حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
در گفتگو با یزدرسا مطرح شد:

مطالبه‌گری عالمانه انتظار جامعه از تشکل‌های دانشجویی

مطالبه‌گری عالمانه انتظار جامعه از تشکل‌های دانشجویی

یکی از موضوعات مورد تأکید همیشگی رهبر معظم انقلاب، تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی جوانان و دانشجویان در سطح جامعه بوده و در همین راستا نیاز است تشکل‌های دانشجویی به مسئله مطالبه‌گری عالمانه توجه ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، یکی از موضوعات مورد تأکید همیشگی رهبر معظم انقلاب، تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی جوانان و دانشجویان در سطح جامعه بوده و در همین راستا نیاز است تشکل‌های دانشجویی به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته باشند و آن‌ را جز اولویت‌های اصلی خود قرار دهند.

به فرموده مقام معظم رهبری، تشکل‌های دانشجویی باید نقش حلقه‌های میانی بین حاکمیت و مردم را ایفا کنند؛ نقش حلقه‌های میانی در انقلاب اسلامی نقش مؤثری است و تشکل‌های دانشجویی باید با رویکرد و جدیت بیش‌تری به این موضوع توجه کنند و نیاز است برای ایفای نقش در این حلقه‌ها فعالیت‌هایشان نسبت به گذشته عمیق‌تر، گسترده‌تر و دارای اثرگذاری بیش‌تر شود.

در واقع اگر تشکل‌های دانشجویی بتوانند بر نظام مسائل جامعه تمرکز کنند و نقش پل ارتباطی خودشان بین مسئولان و مردم را به خوبی ایفا کنند می‌توانند کمک مؤثری به پیشبرد اهداف انقلاب باشند.

علی پورمیرزایی، مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان یزد در همین زمینه در گفتگو با یزدرسا به تفصیل به نقش تشکل‌های دانشجویی در جامعه امروزی پرداخت که در ادامه آمده است.

*مطالبه‌گری و مسئله‌‌محوری یکی از توصیه‌های رهبر انقلاب به دانشجویان است، دانشجویان چگونه می‌توانند به این موضوع وارد شوند و به آن بپردازند؟

یکی از توصیه‌های همیشگی مقام معظم رهبری ورود مسئله محور دانشجویان به موضوعات است و از لحاظ مأموریتی دانشجویان می‌توانند در پنج حوزه در حل مسائل کشور کمک دهند، اول در حوزه شناخت مسائل کشور است که کارکرد اصلی دانشگاه است و حل مسائل جامعه نقش دیگری است که از دانشگاه توقع می‌رود و اولین قدم برای آن شناخت مسائل است، دانشجویان به خصوص دانشجویان دکتری با کمک اساتید خود در این حوزه می‌توانند خیلی موثر واقع شوند. 

در گام بعدی با توجه به اینکه راه حل برخی مسائل مشخص است اما اراده‌ای برای اجرایی شدن این راه‌حل‌ها وجود ندارد باید نقش سوم دانشجویان که مقوله مطالبه‌گری عالمانه است عملیاتی شود و دانشجویان از مسئولان و نمایندگان مجلس را‌ه‌حل‌های خوب را مطالبه کنند و حتی آن را به قانون تبدیل کنند یا بعضا قانون‌های خوبی وجود دارد که باید از مسئولان دولتی و مدیران دلیل اجرایی‌نشدن آن را مطالبه کرد تا آن مسائل حل شوند.

*نقش تشکل‌های دانشجویی را در شرایط فعلی جامعه چگونه می‌بینید؟ 

جنبش دانشجویی در برهه‌های مختلف نشان داده است که می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد و در برخی مسائل خود جنبش دانشجویی رأسا برای حل مسئله اقدام و ورود می‌کند، که عمدتا گروه‌های جهادی این نقش را ایفا می‌کنند و در مناطق محروم و حاشیه شهر حضور پیدا می‌کنند و منتظر مسئولان نمی‌مانند، آنها تا جایی که در توان دارند اقدام می‌کنند و برای حل مشکلات مردم کمک می‌کنند و در این امر سهیم می‌شوند.

تشکل‌های دانشجویی به قول شهید بهشتی باید مؤذن جامعه باشند، دانشجویان نخبه‌ای که در دوره دانشجویی دور هم جمع می‌شوند و قرار است کارهای بزرگی را انجام دهند و هدایت جامعه را به عنوان مهم‌ترین جایگاه تشکل‌ دانشجویی بر عهده می‌گیرند. 

*جایگاه تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها چگونه است؟ 

مهم‌ترین کارکرد دانشگاه تربیت مدیران آینده کشور است در واقع مهم‌ترین نقش دانشگاه تربیت مدیران و پیشبرندگان تحولات اجتماعی آینده کشور است و از دانشگاه چنین توقعی می‌رود، با این حال قاعدتا دانشگاه با این هدف فاصله دارد و یکی از که عرصه‌هایی که این هدف دانشگاه محقق می‌شود تشکل‌های دانشجویی است.

در تشکل‌های دانشجویی همزمان با تحصیل، جمعی تشکیل می‌شود که یک سری اهداف را پیگیری می‌کنند، اعضای تشکل دانشجویی نسبت به مسائل روز کشور و جامعه حساس هستند، آنها اهل  تحلیل و کنش هستند و نسبت به مسائل کشور و جهان اقدام می‌کنند و این باعث می‌شود دانشجو در دل زمان دانشجویی علاوه بر تحصیل، توانایی‌های بسزای دیگری نیز کسب کند. 

