حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد:

دانشجو عنصر بنیادین پیشرانی جامعه است

دانشجو عنصر بنیادین پیشرانی جامعه است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد گفت: دانشجو عنصر بنیادین پیشرانی جامعه است اگر این دانشجو در فضای سیاسی درست قرار گیرد، خود را درست بشناسد و انتظارات جامعه و محدودیت‌های خود را بشناسد یقینا پیشران تحول در جامعه خواهد بود.

محمدرضا دهقانی اشکذری در گفتگو با «یزدرسا»، با گرامیداشت روز دانشجو و با اشاره به اینکه دانشجو می‌تواند موتور پیشران یک جامعه باشد، گفت: جوامع بشری به طور کلی در بحث توسعه به لحاظ خلاقیت، توان و انرژی بالا و نشاطی که در وجود جوان است، به نیروی جوان نیاز دارند و از آنجایی که دانشگاه مبدا مقدرات و تحولات کشور است زمانی که ظرفیت جوان در محیط دانشگاه قرار گیرد این ظرفیت دو چندان می‌شود 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد ادامه داد: اگر قرار باشد در جامعه تغییر و تحولی اتفاق بیفتد طبیعتا دانشگاه‌ها نقطه آغاز آن است چرا که که در لبه علم قرار دارند، مسائل روز را می‌شناسند و در حوزه‌های فرهنگی، مهندسی، علوم انسانی، معماری، مهارت، پزشکی و دیگر رشته‌ها پیشران جامعه هستند.

وی دانشجو را عنصر بنیادین پیشرانی جامعه دانست و افزود: اگر این دانشجو در فضای سیاسی درست قرار گیرد، خود را درست بشناسد و انتظارات جامعه و محدودیت‌های خود را بشناسد یقینا پیشران تحول در جامعه خواهد بود و اگر درگیر مسائل حاشیه‌ای شود یا در فضاهای غیرفرهنگی قرار گیرد این موتور پیشران متوقف خواهد شد.

دهقانی با اشاره به فرموده شهید بهشتی مبنی بر اینکه «دانشجو موذن جامعه است، اگر خواب بماند نماز امت قضا می‌شود»، گفت: اگر دانشجو به عنوان چشم بیدار و گوش شنوا و کسی که دائم در حال رصد و پایش مستمر محیط و دارای ذهن خلاق است علائم خطر را در جامعه هشدار ندهد و مطالبه‌گری را به عنوان شرط و الزام توسعه کشورانجام ندهد پیشرانی جامعه اتفاق نمی‌افتاد.

وی با بیان اینکه مسیر تمدن‌سازی در بیانیه گام دوم انقلاب خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است، گفت: اگر دانشجو در حوزه علمی، مهارت، فناوری و معنویت، اقتصاد، اشتغال و ... خودسازی نکند و خودش را توانمند و متعالی نکند قطعا نمی‌تواند عنصر پیشران و تحول‌ساز جامعه باشد و اگر این ویژگی‌ها را داشته باشد قطعا دانشجو طبیعتا نوک پیکان حرکت پیشران جامعه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با اشاره به موضوع مطالبه‌گیر و مسئله‌محوری به عنوان یکی از توصیه‌های رهبر انقلاب به دانشجویان گفت: مطالبه‌گری یکی از الزامات توسعه دانشگاه‌ها و کشور است به شرط اینکه با گفتمان سازی همراه باشد چرا که مطالبه‌گری بدون منطق و گفتگو منجر به خشونت می‌شود و طبیعتا نتیجه ای نخواهد شد.

وی افزود: در این زمینه دانشجو مسائل محیط، جامعه، دانشگاه و شهر و کشور خود را می‌بیند، آن‌ها را دسته‌بندی می‌کند، مسائل را برش می‌دهد و با انتخاب مسائل مهم، در نهایت اینکه کدام دستگاه اجرایی مدیر متولی حل مسائل هستند را در جامعه شناسایی می‌کند و پس از آن از مسیرهای قانونی درخواست نشست با مدیران می‌شود و با تشکیل این نشست، دانشجویان و مدیران دستگاه‌های متولی در مسائل به فهم مشترک می‌رسند و به بررسی راهکارها و سناریوهای حل مسائل می‌پردازند.

دهقانی افزود: طبیعتا دانشجو مجری نیست بلکه مطالبه‌گر است و انتظار دارد دستگاه‌های متولی مسائل را حل کنند و از طرفی مدیر و مسئول نیز دارای ظرفیت، قابلیت و محدودیت‌هایی هستند که در نتیجه با بررسی و گفتگو به راه حل می‌رسند.

وی گفت: مطالبه‌گری به پیگیری نیاز دارد و چنانچه در گفتگو با مدیران به فهم مشترک و راه حل در مسائل برسیم اما این موضوع پیگیری نشود به دلیل وزن کار مدیر و دستگاه‌ها و کمبودهایی که وجود دارد مسائل حل نمی‌شوند همانگونه که بسیار از مسائل که سالهاست مطالبه دانشجویان است در سطح جامعه حل نشده است بنابراین نهایتا با پیگیری اساسی که انجام می‌گیرد بحث مطالبه گری به نتیجه نهایی می‌رسد و در حین اجرا نیز با جلسات دیگری می توان بقیه بحث‌های مداخله‌گر در مسئله را شناسایی کرد و درگیر حل آن شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از