حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
همزمان با هفته بسیج منتشر شد؛

بسیج سازندگی یزد از عمران تا امنیت غذایی

بسیج سازندگی یزد از عمران تا امنیت غذایی

اقدامات بسیج سازندگی یزد در ذیل دو قرارگاه اقتصاد مقاومتی و سازندگی و محرومیت‌زدایی انجام می‌شود و از اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و اشتغالزایی تا ایجاد امنیت غذایی پایدار در روستاها را در برمی‌گیرد.

به گزارش «یزدرسا»، تشکیل بسیج سازندگی در سال 79 به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی از جلوه‌های الطاف الهی و برکات انقلاب اسلامی و نقطه عطف درخشان تاریخی در حرکت‌های جهادی برای سازندگی، خدمت‌رسانی به مردم و محرومیت‌زدایی از سیمای میهن اسلامی است.

 امروز در پرتو نگاه بلند و حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب و بیش از دو دهه از غرس نهال بسیج سازندگی، درخت سترگ و تنومندی را شاهد هستیم که سایه‌سار وجودش در میدان‌های رفع محرومیت‌ها و کم‌برخورداری‌ها و همچنین مواجهه موفق با حوادث غیرمترقبه و مشکلات و معضلات فرهنگی اجتماعی و اقتصادی، مأمن و قرارگاه گره‌گشای ملت و کشور را رقم زده است.

بسیج سازندگی تبلور جوهره حرکت جوانان انقلاب و شیفتگان اعتلای وطن برای پاسخ به نیاز‌های نظام و میهن اسلامی با تفکر جهادی و از جمله در حوزه زدودن چهره محرومیت از مناطق محروم کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی است. خدمت بی‌منت و مجاهدت بی‌ادعا و عاشقانه جهادگران در سایه ولایت قدرتی سرمد و لایزال می‌آفریند که چون سیلی خروشان هر سدی را می‌شکند و هر مقصودی را دست‌یافتنی می‌سازد.

سازمان بسیج سازندگی سپاه الغدیر استان یزد نیز چون گذشته در راستای امور محوله به‌ویژه در حوزه محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال پای کار است و از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد بود. بسیج سازندگی سپاه الغدیر یزد یک هزار و 150 گروه جهادی دارد که در سرتاسر استان در امور مختلف چون محرومیت زدایی، اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و اشتغالزایی، آبرسانی به روستاها، مقابله با حوادث و بلایای طبیعی و کمک‌رسانی به مردم در حوادث غیرمترقبه،... مشغول خدمتگزاری هستند.

علی‌اصغر سلمانی مسئول بسیج سازندگی سپاه الغدیر استان در این زمینه در گفتگو با «یزدرسا»، با اشاره به اقدامات انجام شده در استان گفت: اقدامات بسیج سازندگی در ذیل دو قرارگاه اقتصاد مقاومتی و سازندگی و محرومیت‌زدایی انجام می‌شود که از قرارگاه اقتصاد مقاومتی به عنوان قرارگاه پیشگیرانه و توانمندسازی یاد می‌شود و بحث حمایت، هدایت، راهبری و ارائه تسهیلات را در زمینه توانمندسازی و اشتغالزایی افراد انجام می‌دهد.

وی تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه، آموزش‌های اشتغالزایی، راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی، برگزاری نمایشگاه‌های اقتصاد مقاومتی، احداث نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس خانگی، احداث و راه‌اندازی کارگاه‌های اشتغالزایی و ارائه تسهیلات اشتغالزایی برای متقاضیان ایجاد شغل را از جمله اقدامات قرارگاه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

فعالیت یک هزار و 150 گروه جهادی در استان یزد

سلمانی برگزاری 24 نمایشگاه اقتصاد مقاومتی در سطح حوزه و ناحیه مقاومت بسیج، افتتاح 10 نیروگاه‌ خورشیدی کوچک مقیاس خانگی، افتتاح 13 کارگاه اشتغالزایی متمرکز و تسهیل گری، افتتاح 225 کارگاه اشتغالزایی همراه با اعطای تسهیلات اشتغالزایی، افتتاح 6 صندوق قرض الحسنه و دو شرکت تعاونی را از جمله اقدامات این قرارگاه در سال جاری برشمرد.

