حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
آشنایی با فعالیت‌های مهم‌ترین قرارگاه بسیج؛

تربیت و تزکیه شاه‌کلید تربیت نسل انقلابی پای‌کار

تربیت و تزکیه شاه‌کلید تربیت نسل انقلابی پای‌کار

تعلیم فردی و اجتماعی افراد وقتی در مسیر تربیت و تزکیه قرار گیرد، همه مشکلات کشور و حتی دنیا را حل خواهد کرد.

به گزارش «یزدرسا»؛ اهمیت موضوع تعلیم و تزکیه بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ این مهم می‌تواند آدمی را از ورطه نابودی به دور کرده و به‌سوی سعادت و موفقیت در دنیا و آخرت سوق دهد. بسیج که در زمینه‌های مختلف به خدمت‌رسانی به مردم مشغول است در این زمینه هم نقش کلیدی و فعالی در جامعه ایفا می‌کند؛ به‌طوری‌که می‌توان گفت مهم‌ترین و مبنایی‌ترین قرارگاه بسیج در سازمان بسیج، قرارگاه تعلیم و تربیت است.

بنا به گفته سردار سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین مسیر تربیت نسل جوان مؤمن انقلابی پای‌کار، تنها از مسیر تربیت و تزکیه می‌گذرد و این وظیفه شبکه گسترده صالحین در کشور است که بدون تعارف یک ظرفیت بی‌بدیل و کم‌نظیر محسوب می‌شود و همه شبکه فرماندهی و مدیریتی در سپاه و بسیج مقوم و تقویت‌کننده آن خواهد بود.

برای آشنایی با فعالیت‌های این قرارگاه مصاحبه‌ای با حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی داوودی، مسئول قرارگاه تعلیم و تربیت سپاه الغدیر یزد، داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:


• یزدرسا: قرارگاه تعلیم و تربیت بسیج سپاه الغدیر یزد از چه سالی و چه هدفی شروع به کار کرده است؟
• داوودی: طبق فرموده مقام معظم رهبری برای ایجاد یک تمدن اسلامی دو عنصر اساسی لازم است یکی تولید فکر و یکی پرورش انسان. طبق صحبت‌های مقام معظم رهبری که فرمودند مسئله تعلیم و تربیت مسئله اول نظام ما است، در بلندمدت هیچ‌چیز به اندازه تعلیم و تربیت اهمیت ندارد و ما در نقشه راه پنج‌ساله‌ای که در راستای اعتلای بسیج و تحقق گام دوم انقلاب اسلامی داریم اساس کارمان در مقوله تعلیم و تربیت است.

سابقه قرارگاه تعلیم و تربیت در واقع هم‌زمان با تشکیل سپاه است که در آن زمان معاونت آموزش فعالیت خود را شروع کرده است؛ اما از سال ۱۳۸۷ رویکرد سپاه در موضوع بسیج و برنامه‌ریزی برای تربیت و تعلیم بسیجیان تغییر کرد و قرارگاه تعلیم و تربیت با محوریت موضوعات تربیتی برنامه‌های خود را شروع کرد. 

• یزدرسا: در رابطه با حلقه‌های صالحین و وظایف آن‌ها بفرمایید.
• داوودی: قرارگاه تعلیم و تربیت یا قرارگاه تزکیه که صحبتش است، برنامه‌های متعددی را دارد؛ همه این برنامه‌ها در راستای تحقق هفت هدفی که تعریف شده است، پایه‌ریزی می‌شود؛ البته همه این اهداف بر تقویت بنیه اعتقادی، معنوی، معرفتی و بصیرتی بسیجیان می‌رسد.

این مهم با راه‌اندازی و تقویت حلقه‌های صالحین دنبال می‌شود. چارت حلقه صالحین در استان یزد به این صورت است که در رأس این حلقه‌های صالحین استاد قرار دارد که در حال حاضر آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی این مسئولیت را بر عهده دارند؛ در رده بعدی ۱۶ نفر از استادیاران شامل چهار خواهر و ۱۲ برادر هستند که اکثر این برادران جزو ائمه جمعه استان هستند. استادیاران خواهر هم از اساتید نخبه حوزه علمیه هستند. این افراد زیرمجموعه استاد بوده و به خدمت‌رسانی در بسیج مشغول هستند.

