حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
محدودیت برای تاکسی‌های اینترنتی اجحاف یا لطف؟

راه رفع محدودیت تاکسی‌های اینترنتی در یزد چیست؟

راه رفع محدودیت تاکسی‌های اینترنتی در یزد چیست؟

تاکسی‌های اینترنتی در جامعه فراگیر شد؛ اما دو مقوله امنیت و محدودیت تردد این نوع تاکسی‌ها دغدغه‌ای برای مردم است.

به گزارش «یزدرسا»، حدود یک دهه از عمر تاکسی‌های اینترنتی می‌گذرد و خدمات جذاب و راحتی که این تاکسی‌ها ارائه می‌دهند، باعث شد تا میلیون‌ها نفر در سراسر ایران از خدمات تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند.

دسترسی شبانه‌روزی، سیاست قیمت‌گذاری شفاف، پرداخت هزینه به روش‌های مختلف، اطلاع از مدت‌زمان سفر، پشتیبانی و حفظ امنیت سفر و کارآفرینی برای رانندگان از جمله خدمات و مزایایی بود که تاکسی‌های آنلاین برای شهروندان به ارمغان آوردند؛ اما با وجود موارد گفته‌شده، تخلفاتی نیز از سوی رانندگان این تاکسی‌های اینترنتی رخ داد که خاطر مردم را آزرده کرد و از محبوبیت آن‌ها کاست. با همه این تفاسیر مردم میل زیادی به استفاده از این نوع تاکسی‌ها دارند ولی در برخی مواقع با محدودیت مواجه می‌شوند.

 این نوع تاکسی در برخی مکان‌ها چون دانشگاه، ترمینال و ... محدودیت تردد دارند.

 

راه رفع محدودیت تاکسی‌های اینترنتی در یزد چیست؟

شهروندی در پیام به «یزدرسا» نوشته است: «شب گذشته، دوستی با اتوبوس از اصفهان به یزد رسید و برای عزیمت به منزل، از ترمینال مسافربری تا میدان طوبی شهرک دانشگاه، هزینه سفر را از اسنپ استعلام می‌گیرد که مبلغ سفر ۴۳ هزار تومان اعلام می‌شود، اما برای سوارشدن به اسنپ، باید تا درب ترمینال را پیاده می‌رفته است و ازآنجایی‌که چند تا کارتن و چمدان به همراه داشته است، مجبور می‌شود از ترمینال تاکسی بگیرد که هزینه سفر ۱۳۰ هزار تومان اعلام می‌شود. چرا باید این میزان تفاوت هزینه سفر باشد؟»

راه رفع محدودیت تاکسی‌های اینترنتی در یزد چیست؟

سمانه زارع‌زاده، مسئول روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در گفتگو با خبرنگار «یزدرسا» اظهار کرد: اعطای مجوز به تاکسی‌های اینترنتی بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و سازمان صنعت، معدن و تجارت نه در استان یزد و نه در استانی دیگر دخالتی در اعطای مجوز به تاکسی‌های اینترنتی ندارد.

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد اطلاعاتی از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی ندارد.

 

 

راه رفع محدودیت تاکسی‌های اینترنتی در یزد چیست؟

 *شهرداری مسئول نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی

ابوالفضل اکبری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار یزد در گفتگو با خبرنگار «یزدرسا» اظهار کرد: فعالیت تاکسی‌های اینترنتی بر مبنای دستورالعمل وزارت کشور و وزارت صمت بوده و با توجه به این دستورالعمل، شهرداری‌ها وظیفه نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی را بر عهده دارند.

 

وی با اشاره به اینکه بسیاری از دستورالعمل‌های نظارت شهرداری‌ها به بازنگری نیازمند است، گفت: دستورالعمل نظارت شهرداری‌ها بر تاکسی اینترنتی، این فعالیت نوظهور، توسط وزارت کشور تهیه و ابلاغ می‌شود.

 

اکبری تصریح کرد: در حال حاضر نظارت بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در حال انجام است اما بازهم با توجه به حجم گسترده سفر طی شبانه‌روز، جدیت بیشتر در نظارت را می‌طلبد.

 

نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است، اما هنوز این مهم اجرایی نشده است.

