حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
دوومیدانی یزد چشم انتظار حمایت است؛

تأمین تجهیزات گامی‌بلند برای حمایت دوومیدانی‌کاران یزدی

تأمین تجهیزات گامی‌بلند برای حمایت دوومیدانی‌کاران یزدی

دوومیدانی از رشته‌های مدال‌آور یزد به خصوص در بخش بانوان است که به دلیل کمبود و قدیمی بودن تجهیزات این رشته در استان، قهرمانان و ملی‌پوشان یزدی با مشکل مواجه هستند و نیازمند حمایت مسئولان و به ویژه بخش خصوصی دارند.

به گزارش یزدرسا، هیأت دوومیدانی استان یزد جزو هیأت‌های برتر استان و کشور و رشته دوومیدانی یک رشته پایه‌ای و بین‌رشته‌ای و مدال‌آور در ورزش است، هم‌اکنون بیش از ۱۵ ورزشکار دوومیدانی یزد در مواد مختلف به خصوص در بخش بانوان رتبه‌های اول تا سوم کشور را دارند و با وجود برخی امکانات و زیرساخت‌های این رشته ورزشی در یزد، این امکانات به هیچ وجه کافی نیست و توسعه زیرساخت‌های این رشته در استان باید در دستور کار قرار گیرد.

محمود اعتمادالعلما دبیر هیأت دوومیدانی استان یزد در گفتگو با یزدرسا، در خصوص وضعیت این رشته ورزشی در گفتگو با یزدسا، گفت: طبق آمار موجود حدود ۷۳۵ نفر در دو بخش بانوان و آقایان در استان یزد در رشته دوومیدانی از سطح مبتدی تا پیشکسوتان در حال فعالیت هستند که در مرکز استان و شهرستان اردکان بخش بانوان در این رشته ورزشی پویاتر و در شهرستان‌های مروست و بافق نیز بخش آقایان فعال‌تر هستند.

 وی ادامه داد: هم اکنون با مدیریت خوب هیأت دوومیدانی و مساعدت و یک‌دلی همه اعضای این هیأت و شهرستان‌های تابعه، اختلاف نظرهای جزئی که در سال‌های گذشته وجود داشته نیز برطرف شده و هیأتی یک‌دست و بدون حاشیه در سطح استان به وجود آمده که با برنامه‌ریزی‌های خوبی که درحال انجام هست امیدواریم شاهد پیشرفت روزافزون این ورزش و ورزشکاران در سطح استان و کشور و مقاطع بالاتر باشیم.

 اعتمادالعلما در خصوص فعال بودن هیأت دوومیدانی در شهرستان‌های استان یزد گفت: برخی شهرستان‌ها بسیار فعال هستند مانند اردکان که با حمایت خوب معدن این شهرستان بسیار فعال هست و در حال برنامه‌ریزی پایه‌ای است و بودجه بسیار خوبی نیز از طرف اسپانسر به آن اختصاص داده شده است، شهرستان‌های دیگری مثل زارچ نیز فعالیت بسیار خوب و مناسبی دارند اما در مقابل برخی دیگر از شهرستان‌ها فعالیت مناسبی ندارند و یا اصلا فعال نیستند که امیدواریم با تدبیر رؤسای هیأت‌ها به وضعیت مناسبی برسند.

 کمبود بودجه و نبود اسپانسر عمده مشکل دوومیدانی یزد

وی عمده مشکل هیأت دوومیدانی یزد را کمبود بودجه و نبود اسپانسر قوی دانست و افزود: این هیأت به جز در یک شهرستان، در سایر شهرها و حتی مرکز استان به شدت در مضیقه مالی است، به طوری که امکان ارائه خدمات به مربیان و ورزشکاران و.... را ندارد و به علت گرانی لوازم و تجهیزات و نبود بودجه اگر وسیله‌ای خراب یا از کار افتاده شود برای جایگزینی و یا حتی تعمیر آن با مشکل روبرو است.

 لزوم حمایت بخش خصوصی از دوومیدانی‌کاران یزدی

دبیر هیأت دوومیدانی استان یزد نبود تشک مناسب برای ماده پرش با نیزه را جزو مهم‌ترین مشکل این رشته ورزشی در استان عنوان کرد و ادامه داد: در یزد تشک برای ماده پرش ارتفاع قدیمی شده و مناسب نیست و تجهیزات دوومیدانی نیز بسیار گران قیمت است به گونه‌ای که تشک پرش ارتفاع یا تشک پرش با نیزه چند صد میلیون قیمت دارد و فقط برای تعمیر آن شاید به صدمیلیون تومان بودجه نیاز باشد و حمایت مسئولان به خصوص بخش خصوصی را می‌طلبد.

 وی با اشاره به وضعیت زیرساخت‌های رشته دوومیدانی در یزد گفت: استان یزد در زمینه زیرساخت‌های دوومیدانی وضعیت نسبتا خوبی دارد و پیست تارتان شهید نصیری یزد اگر چه به علت طول عمر تارتانش در حال استهلاک است اما قابل استفاده و با کمی هزینه قابل مرمت است.

 اعتمادالعلما اضافه کرد: پیست سرپوشیده پردیس آزادی نیز جزو چهار تا از برترین‌های ایران است و گرچه در دهه فجر افتتاح شد اما هنوز تحویل هیأت نشده و مجوز استفاده را نداریم و اگر به همت مسئولان زودتر تحویل شود از پتانسیل بالایی برخوردار هست.

 تجهیزات نامناسب دوومیدانی‌کاران یزدی را به شهرهای دیگر می‌کشاند

وی تصریح کرد: از نظر تجهیزاتی رشته دوومیدانی یزد کاستی‌های فراوانی دارد و نبود تشک پرش با نیزه مناسب و وسایل کمک اموزشی و تمرینی در استان نیاز به تخصیص بودجه خوب و حمایت اسپانسر دارد و تعدادی از قهرمانان و ملی‌پوشان یزدی این رشته به دلیل کمبود و قدیمی‌بودن تجهیزات در مواد مختلف در استان و همچنین عدم تامین بودجه برای جذب مربی و دعوت به یزد، تمرینات خود را به اجبار در تهران و یا نقاط دیگر ادامه می‌دهند که این مسئله برای خانواده‌های آنها نیز آزاردهنده هست.

اعتمادالعلما افزود: اکثر مناطق استان برای استفاده ورزشکاران دارای پیست مناسب نیستند و باید در این خصوص اقدام لازم انجام شود و هرچند برای برخی از رشته‌های ورزشی حامیان مالی در استان وجود دارد ولی برای دوومیدانی که یک رشته پایه و بیش از ۲۰ ماده را زیرپوشش دارد همکاری لازم نیست.

رشته دوومیدانی یک رشته پایه‌ای و بین رشته‌ای در ورزش است که چنانچه از لحاظ مالی و رسانه‌ای حمایت شود حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد و ورزشکاران و قهرمانان این رشته ورزشی در استان یزد می‌توانند بدون اینکه دغدغه و نگرانی داشته باشند بر سکوهای قهرمانی در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی بایستند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از