در رده بعد از استادیاران، سرمربیان قرار دارند که در استان یزد ۸۰ نفر سرمربی حلقه صالحین داریم. در رده بعدی سرمربیان حلقه‌های صالحین، مربیان قرار دارند که حدود ۷۰۰ نفر مربی حلقه صالحین در استان یزد داریم. در نهایت چهار هزار سرگروه داریم که به‌عنوان سرشاخه‌های شجره طیبه صالحین بسیج خدمت‌رسانی می‌کنند. تمامی این افراد در بعد تربیتی مشغول خدمت به بسیجیان هستند. حلقه‌های صالحین در رده‌های سنی مختلف تشکیل می‌شود. از دبستان که حلقه کودکان داریم، بعد نوجوانان، جوانان و بزرگ‌سالان؛ با این حساب در هر پایگاه باید چهار حلقه داشته باشیم.

• یزدرسا: آیا فعالیت‌های قرارگاه تعلیم و تربیت تنها در چارچوب حلقه‌های صالحین اجرا می‌شود؟ اگر برنامه‌های دیگری توسط این قرارگاه اجرا می‌شود، بفرمایید.

• داوودی: مسلماً خیر؛ این قرارگاه برنامه‌ها و وظایف زیادی در بحث تعلیم و تربیت بر عهده دارد که اگر بخواهیم همه آن‌ها را بیاوریم از حوصله مخاطبان این مصاحبه خارج خواهد بود. به‌خاطر همین موضوع سعی می‌کنیم از برنامه‌های شاخص صحبت کنیم.

چون تربیت از کودکی ضرورت دارد، مهدهای کودک قرآنی را در قرارگاه تعلیم و تربیت تشکیل دادیم که توسط بسیج جامعه زنان هدایت می‌شوند؛ در حال حاضر ۳۷ مهد قرآنی در سطح استان یزد داریم. در راستای تعلیم و تربیت اسلامی برای مربیان مهدها دوره‌های آموزشی لازم برگزار شده است. همچنین نشست‌هایی برای مادران برگزار می‌کنیم تا تربیت فرزند در مدارس و خانواده با همسویی لازم صورت پذیرد.

برای مدارس ابتدایی و متوسطه هم برنامه‌های تربیتی داریم. طرح شهید بهنام محمدی، طرح شهید عزیز اللهی و طرح شهید حسین فهمیده را در دستور کار داریم. هدف از اجرای این طرح‌ها تربیت هشت میلیون جوان مؤمن انقلابی پای‌کار است که اگر اهداف این طرح محقق شود، عزیزان شرکت‌کننده در این طرح‌ها تبدیل به اسوه‌هایی برای پیشبرد اهداف تربیتی در جامعه خواهند شد.

در این طرح‌ها روحانیون منتخب در مدارس حضور یافته و در رابطه با ارتباط مدرسه، منزل و مسجد فعالیت می‌کنند. این طرح توسط بسیج دانش‌آموزی در مدارس اجرا می‌شود.

برای دانش‌آموزان در سطوح بالاتر در طرح‌های مختلفی از جمله طرح ولایت دانش‌آموزی، نخبگان دانش‌آموزی شرکت داده می‌شوند. دوره‌ی یاوران ولایت امسال با حضور ۹۵۰ نفر از دانش‌آموزان نخبه برگزار شد.

در این قرارگاه طرح ولایت دانشجویی را نیز دنبال می‌کنیم؛ بدین‌صورت که در تابستان نخبگان دانشجویی به شهرهایی که در آن‌ها دوره برگزار می‌شود، از جمله مشهد و قم اعزام می‌شوند و آموزش‌های مرتبط با تعلیم و تربیت و تزکیه را فرا می‌گیرند و در نهایت در میان دانشگاهیان به اجرای برنامه‌های تربیتی می‌پردازند. امسال در دوره‌های طرح ولایت ۱۶۰ نفر آموزش دیده‌اند.

فعالیت‌های قرآنی قرارگاه تعلیم و تربیت

همچنین قرارگاه تعلیم و تربیت درزمینهٔ ترویج و گسترش نماز، تقویت انس با قرآن و سیره اهل‌بیت در جامعه، بر تربیت حافظ و متربی قرآنی تمرکز دارد.