وی اصلی‌ترین و محوری‌ترین اقدام در قراگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی را فعالیت‌های جهادگران و گروه‌های جهادی عنوان کرد و افزود: در استان یزد، یک هزار و 150 گروه جهادی فعالیت دارند که 545 گروه از آنها تخصصی و 180 گروه واکنش سریع هستند که در حوادث غیرمترقیه در کمترین زمان ممکن به خدمت‌رسانی به حادثه‌دیدگان می‌پردازند.

سلمانی با اشاره به تعمیر، مرمت و ساخت خانه محرومان و نیازمندان توسط جهادگران افزود: پایان ساخت، افتتاح و تحویل 10 واحد مسکونی برای محرومان، مرمت، بازسازی و تعمیر 111 واحد مسکونی برای نیازمندان و مرمت و تعمیر 11 مسجد و مدرسه در نقاط مختلف استان از  جمله اقدامات بسیج سازندگی به همت جهادگران در سال جاری است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه الغدیر استان یزد با اشاره به افتتاح پنج راه روستایی و جاده بین مزارع در مناطق کمتر برخوردار و روستایی در سال جاری گفت: بسیج سازندگی در امنیت غذایی پایدار در حوزه کشاورزی و دامداری، اقداماتی چون 23 مورد مرمت، لایروبی و احیای قنوات در مناطق روستایی، واکسیناسیون دام و طیور و احداث استخر و مخزن ذخیره آب را در سال جاری انجام داده است.

همت بسیج سازندگی برای تأمین آب پایدار برای روستاییان یزد

وی جهاد آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی در استان یزد را از دیگر اقدامات بسیج نام برد و افزود: جهاد آبرسانی به روستا‌های دارای تنش آبی استان از اواخر سال ۱۴۰۰ با قراردادی در قالب ۶ مجتمع آبرسانی به ۵۸ روستای استان آغاز شد که کار سه مجتمع آبرسانی آن به اتمام رسیده است و در مجموع این پروژه با پیشرفت 70 درصدی روبروست و تا اوایل سال 1403 آبرسانی به این روستاها به پایان می‌‌رسد.

سلمانی اضافه کرد:  قرارداد دوم انتقال آب به دیگر روستاهای یزد نیز در مرحله نهایی شدن است که با اعتبار بیش از هزار میلیارد تومان برای ۳۰۰ روستای استان در دستور کار قرار گرفته است تا آب پایدار برای ساکنان این روستا‌ها نیز تأمین شود.

مسئول بسیج سازندگی سپاه الغدیر استان یزد توزیع بیش از 350 سری جهیزیه به نوعروسان بی‌بضاعت، اعزام 263 گروه جهادی محله‌محور برای خدمت‌رسانی در محلات و اعزام 52 گروه جهادی تخصصی از اقشار مختلف از جمله پزشکی، دندانپزشکی، دانشجویی و ... به مناطق مختلف و خدمات‌رسانی آنها به محرومان را از جمله برنامه‌های بسیج سازندگی در هفته بسیج امسال نام برد.

 انتظار رهبر انقلاب در زمینه «همگانی شدن گفتمان جهادی» و «گسترش حضور عموم مردم به‌خصوص جوانان در جریان فعالیت‌های جهادی» است و حفظ و ارتقای روحیه و کار جهادی یکی از توصیه‌های همیشگی رهبر انقلاب به جوانان و مسئولان کشور است. این توصیه‌ها چراغ راهی بود برای فعالان اقتصادی و مدیران جهادی یزد که آستین همت را بالا بزنند و فعالیت‌های جهادی و مردمی خود را در قالب گروه‌های جهادی به جامعه ارائه دهند.

