حالت تاریک
دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
یادداشت؛

تراکم کلاس‌های درس، مشکل خاموش مدارس یزد

تراکم کلاس‌های درس، مشکل خاموش مدارس یزد

تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس استان یزد باعث ایجاد مشکلات متعدد تربیتی، آموزشی شده است و حتی دامنه این معضل به ایجاد مشکلات روحی و روانی برای معلمان کشیده شده است.

به گزارش پایگاه خبری «یزد رسا»، میلاد عباسیان* طبق استانداردهای جهانی تراکم دانش‌آموزان یک کلاس ابتدایی ۲۰ نفر و حداقل مطلوب آن نیز ۱۴ نفر باید باشد و این در حالی است که در متوسطه اول و دوم تراکم استاندارد، ۲۲ نفر باشد و حداقل مطلوب آن نیز 16 نفر است.

این در حالی است که در اکثر مدارس استان یزد، بیش از دوبرابر این آمار، یعنی بیش از ۳۰ نفر و در برخی مدارس تا ۴۰ نفر، دانش‌آموز حضور دارد.
با یک حساب‌کتاب سرانگشتی متوجه می‌شوید با تعداد دانش‌آموزان موجود در یک کلاس در مقطع ابتدایی معلم برای هر دانش‌آموز حدود یک دقیقه وقت دارد که خودِ این کمبود، منجر به آسیب‌های تربیتی و آموزشی بسیاری می‌شود.

طبیعی است بسیاری از آموزش‌ها و تاکتیک‌های تربیتی نیاز به‌وقت گذاری فردی برای دانش‌آموزان دارد که این امر، با تراکم دانش‌آموزان فعلی محقق نمی‌شود.

دانش‌آموزی که یک نکته را در درس ریاضی یاد نگرفته!
دانش‌آموزی که نیاز به توضیح بیشتر برای فهمیدن اجتماعی دارد!
دانش‌آموزی که آسیب تربیتی دارد و باید با او شخصی صحبت کرد!
و...

همگی با تراکم دانش‌آموز در مدارس فعلی استان رها می‌شوند. جدای از این، مشکلات زیادی را برای قشر فرهنگی رقم می‌زند.

به‌طوری‌که معلمان در مدارس پر تراکم تحت‌فشار روانی زیادی قرار می‌گیرند که منجر به بروز بعضی از بی‌قانونی‌ها مثل تنبیه بدنی و یا ایجاد نارضایتی شغلی که خود مجدد، ریشه ایجاد مشکلات تربیتی و آموزشی است، می‌شود.


به نظر می‌رسد آموزش‌وپرورش با ساخت مدارس بیشتر می‌تواند تا حدی از این تراکم دانش‌آموز در مدارس استان یزد را بکاهد و از آسیب‌های تربیتی و آموزشی این نسل جلوگیری کند.


البته یکی از چالش‌هایی که این روزها آموزش‌وپرورش، با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، کمبود معلم است که این چالش، با ساخت مدارس و کلاس‌های درس بیشتر، بروز بیشتری پیدا می‌کند.

ولی تا زمانی که مدارس بیشتر ساخته نشود این کمبود احساس نمی‌شود و عملاً از تراکم مدارس و کلاس‌های درس کم نمی‌شود.

*میلاد عباسیان - معلم و فعال حوزه تربیتی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از