حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
جایگاه برتر استان یزد در حوزه دانش بنیان؛

عزم یزد در توسعه شرکت‌های دانش بنیان

عزم یزد در توسعه شرکت‌های دانش بنیان

جایگاه اول استان یزد در قبولی‌های کنکور و  بالا بودن ضریب نخبگی به جمعیت در استان یزد، نسبت به سایر استان‌ها اهمیت توجه به حوزه دانش بنیان را بیش از پیش نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه اقتصادی و تکنولوژیکی در جوامع مدرن شناخته می‌شوند.

این شرکت‌ها معمولاً با استفاده از دانش و نوآوری، به راه‌اندازی کسب و کارهای جدید و نوآورانه می‌پردازند. این شرکت‌ها معمولاً با محدودیت‌های مالی و منابع محدود شروع به کار می‌کنند اما با تلاش، خلاقیت و استفاده از فناوری‌های پیشرفته، موفق به رشد و توسعه می‌شوند.

شرکت‌های دانش بنیان به عنوان محرک اصلی توسعه فناوری و نوآوری در جوامع شناخته می‌شوند. این شرکت‌ها با تحقیق و توسعه فعال، به پیشرفت در زمینه‌های فناوری، پزشکی، صنعت و سایر حوزه‌ها کمک می‌کنند.

از آنجا که استان یزد چندین سال است که جایگاه اول قبولی‌های کنکور را در کشور کسب می‌کند و  ضریب نخبگی به جمعیت در استان یزد، نسبت به سایر استان‌ها بالاتر است ضروری است به راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان در یزد اهمیت داده شود و مسئولان استان یزد خود را موظف به فراهم‌سازی زمینه رشد و شکوفایی نخبگان و افراد تحصیل‌کرده برای حضور و تداوم فعالیتشان در استان بدانند.

عزم یزد در توسعه شرکت‌های دانش بنیان

رشد 54 درصدی شرکت دانش بنیان در یزد

 

مهران فاطمی استاندار یزد در این زمینه با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه علم و فناوری در دولت سیزدهم اظهار کرد: در حال حاضر ۱۷۲ شرکت دانش بنیان در استان فعالیت می‌کنند که نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۳.۵ درصد رشد داشته است.

 

 وی متوسط رشد شرکت‌های دانش بنیان در کشور را ۲۴ درصد و در استان یزد ۲۸ درصد دانست و گفت: هدف‌گذاری سند یزد نوین رشد ۳۰ درصدی شرکت‌های دانش بنیان است که این آمار نشان می‌دهد به هدف برنامه نزدیک شده‌ایم.

 

فاطمی با اشاره به درآمد ۹ هزار و ۳۹۷ میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان استان تصریح کرد: اختصاص ۴۵ هکتار زمین برای توسعه زیرساخت‌های فیزیکی پارک علم و فناوری در مجموعه کاریزبوم تحت عنوان «پردیس فناوری کوثر» و یک زمین ۱۰۰ هکتاری جهت استقرار شرکت‌های دانش بنیان در نوع خود بی‌نظیر است. 

استاندار یزد در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده در حوزه تسهیلات و برقراری ارتباطات پرداخت و گفت: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۱۹۰ دیدار با شرکت‌های دانش بنیان، فناور و خلاق برگزار و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره‌ای و حمایتی پرداخت شد.

 

وی با اشاره به اختصاص ۲۵۰ میلیارد تومان به حوزه فاوا و ۵۲ میلیارد تومان از اعتبارات استان برای توسعه زیرساخت‌ها و پروژه‌های پیشران حوزه علم و فناوری، افزود: طی این مدت سرمایه صندوق پژوهش و فناوری یزد با دو برابر افزایش از ۵۵ میلیارد تومان به ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده است.

 

جایگاه برتر استان یزد در حوزه دانش بنیان

 

فاطمی به موفقیت‌های استان در حوزه علم و فناوری اشاره و عنوان کرد: یزد به عنوان استان هدف اجرای برش استانی قانون جهش تولید دانش بنیان کشور، استان برتر و دارای بهترین عملکرد در حوزه شورای فن بازار منطقه و برترین استان کشور در حوزه تحقق شعار سال ۱۴۰۱ انتخاب شد.

عزم یزد در توسعه شرکت‌های دانش بنیان

وی ادامه داد: رئیس دانشگاه یزد به عنوان یکی از ۱۰ رئیس برتر دانشگاه های کشور در حوزه علم و فناوری، یزد به عنوان استان برتر در حمایت از زیست بوم دانش بنیان، پارک علم و فناوری یزد به عنوان پارک برتر در هفته پژوهش و فناوری و بنیاد نخبگان استان به عنوان بنیاد برتر در سال ۱۴۰۱ انتخاب شدند.

 

عالی‌ترین مقام اجرایی استان یزد با اشاره به فعالیت ۴۶ درصد از شرکت‌های دانش بنیان استان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصریح کرد: تعداد ۷۸ شرکت در این حوزه فعالیت می‌کنند و رتبه دوم کشور بعد از استان تهران به یزد تعلق دارد.

 

وی با اشاره به توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان استان در حوزه فاوا گفت: بخش عمده‌ای از نیاز بازار کشور در حوزه تجهیزات نظیر فیبر نوری و تجهیزات شبکه، تجهیزات نسل چهارم موبایل، امنیت شبکه هوشمندسازی، مودم‌های فیبر نوری و سایر محصولات نرم‌افزاری از استان یزد تامین می‌شود.

 

فاطمی با بیان اینکه تاکنون چندین محصول شرکت‌های دانش بنیان استان در حوزه فناوری اطلاعات تجاری سازی شده است، یادآور شد: برای نخستین بار در کشور بیش از ۴۵۰ هزار شهروند یزدی از خدمات ارائه شده در پنجره خدمات دولت هوشمند استفاده کردند.

 

پرداخت ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی دانش بنیان در یزد

 

 وی از پرداخت ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی و اشتغال هزار نفر در این حوزه خبر داد و گفت: بیش از ۶۶ درصد این افراد با تحصیلات عالی و ۳۶ درصد آنها از  بانوان هستند و همچنین طرح آموزش برنامه‌ریزی و مهارت دیجیتال برای ۱۵ هزار دانش آموز در ۷۲ مدرسه استان آغاز شده است. 

 

گسترش شرکت‌های دانش بنیان به عنوان یک استراتژی مؤثر برای توسعه اقتصادی و فناورانه کشورها به ویژه استان یزد شناخته می‌شود. سرمایه‌گذاری در حمایت از این شرکت‌ها و افزایش زیرساخت‌های لازم برای رشد آن‌ها، به عنوان یک راهبرد حیاتی برای تحقق توسعه پایدار و پویای اقتصادی در نظر گرفته می‌شود.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از