حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
یزدرسا بررسی می‌کند؛

راز قیمت‌های عجیب بلیت اربعین یزدی‌ها

راز قیمت‌های عجیب بلیت اربعین یزدی‌ها

نرخ بلیت اربعین در استان یزد با استان‌های هم‌جوار تفاوت چشمگیری دارد و با درصد افزایش بیشتری نسبت به سال گذشته به فروش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، این روزها بسیاری از مردم استان یزد حال و هوای سفر اربعین و شرکت در بزرگ‌ترین راهپیمایی دنیا دارند و سازوکار شرکت در این رویداد بزرگی سیاسی مذهبی را آماده می‌‌کنند. عده‌ای از طریق هوایی، عده‌ای ریلی، عده‌ای با خودروی شخصی و عده‌ای هم با تهیه بلیت اتوبوس قصد عزیمت به مرزهای کشور عراق را دارند. یکی از موضوعاتی که در برهه کنونی داغ است، نرخ بلیت اتوبوس اربعین است که افزایشی غیرمتعارف نسبت به سال گذشته دارد و این نرخ بالای بلیت در استان یزد با توجه به قیمت بلیت در سایر استان‌ها، از نگاه بسیاری اجحاف در حق زائران یزدی است.

راز قیمت‌های عجیب بلیت اربعین یزدی‌ها

سؤالی که بسیاری از مخاطبان پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» مطرح کرده‌اند در رابطه با تفاوت قیمت بلیت اتوبوس یزد _ چذابه و اصفهان _ چذابه است. این تفاوت قیمت چشمگیر به چه دلیلی است؟

در حال حاضر قیمت بلیت اتوبوس VIP یزد _ چذابه به میزان یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است؛ ولی نرخ بلیت اتوبوس VIP اصفهان _ چذابه به میزان ۸۸۴ هزار تومان است. به نظر می‌رسد این تفاوت قیمت غیرمنطقی باشد.

راز قیمت‌های عجیب بلیت اربعین یزدی‌ها

یکی دیگر از مسائلی که باعث شده زائران یزدی احساس کنند که در حق آن‌ها اجحاف صورت می‌گیرد، افزایش قیمت نامتعارف نسبت به سال قبل است.

 

محمد رستگاری، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» در رابطه با قیمت حمل‌ونقل مسافر با ناوگان اتوبوسی، اظهار کرد: نرخ اتوبوس ۴۴ نفره از مبدأ یزد به پایانه چذابه و شلمچه ۹۱۰ هزار تومان و به مقصد پایانه مهران یک‌میلیون و ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان، نرخ اتوبوس ۳۲ نفره از یزد به چذابه و شلمچه یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تعیین شده است.


وی تصریح کرد: قیمت اتوبوس‌های ۲۵ نفره یا VIP از مبدأ یزد به مقصد چذابه و شلمچه یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و به مقصد مهران یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.


این در حالی است که سال گذشته قیمت بلیت اتوبوس از یزد تا مرز مهران ۵۶۰ هزار تومان، قیمت بلیت اتوبوس تا مرز چذابه ۶۵۱ هزار تومان و تا مرز شلمچه ۵۵۸ هزار تومان تعیین شده بود و به نظر می‌رسد این افزایش قیمت نیز غیرمتعارف است.

راز قیمت‌های عجیب بلیت اربعین یزدی‌ها

رئیس اداره حمل‌ونقل مسافر اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یزد:


تفاوت نرخ بلیت اتوبوس ایام اربعین به عرضه و تقاضا وابسته است


مهدی بهنیافر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» در رابطه با افزایش نرخ بلیت اتوبوس نسبت به سال گذشته اظهار کرد: میزان افزایش قیمت بلیت اربعین ۳۰ درصد بوده است، ضمن اینکه افزایش نرخ‌ها هر ساله از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای که با هماهنگی صنف شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر و همچنین با تائیدیه ستاد اربعین استان و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای انجام می‌گیرد.


وی در پاسخ به اینکه آیا افزایش نرخ بلیت اربعین در همه استان‌ها یکسان است، گفت: افزایش نرخ کاملاً یکسان نبوده است؛ اما افزایش‌ها حدود ۲۷ تا ۳۰ درصد است.


رئیس اداره حمل‌ونقل مسافر اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یزد ادامه داد: این تفاوت‌ها به عرضه و تقاضا در استان‌ها بستگی دارد؛ برخی استان‌ها مانند استان یزد چون تقاضا زیاد است، افزایش نرخ بیشتر بوده است.


وی گفت: در صورتی که افزایش نرخ پایین باشد، ممکن است اتوبوس‌ها از استان خارج شوند و اقدام به جا‌به‌جایی زائران دیگر استان‌ها کنند که در چنین شرایطی در روند جا‌به‌جایی زائران یزدی اختلال ایجاد خواهد شد.


بهنیافر در مورد تفاوت فاحش نرخ بلیت یزد چذابه در مقایسه با استان‌های هم‌جوار تصریح کرد: قیمت بلیت اتوبوس ایام اربعین، هماهنگ با کل کشور و با توجه به یک سرخالی بودن اتوبوس‌ها محاسبه و تعیین شده است.


رئیس اداره حمل‌ونقل مسافر اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یزد با بیان اینکه حدود ۱۱۰ دستگاه اتوبوس از ناوگان حمل‌ونقل استان یزد در ایام اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند، تصریح کرد: زائرین در صورت مشاهده مغایرت نرخ تعیین شده مصوب با نرخ‌هایی که از آنان دریافت می‌شود، می‌توانند با سامانه ۱۴۱ تماس گرفته و کد پیگیری دریافت کنند تا به شکایت آنان رسیدگی شود.

راز قیمت‌های عجیب بلیت اربعین یزدی‌ها

به نظر می‌رسد، وابسته بودن نرخ بلیت اتوبوس اربعین به میزان عرضه و تقاضا دلیل محکمی برای افزایش قیمت بلیت اربعین در استان یزد نباشد و ضرورت دارد برای سال‌های آتی استدلال‌های بهتری برای تعیین نرخ بلیت اربعین وجود داشته باشد. 
انتهای خبر/ 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از