۰۱نفر واحد شرایط شرکت در انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در استان یزد بودند که مشارکت 56 درصدی را رقم زدند و علی‌اکبر اولیا از یزد، کاظم فرهمند از مهریز، سیدجلال یحیی‌زاده از تفت و میبد و محمدرضا تابش از اردکان به عنوان نمایندگان چهار حوزه انتخابیه یزد  انتخاب شدند.

 محمدصالح جوکار از یزد، دخیل عباس زارع زاده از مهریز، سیدجلال یحیی زاده از تفت و محمدرضا تابش از اردکان نیز در دوره نهم مجلس در سال ۱۳۹۰ با مشارکت   ۶۷.۸۶ درصدی از  ۴۱۳ هزار و ۸۲۲ نفر واجد شرایط به مجلس راه یافتند.

۶۶۵ هزار و ۵۰۴ نفر واجد شرایط حق رأی در سال 1394 برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز با مشارکت ۷۴.۲۲ درصدی سید ابوالفضل موسوی از یزد، کمال دهقانی فیروزآبادی از تفت، محمدرضا تابش از اردکان راهی ساختمان بهارستان کردند و  رقابت بین محمدرضا صباغیان و محمدرضا بابایی در حوزه مهریز نیز در این دوره به دور دوم کشیده شد که در نهایت صباغیان از این حوزه راهی مجلس شد.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان یزد نیز در سال 1398 همزمان با سراسر کشور با ۷۲۲ ‌هزار و ۵۵۷ نفر واجد الشرایط برگزار شد که با مشارکت ۴۸.۱ درصدی همراه بود و از این نظر استان یزد را در جایگاه یازدهم در میان ۳۱ استان کشور قرار داد.

 در این دوره محمدصالح جوکار در حوزه انتخابیه یزد و اشکذر  با کسب ۷۱.۱ درصد برای دومین بار به مجلس راه یافت، سیدجلیل میرمحمدی میبدی نیز از حوزه انتخابیه تفت و میبد، محمدرضا دشتی اردکانی از حوزه انتخابیه اردکان، محمدرضا صباغیان بافقی نیز در حوزه انتخابیه بافق، بهاباد، خاتم، ابرکوه و مهریز برای دومین بار به عنوان نماینده مردم این حوزه به مجلس یازدهم راه یافتند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال جاری در 11 اسفندماه برگزار خواهد شد و مشارکت گسترده مردم در انتخابات مانند چندین انتخاباتی که تاکنون در نظام جمهوری اسلامی برگزار شده است ضامن امنیت و اقتدار این نظام و کشور خواهد بود.

مشارکت حداکثری در انتخابات مهم‌ترین نماد مردمی بودن نظام اسلامی

هادی گلزار کارشناس سیاسی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار «یزدرسا»، با اشاره به اهمیت مشارکت و حضور در انتخابات با بیان اینکه یکی از تأثیرات مهم انتخابات در بحث امنیت کشور است، گفت: کشورهای مختلف مؤلفه‌های قدرت متعددی دارند که از آن برای افزایش قدرت استفاده می‌کنند و خروجی آن ایجاد و افزایش امنیت می‌شود که این مؤلفه برای جمهوری اسلامی ایران مردمی‌بودن آن است.

وی ادامه داد: برای نمونه بحث نظامی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت برای کشور روسیه محسوب می‌شود، این موضوع به این معنا نیست که روسیه مؤلفه قدرت دیگری نداشته باشد اما چنانچه به مولفه نظامی این کشور ضربه وارد شود احتمال از بین رفتن روسیه وجود دارد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های قدرت کشور چین نیز مسئله اقتصادی آن است و در  کنار مؤلفه‌های جمعیت و وسعت سرزمین، اگر به اقتصاد چین ضربه بسیار محکمی وارد شد این کشور دچار مشکل خواهد شد، آمریکا نیز به عنوان یکی از پرمؤلفه‌ترین کشورها در قدرت محسوب می‌شود که از مهم‌ترین مولفه‌های قدرت آن نفوذ بین‌المللی است و با نفوذی که در این زمینه دارد قدرت خود را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه همه کشورها با مؤلفه‌های قدرت خود، امنیت خود را افزایش می‌دهند، افزود: جمهوری اسلامی ایران خلاف اکثر کشورهایی که مسائل اقتصادی، سیاسی یا نظامی آنها به عنوان مولفه اصلی قدرتشان محسوب می‌شود، قدرت ملی و مردمی‌بودنش به عنوان مؤلفه اصلی قدرت آن محسوب می‌شود.

گلزار اضافه کرد: این معنی بی‌تأثیر بودن مؤلفه‌های نظامی، اقتصادی، جمعیت و وسعت سرزمین در قدرت ایران نیست این موارد نیز تأثیر بسزایی در قدرت کشور ما دارند اما اصلی‌ترین مؤلفه نظام جمهوری اسلامی ایران بحث مردمی بودن آن است اگر این مؤلفه ضربه بخورد کشور ایران در زمینه‌های مختلف از جمله امنیت دچار مشکل خواهد شد.

وی گفت: کشور ما در زمان جنگ تحمیلی از لحاظ اقتصادی و نظامی هزاران برابر ضعیف‌تر از اکنون بود و ضربات زیادی در این زمینه‌ها در طول 45 سال گذشته چه در زمان جنگ و چه بعد از آن و به واسطه تحریم‌ها خورد و حتی تحریم‌های نظامی ما بیشتر از تحریم‌ها اقتصادی بود اما همچنان به پیشرفت خود ادامه داد و روز به روز سعی کردیم نقاط ضعف را از بین ببریم و خود را قوی‌تر کنیم.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه مهم‌ترین نماد مردمی بودن کشور ما مشارکت حداکثری در انتخابات است، ادامه داد: مشارکت بالا در انتخابات قدرت ملی به دنبال دارد و این قدرت ملی برای ما امنیت می‌آورد و دشمن پایه‌ای‌ترین عامل امنیت کشور ما که وحدت و انتخابات ماست را نشانه رفته‌ است و اگر این اتفاق بیفتد، جمهوری اسلامی بیشترین ضربه را خواهد خورد که خروجی آن ناامنی و ایجاد مشکلات زیاد برای کشور است.

وی تأکید کرد: کشور اسلامی ایران تنها کشور در بین 222 کشور دنیا است که اصلی‌ترین مؤلفه قدرت خود را مردم خود قرار داده و مردمی‌ترین حکومت دنیاست و اگر مردم ما از این نظام گرفته شوند مشکلات امنیتی برای کشور ما شروع خواهد شود.

رهبر معظم انقلاب در خصوص انتخابات در برهه‌های مختلف همواره تأکید ویژه‌ای بر مشارکت بالا دارند و آن را به‌عنوان اولویت اساسی در هر انتخاباتی که در کشور برگزار می‌شود، بیان می‌کنند و  اصل «مشارکت در انتخابات» را مهم‌ترین از اینکه چه کسی انتخاب می‌شود دانسته‌اند. ایشان حضور در پای صندوق‌های رأی ر ا بارز‌ترین مظهر حضور مردمی می‌دانند و از آن به عنوان پشتوانه‌ انقلاب و کشور یاد می‌کنند یقیناً ملت ایران نیز بر اهمیت این امر واقفند و با حضور پرشور خود در این دوره در انتخابات برگ زرینی دیگر در تاریخ جمهوری اسلامی ایران به جا خواهند گذاشت.

انتهای خبر/ 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از