حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
مسئول دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران:

تجمع بزرگ عاشورائیان یزد برگزار می‌شود

تجمع بزرگ عاشورائیان یزد برگزار می‌شود

مسئول دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران از برگزاری تجمع بزرگ عاشورائیان در یزد برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، مسئول دبیرخانه یزد حسینیه ایران، پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران از برگزاری تجمع بزرگ عاشورائیان با حضور هیئات عزاداری یزد در میدان امیرچقماق یزد خبر داد.

سید حسن حسینی زمان برگزاری این تجمع را شنبه هفتم محرم مصادف با ۲۳ شهریورماه اعلام کرد و افزود: دلیل انتخاب روز هفتم محرم، روز بسته شدن آب به روی امام حسین (ع) و یارانشان در سال ۶۱ هجری قمری است.

مسئول دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت‌گرفته و با کمک هیأت‌های سنتی یزد، این تجمع یکپارچه هیأت‌های عزاداری، به‌دوراز حواشی برپا خواهد شد که برند و افتخاری برای یزد محسوب می‌شود و می‌تواند در زمینه جذب گردشگر داخلی و خارجی مؤثر باشد.

وی حضور موکب‌ها و برپایی ایستگاه‌های پذیرایی توسط هیأت‌ها را در تجمع عاشورائیان یادآور شد و بیان کرد: سبک عزاداری در تجمع عاشورائیان به سبک عزاداری سنتی خواهد بود و در این مراسم برخی رسوم قدیمی یزد برگزار خواهد شد.

مسئول دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران تصریح کرد: این تجمع بزرگ و پرشور حسینی به‌صورت استانی با هدف احیای آئین دسته سقاها و عزاداری هیأت‌ها در حسینیه امیرچقماق برگزار خواهد شد.

حسینی با اشاره به اینکه آئین دسته سقا ویژه پسران هفت تا ۱۲ سال است و عزاداران با تهیه لباس سفید عربی، با مشک آب و سربند یا ابوالفضل‌(ع) در این آیین شرکت می‌کنند، تصریح کرد: اکثر روسای هیأت‌های مذهبی، در کودکی عضو دسته سقا بوده‌اند و این نشان از نقش آئین دسته سقا در رشد و تربیت فرد دارد.

وی با بیان اينکه از سال ۹۱ بود که عنوان یزد حسینیه ایران بعد از چهار دهه زنده شد، گفت: یزدی‌ها اگر به صداقت، پاک‌دامنی، اخلاق مشهور هستند، وامدار روضه‌های امام حسین (ع) هستند.

مسئول دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران با اشاره به ویژگی‌هایی که یزد را به‌واسطه آن‌ها با برند حسینیه ایران می‌شناسند، ادامه داد: یزد به‌واسطه قدمت و کثرتی که عزاداری یزد داشته است، به حسینیه ایران مشهور است.

وی تصریح کرد: عزاداری یزدی‌ها قدمت ۵۰۰ ساله دارد و به‌لحاظ کثرت عزاداری در یزد، ۳۶۵ روز سال در هر کوی و برزن در سطح استان یزد روضه بر پا است.

حسینی با بیان اینکه ۳۶۰ حسینیه در شهر یزد و بالغ‌بر هزار حسینیه در استان یزد وجود دارد، ادامه داد: یزدی‌ها از روی عشق و ارادتی که به امام حسین (ع) دارند، خانه‌های خود را طوری طراحی ‌کنند تا بتوانند در این خانه‌ها مراسم روضه‌خوانی برپا کنند.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از