حالت تاریک
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن سایت خبری یزد رسا هستید؟
تربیت نسل بالنده نیازمند تغییر شیوه‌های آموزش
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد مطرح کرد:

تربیت نسل بالنده نیازمند تغییر شیوه‌های آموزش

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد گفت: اکنون نیز در کشور اندیشمندان معتقدند اگر شیوه‌های آموزش تغییر نکند نسل بالنده، کارآمد و سلامت تربیت نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، محمدرضا دهقانی اشکذری صبح امروز در نشستی با اصحاب رسانه استان یزد که در مجتمع آموزشی سما یزد برگزار شد، گفت: ما در حوزه آموزش قائل به تغییر روش‌ها هستیم چرا که معتقدیم اگر در حوزه آموزش و پرورش رویکردها و روش‌ها را عوض نکنیم در حوزه تربیت با مشکل مواجه می‌شویم، اکنون نیز در کشور اندیشمندان معتقدند اگر شیوه‌های آموزش تغییر نکند نسل بالنده، کارآمد و سلامت تربیت نمی‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین تغییرات و چرخش‌هایی که دانشگاه آزاد شروع کرد در حوزه تربیت بود چون تربیت آموزش نیست و همچنین تک بعدی، بدون هدف، تحمیلی و دستوری نیست، تربیت باغبانی است، فرد باید تربیت شود و هنر ما بسترسازی برای تربیت است.

چرخش‌های تحول‌آفرین آموزش در دانشگاه آزاد یزد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد عنوان کرد: دانشگاه آزاد و مجموعه آموزشی این دانشگاه چرخش‌های تحول‌آفرین در حوزه آموزش دارد و معتقد است همه رشته‌های دانشگاهی باید مانند رشته پزشکی هم پایه و هم عرصه داشته باشند، یعنی دانشجو باید در دانشگاه بخشی از علوم نظری را یاد بگیرد و سپس این مبانی را در فضای واقعی تجربه کند. 

وی ادامه داد: امروز در مجتمع آموزشی تمدن مجموعه آموزشی سما دانشگاه آزاد یزد دانش‌آموزان با شیوه‌های جدید یادگیری را تجربه می‌کنند، زمانی ریاضی را فقط پای تخته سیاه یاد می‌دادند و آثار آن نمره‌های پایین دانش‌آموزان است، امروز و در این مجتمع دانش‌آموز ریاضیات را بازی‌وار و با استفاده از هوش‌های چندگانه یاد می‌گیرد.

دهقانی اضافه کرد: نکته مهم‌تر از این آموزش این است که دانش‌آموزان توسط دانشجویان دانشگاه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد آموزش می‌بینند به ‌گونه‌ای که بخشی از دروس عملی خود را با کارورزی در این مجموعه می‌گذرانند، ما معتقدیم که معلم در مدرسه معلم می‌شود و نه در دانشگاه، همان‌گونه که پزشک در بیمارستان پزشک می‌شود نه در دانشگاه، بنابراین دانشجوی دانشگاه تعلیم و تربیت دانشگاه یزد همزمان با فضای واقعی شیوه‌های نوین آموزش یاد می‌گیرد و فردا عملکرد متفاوتی از دیگران خواهد داشت.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های دانشگاه آزاد یزد پیوستگی در زنجیره آموزش است، این دانشگاه تربیت اسلامی کودک دارد که از شیرخوارگی فرد را تحویل می‌گیرد و بعد از آن وارد مدرسه و دانشگاه می‌شود، به نظر، نظام راهبردی پیوسته را در تربیت ایجاد می‌کند، چون تربیت تعامل بین مربی و متربی برای رشد چند جانبه تعریف می‌شود و این تعامل برای شکل‌گیری نیاز به فضای واقعی دارد و چنانچه این پیوستگی تعامل را حفظ کنیم، تربیت واقعی شکل خواهد گرفت که دانشگاه آزاد یزد در این زمینه موفق عمل کرده است.

دهقانی با اشاره به اقدامات دانشگاه آزاد در حوزه تعلیم و تربیت اضافه کرد: دانشکده تعلیم و تربیت در دانشگاه آزاد وجود دارد که کل رشته‌هایی که زمینه معلمی و دبیری دارند از جمله رشته‌های زبان، ریاضی، مشاوره و... از لیسانس تا دکترا در این دانشکده تجمیع شدند و در این فضای دانشکده با دو معاونت علمی و فرهنگی و معاونت عرصه سعی کردیم ارتباطی بین دانشگاه و عرصه ایجاد کنیم.

