حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
حفظ هویت تاریخی در گرو ساماندهی بافت تاریخی؛

اقدامات لازم برای حفظ بافت یزد

اقدامات لازم برای حفظ بافت  یزد

حفظ بناهای تاریخی اهمیت بسیاری اجتماعی و فرهنگی دارد. این بناها شاهد و نماد هویت و تاریخ یک ملت هستند و نشان‌دهنده توانایی و پیشرفت آن ملت در طول سال‌هاست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، بافت تاریخی در هرکجای دنیا که باشد به دلیل ارزش بی‌بدیلی که دارد باید از ورطه نابودی نجات‌یافته و از آن محافظت شود؛ چراکه این آثار گران‌بها هستند که می‌توانند فرهنگ، اصالت هر ملتی را یادآور شده و شیوه زندگی پیشینیان را به نمایش بگذارند.

این میراث‌های فرهنگی می‌توانند حکایت‌گر رنج‌ها و تلاش پیشینیان برای خلق شاهکارهای هنری برای نسل امروز و نسل‌های فردا باشند؛ نباید اجازه داد چنین گوهرهای بی‌بدیلی در سایه بی‌توجهی بربادرفته و به فراموشی سپرده شود که با فراموشی آن‌ها هویت و اصالت هر ملتی خدشه‌دار می‌شود.

شهر یزد به‌عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی است. توجه به بافت تاریخی و جهانی یزد و جلوگیری از بروز آسیب‌های گوناگون یکی از الزاماتی است که جدای از نهادهای دولتی و خصوصی، هر شهروندی نسبت به آن مسئولیت دارد.

اقدامات لازم برای حفظ بافت  یزد

 

عبدالمجید شاکری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» اظهار کرد: بافت تاریخی یکی از شاهکار‌های معماری شهر یزد بوده و فرصت بسیار خوبی برای توسعه گردشگری در استان است.

 

وی گفت: استان یزد حدود ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار بافت تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی کشور دارد که این ثروت ملی عمدتاً با مصالح گلین ساخته شده است.

 

شاکری با بیان اینکه پیشینیان ما وقتی این آثار را می‌ساختند، فرهنگ حفاظت از آن را هم ترویج می‌دادند، ادامه داد: رسومی مانند اندود کاه‌گل در آبان‌ماه یا شیوه فرآوری اندودها و خشت، بخشی از فرهنگ عمومی یزدی‌ها بوده است.

 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد تصریح کرد: از ارزش‌های عمده این پهنه فرهنگی زنده‌ و جاری بودن جریان زندگی در آن است. همان‌طور که ابنیه به سکنه خدمت‌رسانی می‌کنند، سکنه هم در قبال حفاظت از ابنیه وظایفی دارند.

 

وی با بیان اینکه پیشینیان ما با ترفندهایی عمر ابنیه گلین خود را بیشتر می‌کردند، افزود: آن‌ها برای کنترل آسیب‌های ناشی از بارندگی با کنترل ناودان‌ها و مسیر حرکت آب باران از آسیب جلوگیری می‌کردند. در هفته‌های گذشته در چندین نوبت با حضور و مشارکت جامعه محلی ضمن ترویج آداب‌ورسوم مرتبط با نگهداری بناهای تاریخی که بتوانیم زمینه حفاظت از این سرمایه ملی را فراهم کنیم، اقدام شد.

 

شاکری تصریح کرد: سیل مردادماه سال گذشته واقعاً تجربه خیلی خوب و بزرگی برای ما بود که من آن را به سیل مهربانی تعبیر کردم؛ چراکه بلافاصله پس اعلام هشدارهای لازم از سوی هواشناسی و مدیریت بحران فراخوانی از سوی اداره کل میراث فرهنگی به معتمدین و بزرگان ۱۵ محله تاریخی داده شد و از هر محله ۱۰ الی ۱۵ نفر به کمک کارکنان اداره کل میراث فرهنگی آمدند که بعدازآن تعدادی از دانشجویان رشته‌های معماری و مرمت هم اضافه شدند و یک گروه ۲۵۰ نفره تقسیم‌کار صورت گرفت و تمهیدات لازم قبل از سیل و بعدازآن اندیشه شد و این خود مردم بودند که این بناها را حفاظت کردند.

 

وی در رابطه با اقداماتی که در خصوص پیشگیری از وقوع سیل انجام گرفته، عنوان کرد: ازجمله اقداماتی که صورت گرفت، مسدود کردن مسیرهایی که احتمال ورود سیلاب داشتیم، پایش پشت‌بام‌ها و حفاظت‌های اضطراری که لازم بود با همکاری شهرداری منطقه تاریخی که هماهنگی خوبی صورت گرفت و اقداماتی که بعد از سیل انجام شد، آسیب‌شناسی معابر بر روی نقشه جی‌آی‌اس، اصلاح شیب معابر، اصلاح فرونشست پارکینگ‌های درون‌ محله‌ای، حفر و ته‌زنی بیش از ۱۰۰ حلقه چاه جذبی در نقاط موردنیاز توسط شهرداری منطقه تاریخی، تحویل ۲۰۰ مورد مصالح به ساکنین خسارت‌دیده بافت تاریخی و مرمت ۱۷۵ مورد مرمت‌های اضطراری ناشی از خسارت سیل به‌صورت امانی، پایش سازه‌ای بناهای نفیس و شاخص تاریخی و... بود.

 

 وی با بیان اینکه برای زنده ماندن بافت تاریخی لازم است مردم در این محلات سکونت داشته باشند، ادامه داد: آموزش و توجیه اهالی بافت تاریخی می‌تواند نقش مؤثری در حفظ و جلوگیری از تخریب بافت تاریخی داشته باشد.

 

شاکری تصریح کرد: ضرورت دارد مشکلات و معضلاتی که می‌تواند برای بافت تاریخی آسیب‌زا باشد شناسایی و در جهت رفع آن‌ها بکوشیم.

 

اقدامات لازم برای حفظ بافت  یزد

 

شاکری با بیان اینکه نیاز به جامع آماری و داده اطلاعاتی از بافت تاریخی داریم، ادامه داد: به‌منظور تصمیم‌گیری صحیح در رابطه با مسائل مختلف بافت تاریخی نیاز داشتیم تا سرشماری نفوس و مسکن را در دستور کار قرار دهیم.

 

این مقام مسئول گفت: وجود املاک رهاشده و متروک یکی از معضلات بافت تاریخی یزد بوده و از آسیب‌های جدی و تهدیدکننده این منطقه تاریخی محسوب می‌شود.

 

وی در رابطه با تعداد منازل مسکونی در بافت تاریخی و هم‌چنین منازل کثیرالوراث عنوان کرد: سرشماری نفوس و مسکن در بافت تاریخی با هدف کلی گردآوری اطلاعات و آمار از جمعیت، مسکن و تهیه اطلاعات بناهای تاریخی، بناهای خالی از سکنه از نیمه آذرماه شروع شده و قرار است طی یک ماه به سرانجام برسد.

اقدامات لازم برای حفظ بافت  یزد

مطمئناً عوامل آسیب‌زا در بارندگی در بافت تاریخی بیش از این‌ها هستند؛ اما آنچه ضروری است، این است که همیشه و در هنگام بارندگی بیشتر حواسمان به بافت تاریخی‌مان باشد تا این میراث کهن و گران‌بهای گذشتگان در شهر یزد برای آیندگان نیز ماندگار شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از