همت جهادگران یزدی در ساخت 200 باب منزل مسکونی برای نیازمندان

محمدجمال سلطانی از جمله جهادگران یزدی و مسئول قرارگاه شهید منتظر قائم یزد است که در این زمینه در گفتگو با «یزدرسا»، با اشاره به فعالیت‌های جهادی و محرومیت‌زدایی در استان یزد گفت: قرارگاه جهادی و شهید منتظر قائم یزد به واسطه اقدامات جهادی و عمرانی در استان یزد که در راستای محرومیت‌زدایی و کمک به نیازمندان انجام گرفته است در جشنواره مالک اشتر امسال به عنوان قرارگاه برتر شناخته شد.

وی عنوان کرد: با همت جهادگران در این قرارگاه، ساخت ۲۷ باب منزل برای خانواده‌های مددجوی تحت پوشش کمیته امداد در منطقه اکرم‌آباد و محمدآباد یزد در دست انجام است که تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت کار داشته است.

سلطانی با بیان اینکه گروه‌های جهادی با رویکرد خدمت‌رسانی در محورهای فرهنگی، اقتصاد مقاومتی، فنی و عمرانی، بهداشت و درمان، اشتغال و کارآفرینی فعالیت می‌کنند، ادامه داد: مرمت و بازسازی بیش  از ۶۰ باب از خانوارهای کم درآمد و نیازمند استان از دیگر اقدامات این قرارگاه است.

وی تهیه و توزیع بیش از ۲۵ هزار بسته معیشتی برای نیازمندان در طول یک سال گذشته با حمایت خیران، تهیه و توزیع ۷۰ سری جهیزیه برای نوعروسان نیازمند در استان و تهیه و توزیع ۱۵۰ سری سیسمونی برای خانوارهای نیازمند را از دیگر اقدامات جهادگران قرارگاه شهید منتظر قائم نام برد.

مسئول قرارگاه شهید منتظر قائم یزد ادامه داد: با همت و تلاش جهادگران ۱۵۰ سری لوازم ضروری منزل تهیه و بین خانوارهای محروم و نیازمندان توزیع شد، همچنین برای سال تحصیلی جاری ۲ هزار و ۵۰۰ بسته لوازم‌التحریر تهیه و به دانش‌آموزان نیازمند اهدا شد.

وی بیان اینکه این قرارگاه احداث زمین چمن مصنوعی در منطقه شاهدیه را نیز دنبال می‌کند، گفت: ایجاد سه کارگاه اشتغالزایی قالی‌بافی، خیاطی و زیلوبافی با اشتغال بیش از ۲۵ نفر و برپایی ۶ نمایشگاه اقتصاد مقاومتی در نقاط مختلف استان یزد از دیگر اقدامات این گروه جهادی در راستای اشتغالزایی و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

سلطانی با اشاره به دیگر فعالیت‌های این قرارگاه در نقاط مختلف استان و همچنین خارج از استان نیز گفت: ساخت ۱۴ واحد سرویس بهداشتی و حمام در روستای بوروئیه شهرستان خاتم و همچنین مرمت و بازسازی خانه‌‌های سیل‌زده در استان کرمان از جمله این اقدامات است، همچنین چند سالی است که به همراه جهادگران در کربلا موکب پذیرایی از زائران امام حسین را برپا می‌کنیم.

وی عنوان کرد: ساخت ۲۰۰ باب منزل برای مددجویان و خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد در روستای شحنه یزد توسط قرارگاه شهید منتظر قائم یزد در دستور کار است.

گروه‌های جهادی در هر عرصه‌ای مثل سیل، زلزله،محرومیت‌زدایی و... و در قالب هر نوع فعالیتی از جمله عمرانی، اشتغال‌زایی و ... به‌صورت خودجوش حضور دارند و قطعاً خدماتی که نیروی جهادی انقلابی انجام می‌دهد بسیار زیاد است و توقع می‌رود مسئولان بیشتر در کنار آنها حضور داشته باشند تا بتوان با هم‌افزایی خدمات بهتری را به هم‌وطنان به‌خصوص محرومان جامعه ارائه داد.

 انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از