توانسته‌ایم طی دو سال اخیر مسابقات قرآن را به‌طور فراگیر برگزار کنیم؛ در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳ هزار و ۷۰۰ نفر ثبت‌نام‌ کننده داشتیم، این مسابقات در مرحله اول در سطح نواحی برگزار شد و در نهایت ۳۰۰ نفر به مرحله استانی راه یافتند. از بین این افراد ۴۵ نفر به مسابقات کشوری اعزام شدند که در نهایت چهار نفر در استان یزد رتبه‌های کشوری به دست آوردند.

در مسابقات قرآن امسال هم ۲۴ هزار و ۵۰۰ نفر در ۳۳ رشته قرآنی در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

با اینکه وضعیت استقبال بسیجیان از برنامه‌های قرآنی مطلوب است؛ ۱۲ دارالقرآن، یعنی یک دارالقرآن برای هر شهرستان ایجاد کردیم که ساختمان‌هایی توسط سپاه در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و آموزش قرآن در رشته‌های مختلف در این دارالقرآن‌ها شروع خواهد شد.

۱۲۹ واحد قرآنی و ۳۷ گروه‌ جهادی قرآنی داریم که این گروه‌های جهادی در روستاها و مناطق محروم به فعالیت قرآنی پرداخته و در بعد آموزش و تربیت قرآنی به جهاد می‌پردازند. افراد زیادی وجود دارند که در روخوانی قرآن و قرائت صحیح اذکار نماز مشکل دارند؛ این جهادگران قرآنی افراد یادشده را یاری می‌کنند تا در این زمینه مشکلی نداشته باشند.

همچنین ۲۶۷ مسجد داریم که پایگاه قرآنی فعال دارند؛ در این پایگاه‌ها ۱۹۵ مربی قرآن فعالیت دارند. برای تربیت مدرس و مربی قرآن ۱۶ نفر تربیت شده‌اند که این افراد خود آموزش ویژه دیده‌اند و هر کدام موظف هستند، ۱۰ نفر مربی قرآنی در سطح هر شهرستان را آموزش دهند تا در پایگاه‌ها حضور یافته و به فعالیت قرآنی بپردازند.

یکی از اهداف قرارگاه تعلیم و تربیت، تقویت ابعاد بینشی و معرفتی فرماندهان، مدیران، سرگروه‌ها و فعالان بسیج و توانمندسازی معارف اسلامی و تربیتی است. سرگروه‌های مختلف قرارگاه در سطح پایگاه‌ها ملزم هستند تا در دوره‌های توانمندسازی و معارف اندیشه و معارف اسلامی شرکت کنند؛ سال گذشته حدود هشت هزار نفر و امسال تا الآن نزدیک به سه هزار نفر در این دوره‌ها آموزش دیدند.

در حال حاضر ۳ هزار و ۸۰۰ نفر در زمینه حفظ قرآن فعالیت دارند که میزان محفوظات این عزیزان از یک جزء قرآن مجید تا ۳۰ جزء متغیر است. قرارگاه تعلیم و تربیت در تابستان طرح غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان را در دستور کار داشت که ۶۲۲ پایگاه در این طرح مشارکت داشتند. در این طرح کلاس‌های مختلف علمی، فرهنگی، تربیتی و... و همچنین اردوهای پیشرفت مختلف درون استانی و برون‌استانی برگزار شد.

قرارگاه تعلیم و تربیت دو مدرسه راهیان کوثر دارد که بر اساس مصوبه سپاه این مدارس زیر نظر بسیج و سپاه فعالیت می‌کنند.

در ایام قدیم مدارس حوزه علمیه در بازار واقع شده بود تا کاسبان قبل از آنکه به کار خود مشغول شوند مکاتب را فرا می‌گرفت و در آنجا بر کسب روزی حلال تأکید می‌شد. با همکاری بسیج اصناف دو هزار نفر در کارگاه‌های احکام مبادلات اقتصادی، معاملات بازار و اصناف شرکت داده شدند تا آموزش‌های لازم در رابطه با فقه بازار را فرا گیرند.

در سطح ۲۷ پایگاه میز مشاوره برپا شد که افراد مشاوره دهنده افراد آموزش‌دیده در زمینه مشاوره و با مدارک دانشگاهی و حوزوی مرتبط هستند که به‌صورت تخصصی مشاوره می‌دهند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از