حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
مدیر مرکز تحقیقات درمانی دیابت یزد خبر داد:

ثبت پرونده ۵۷ هزار بیمار دیابتی در استان

ثبت پرونده ۵۷ هزار بیمار دیابتی در استان

مدیر مرکز تحقیقات درمانی دیابت استان یزد گفت: در حال حاضر در استان یزد بیش از ۵۵ هزار پرونده در مرکز تحقیقات دیابت استان به ثبت رسیده که از این تعداد تنها ۲۰ هزار پرونده فعال است.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، روح‌الله عرب‌ثانی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به روز جهانی دیابت اظهار کرد: مطابق با تقویم رسمی کشور روز جهانی دیابت سه‌شنبه ۱۶ آبان ماه است که به همین مناسبت و برای آگاهی‌بخشی به مردم تلاش داریم تا برنامه‌های آموزشی متنوعی ارائه شود.


مدیر مرکز تحقیقات درمانی دیابت استان یزد ضمن تشریح برنامه‌های این روز عنوان کرد: برگزاری جشنواره غذای سالم، بازدید انجمن‌های مختلف دانشجویان از مرکز تحقیقات دیابت، برگزاری اردوی جهادی تیم پزشکی و آموزشی در منطقه ساغند و برگزاری سلسله نشست‌های تبیینی از جمله برنامه‌های تدوین شده ویژه روز جهانی دیابت در استان یزد است.


وی ادامه داد: برگزاری همایش «زندگی شیرین من»، همایش «مدرسه پایگاه مراقبین دیابت»، راه‌انداری میزخدمت ویژه بیماران دیابتی برای آموزش مراقبت‌های خاص، تدوین تفاهم‌نامه همکاری برای ساخت و اکران تئاتر خیابانی با موضوع دیابت نیز از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای روز جهانی دیابت است.


عرب‌ثانی با اشاره به عوامل موثر بر افزایش آمار دیابت در استان تصریح کرد: متاسفانه استان یزد از جمله بی‌تحرک‌ترین استان‌های کشور است و بنابر آمار ۶۵ درصد مردم استان یزد کم‌تحرک هستند که این موضوع خود نیز می‌تواند بر ابتلا به بیماری دیابت اثر گذارد.


مدیر مرکز تحقیقات دیابت استان با بیان اینکه بر اساس هموگلبین A۱C و بر اساس شیوع این بیماری استان یزد رتبه اول در کشور را داراست، گفت: از نظر آگاهی و پوشش درمان استان یزد رتبه هشتم را در کشور دارد به‌گونه‌ای که بر اساس جمعیت این بیماری، ۷۳درصد آگاهی و ۶۵ درصد پوشش درمان در استان وجود دارد.


وی ادامه داد: متاسفانه در فضای مجازی راهکارهای مختلف و بدون منبع علمی در حال گسترش است و این در‌حالیست که بیماران دیابتی و افراد مشکوک به دیابت باید آگاهی کامل نسبت به این بیماری و خطرات آن داشته باشند که در این زمینه مرجع اصلی آموزش و درمانی دیابت فقط معاونت بهداشتی علوم پزشکی و مرکز تحقیقات دیابت در استان یزد است.


عرب‌ثانی با اشاره به عوارض بیماری دیابت تصریح کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی، زخم پا و در شرایط حاد قطع پا، تاری دید، خون‌ریزی چشم و نارسایی کلیه از جمله عوارض بیماری دیابت است.


وی ادامه داد: در حال حاضر در استان یزد بیش از ۵۵ هزار پرونده در مرکز تحقیقات دیابت استان یزد به ثبت رسیده که از این تعداد تنها ۲۰ هزار پرونده فعال است.


مدیر مرکز تحقیقات دیابت استان با اشاره به آمار کشوری اظهار کرد: بر اساس آخرین پیمایش کشوری حدود ۱۷ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال مبتلا به بیماری دیابت هستند و اگر بخواهیم این نتایج را به استان یزد تعمیم دهیم، نزدیک به ۱۰۰ هزار بیمار دیابتی در استان وجود دارد که بنابر تخمین‌های انجام شده از این آمار ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر از بیماری خود آگاه نیستند.


عرب‌ثانی ادامه داد: برای جلوگیری از شلوغی مراکز و کلینیک‌های فعالی در این حوزه تلاش شد تا با راه‌اندازی سامانه‌های نوبت‌دهی متعدد در این راستا ساماندهی‌های لازم انجام شود و مردم برای دریافت نوبت می‌توانند با شماره‌گیری ۰۳۵۳۷۲۸۰۲۲۸ و یا کد دستوری#۳۳۵۲۳*۶۶۵۵* و یا مراجعه به سایت www.clinic.ssu.ac.ir برای دریافت نوبت اقدام کنند.


انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از