 

 

راه رفع محدودیت تاکسی‌های اینترنتی در یزد چیست؟

 * حفظ امنیت عامل محدودیت تردد تاکسی‌های اینترنتی در برخی مناطق

 

مهدی فعالی، رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی نسبت به تاکسی‌های شهری کمتر است، واقعیت ندارد. آن‌ها بر اساس تحلیل داده‌های قبل قیمت را مشخص می‌کنند؛ به‌طوری‌که در زمان پیک تردد در معابر شهری با زمان غیر پیک مبلغ متفاوت است.

 

وی اضافه کرد: نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی در برخی مواقع حتی در زمان پیک تردد در معابر شهری مبلغشان از تاکسی‌های شهری بیشتر است.

 

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد تصریح کرد: در این مورد پیام شهروندی که به «یزدرسا» رسیده، تخلف صورت گرفته است، چرا باوجوداینکه آخر شب بوده است، تاکسی‌های شهری مجاز هستند تنها ۲۰ درصد نرخ کرایه را افزایش دهند.

 

وی با تأکید بر اینکه اگر تخلفی صورت بگیرد، شهروندان می‌توانند به شماره ۱۸۸۹ اعلام کنند تا به تخلف صورت گرفته رسیدگی شود، ادامه داد: معمولاً در شب اواخر شب تا اوایل صبح تاکسی‌های اینترنتی، نسبت به ساعات دیگر شبانه‌روز با نرخ پایین سرویس‌دهی می‌کنند؛ تاکسی‌های شهری بر اساس مبلغ ورودی و کیلومتر مسافت شهری نرخ محاسبه می‌شود.

 

 فعالی در رابطه با محدودیت تردد تاکسی‌های اینترنتی در برخی اماکن عنوان کرد: طبق نامه‌ای که وزیر کشور ابلاغ کرده است، در محدوده‌های ورودی شهر مانند ترمینال، فرودگاه و ... تاکسی‌های اینترنتی تنها تا شعاع ۸۰۰ متری مجاز به تردد هستند؛ این ابلاغیه در کل کشور در حال اجرا است.

 

 وی در رابطه با دلیل این ابلاغیه اظهار کرد: با توجه به اینکه تاکسی‌های اینترنتی غیرقابل نظارت و کنترل هستند و بانک اطلاعاتی و مشخصات دقیقی از تاکسی‌های اینترنتی‌ در دست نیست، به‌منظور حفظ امنیت این ابلاغیه صادر شده است.

 

 رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد در پاسخ به این مطلب که بر اساس قانون نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی بر عهده شهرداری‌ها است، بیان کرد: تاکسی‌های اینترنتی مجوز خود را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده‌اند و حتی سازمان‌های این وزارت در استان‌ها به بانک اطلاعاتی تاکسی‌های اینترنتی دسترسی ندارند.

 

وی گفت: بنا بر ابلاغیه جدید وحیدی، وزیر کشور قرار است برای سال آینده، وزارت صمت به شهرداری‌ها، مجوز دسترسی به بانک اطلاعات تاکسی‌های اینترنتی را اعطا کنند.

 

فعالی با تأکید بر اینکه زمانی که این دسترسی به شهرداری‌ها اعطا شود، نظارت خواهیم داشت، افزود: درصورتی‌که نامه ابلاغی اجرایی شود، محدودیت تردد هم رفع خواهد شد؛ چراکه با اتخاذ سازوکار مناسب میزان امنیت تاکسی‌های اینترنتی بالا خواهد رفت.

 

 

راه رفع محدودیت تاکسی‌های اینترنتی در یزد چیست؟

 ایجاد انحصار برای تردد تاکسی‌های شهری در فضاهایی چون ترمینال، فرودگاه، دانشگاه و... می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلات عدیده‌ای باشد؛ محبوبیت تاکسی‌های اینترنتی از لحاظ مختلف در بین مردم بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ اما اغلب مردم دغدغه امنیت این نوع تاکسی‌ها را داشته‌اند؛ امیدواریم با اجرایی شدن ابلاغیه وزیر کشور مبنی بر واگذاری نظارت شهرداری‌ها بر تردد تاکسی‌های اینترنتی علاوه بر بالا رفتن امنیت این تاکسی‌ها، مردم با فراغ بال بتوانند تاکسی موردنظر خود را که هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ امنیت به‌صرفه باشد را برای سفر خود انتخاب کنند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از