راه‌اندازی مدارس سعادت در یزد

وی گفت: دانشگاه آزاد یزد از مهرماه سال گذشته دو مدرسه سعادت را راه‌اندازی کرده که کار متفاوتی است و فضای آموزشی آن‌ها مسجد و مهدیه است که خانواده‌ها با توجه به محیط سالم آموزشی با وجود حداقل تبلیغات از آن استقبال کردند و با وجود اینکه ظرفیت ۲۵ نفر بود بالای ۱۰۰ نفر متقاضی تحصیل در این مدرسه‌ها بودند و امسال برای دومین سال فعالیت این مدارس، در سطح شهر یزد تقاضاهای دیگری وجود دارد که در مکان‌های دیگر فرهنگی نیز که عمدتاً راکد مانده این مدارس را فعال کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد عنوان کرد: تغییر مدل‌های آموزش هم باید معلم، شیوه نگرش و بینش تغییر کند، هم باید دانش‌آموز فضای جدیدی تجربه کند، هم خانواده به عنوان رکن سوم‌ درکنار مدرسه قرار بگیرد و هم حاکمیت و نظام تربیتی کشور به عنوان رکن چهارم کاملاً همسو و هم راستا با این جریان قرار بگیرد که اتفاق بزرگی در کشور رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: مدل تربیتی دانشگاه آزاد مدل شمسه رشد است چرا که معتقدیم رشد در سنین مختلف آموزش‌های مختلف دارد، هر رده سنی مهارت خاص خود را دارد که اگر زمان آن بگذرد آن مهارت قابل آموزش نیست و در دانشگاه یزد سعی کردیم که با تناسب دهی به سن و ابعاد چندگانه رشد، زمان را از دست ندهیم و لذا نگاه جامع، یکپارچه و راهبردی به نام شمسه تربیت طراحی و تدوین شده است که همه ابعاد و همه سنین را پوشش دهد و دانشگاه آزاد در این زمینه در کشور پیشتاز و راهبر است.

سید علی المدرسی، معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در مدل تحولی خود برای تمام رشته‌ها ارتباط مهارتی بین عرصه‌ای که قرار است کار اتفاق بیفتد و دانشکده‌ای که ارائه دانش به دانشجو می‌دهد ترتیب داده است و البته تفاوت معناداری در حوزه تعلیم و تربیت در دانشگاه آزاد وجود دارد این است که عرصه آن ملک ‌خودش بوده است.

تحصیل نزدیک به 2 هزار دانشجو در دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد

وی ادامه داد: دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد یزد هم اکنون با هزار و 900 دانشجو، در رشته های مختلف دکتری، دکتری مشاوره، کارشناسی ارشد مشاوره، روان‌شناسی، برنامه‌ریز درسی، مدیریت آموزشی، لیسانس علوم تربیتی، آموزش ابتدایی و...  در محدوده تعلیم و تربیت فعالیت دارد که دانشجویان این رشته بخشی از تحصیلشان در عرصه تئوری در دانشکده و بخش مهمی از آموزش آن‌ها در عرصه عملی  و در درون محیطی به نام عرصه تربیتی است.

المدرسی با بیان اینکه یکی از عرصه‌های تربیتی دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی یزد مدارس است، ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی استان حتی در حوزه عرصه‌های تربیتی برند خود را پس از 30 سال فعالیت از سما به سعادت توسعه داد و این برند را اضافه کرد، مدارس سعادت با رویکرد معرفتی هستند و زیر مجموعه دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ایجاد شدند و شبیه مدارس مطهری و صدرا در حال خدمات‌رسانی هستند با این تفاوت که در مقطع راهنمایی هستند.

فعالیت 28 مدرسه سما در یزد

وی ادامه داد: برای اینکه دانشکده تعلیم و تربیت وظیفه خود را انجام بدهد، به این جمع بندی برسد که الگوی تعلیم و تربیت جامع الابعاد برای رشد شخصیتی یک دانش آموز داشته باشیم که به این معناست که آن چه در مدارس کشور رخ می‌دهد به دنبال رشد بعد تحصیلی دنبال می‌کنند اما ابعاد دیگر رشد از جمله ارادی، عاطفی، عقلانی و... نیز در مرکز تمدن، مدارس سما و سعادت دانشگاه آزاد یزد نیز رشد می‌یابد.

المدرسی اضافه کرد: هم اکنون 28 مدرسه سمای متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی یزد با 4 هزار و 500 دانش‌آموز، 480 مربی، دبیر و کارد فعالیت دارد که در ۷ شهرستان استان مستقر هستند و در سراسر کشور نیز مجموعه مدارس ۳۰۰ شهر و ‌۸۳۰  مدرسه  و 150 هزار دانش‌آموز فعالیت دارد و مدل تربیتی شمسه رشد برای آن‌ها طراحی شده است.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از