مهارت‌هایی که دانشجو در دل فعالیت‌های تشکیلاتی به دست می‌آورد، مطالعاتی که با اساتید و چهره‌هایی که پای درسشان می‌نشیند انجام می‌دهد، مشورت‌هایی که از شخصیت‌های مختلف می‌گیرد، دوره‌های مختلفی که شرکت می‌کند از جمله توانمندی‌های تشکیلاتی است که با حضور در تشکل‌های دانشجویی به دست می‌آید و این باعث می‌شود که  دانشگاه و دانشجو به هدف خودش و به تربیت مدیران کشور نزدیک شود. 

*ارتباط تشکل‌های دانشجویی با دولت را چگونه می بینید و تقویت این رابطه چه اهمیتی دارد؟

در دولت فعلی نسبتا ارتباط خوبی با تشکل‌های دانشجویی برقرار است و مسئولان دولت ارتباط خوبی را با فضای دانشجویی دارند عمده مسئولان حداقل در سطح استان یزد همه از فعالان و ادوار سابق تشکل‌های دانشجویی هستند منتها لازم است این ارتباط سیستماتیک‌تر شود و ساز و کارهایی تعریف شود تا رابطه دولت و تشکل‌ها رابطه‌ای هدفمندتری شود. 

رهبری در دیدار با دانشجویان تأکید می‌کنند که مسئولان را به دانشگاه بیاورید و از آنها در خصوص امور مختلف کشور سؤال کنید، از طرفی به مسئولان و کارگزاران نظام هم توصیه می‌کنند که به فضای دانشگاه بیایند و با دانشجویان حرف بزنند. 

اگر دانشگاه قرار باشد که مسائل جامعه را حل کند لازم است مسائل را  بشناسد و مشکلات ر ا لمس کند و این نقش مسئولان است که به صورت شفاف مسائلی که پیش رو دارند را با جامعه دانشگاهی و به ویژه تشکل‌های دانشجویی مطرح کنند و تشکل‌های دانشجویی را به سمت فکر کردن به مسائل جامعه سوق دهند. 

مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی با دانشجویان اشاره کردند تشکل‌های دانشجویی با مسائل کشور مماس شوند که یکی از این راه‌هکارها این است که مسئولان و کارگزاران کشور در دانشگاه‌ها بیشتر حاضر شوند و به سؤالات و چالش‌های ذهنی دانشجویان پاسخ دهند و دانشجویان را با واقعیت‌های جامعه نزدیک کنند. 

یکی از خصوصیات دانشجویان آرمان‌گرایی است و اگر آرمان‌گرایی با واقعیت جامعه فاصله زیادی داشته باشد برایند خوبی ندارد و این برایند واقعیت‌گرایی و آرمان‌گرایی می‌تواند اتفاق خوبی را در جامعه رقم بزند و نقش دولت نیز همین است و همیشه بر این باوریم که حضور مسئولان در دانشگاه و در جمع دانشجویان سرمایه‌گذاری برای آینده است اگر دانشجو با مسائل کشور آشنا شود چند سال دیگر که خود مدیر کشور می‌شود می‌تواند خیلی راحت‌تر برای حل مسائل تصمیم بگیرد و خود را از قبل برای حل مسائل کشور و چالش‌های واقعی جامعه آماده کرده است و این بک فرایند طبیعی برای تربیت مدیران آینده کشور است. 

*نقش تشکل‌های دانشجویی در دیگر عرصه‌ها از جمله مطالبه‌گری، پیگیری حقوق مردم و گفتمان سازی برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی چیست؟ 

همانگونه که ذکر شد دانشجویان باید مسائل کشور را بدانند راه‌حل‌ها را احصا کنند و حل مسائل را مطالبه کنند، یک بخش مکمل مطالبه‌گری بحث گفتمان‌سازی است ما در برخی موارد نیاز داریم که مردم را با خود همراه کنیم چرا که بعضا راه‌حل‌هایی برای مسائل وجود دارد که اقبال مردم به آن راه حل‌ها نباشد و به نظر یکی از وظایف تشکل‌های دانشجویی باید این باشد که سعی کند مسائل و راه‌حل‌هایی که فکر می‌کنند درست است اما در جامعه اقبالی برای آن وجود دارد به گفتمان تبدیل کنند. 

برای نمونه اگر مسئله افزایش جمعیت و خطری که آینده کشور را تهدید می‌کند در نظر بگیریم، تشکل دانشجویی باید سعی کند با برنامه‌ها و تربیون‌هایی که در اختیار دارد و به راه می‌اندازد این مسئله را برای مردم تبیین کند و به یک گفتمان رایج بین مردم تبدیل شود تا مردم با این راهبرد همراه شوند و کمک کنند که کشور در زمینه جمعیت دچار بحران نشود. 

در مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز همین است و در بسیاری موارد مسئولان در صدد حل چالش‌ها و مسائل هستند و دانشجویان و دانشگاه‌ها راه حل دارند اما شاید گرایش مردم به این راه حل نباشد یکی از وظایف تشکل‌های دانشجوی این است که با تبیین، گفتمان و با تریبون‌هایی که دارد مردم را همراه کند، مسئله را برای مردم تبیین کند و از مطالبه یک قشر نخبگانی به تبدیل به مطالبه عمومی  مردم تبدیل کند و این گفتمان را فراگیر کند. 

اگر می‌خواهیم مشکل کشور حل شود و به تمدن اسلامی برسیم، نکته‌ای که به آن معتقدیم این است که تمدن اسلامی وقتی محقق شود که نظام بتواند مسلائل کشور را پاسخ دهد، دانشگاه به عنوان پاسخ‌دهنده به مسائل کشور باید نقش خود را به خوبی ایفا کند و مسائلی که جامعه و کشور با آن روبروست را پیگیری کند و در واقع تشکل دانشجویی به عنوان حلقه میانی و به عنوان یک مکمل به کمک نظام بیاید و ان‌شاءالله مسائل کشور یک به یک حل شود .

 انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از