حالت تاریک
دوشنبه, 02 مهر 1403
روستاهای استان یزد مقاصد آینده گردشگری می‌شود؟

روستاهای هدف گردشگری کلید توسعه پایدار گردشگری یزد

روستاهای هدف گردشگری کلید توسعه پایدار گردشگری یزد

روستاهای هدف گردشگری می‌توانند به‌طور قابل توجهی به توسعه و رونق گردشگری در استان‌ها کمک کنند و با جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی خاص خود، تجربیات متنوعی را برای گردشگران فراهم کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، بخشی از ظرفیت‌های توسعه گردشگری مربوط به روستاهای دارای پتانسیل است و لذا در برنامه‌های توسعه کشور برنامه‌ریزی توسعه گردشگری روستاها در میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مد نظر قرار گرفته است. 

در این راستا در سال 1385 سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع از کلیه استان‌ها لیست روستاهای دارای ظرفیت گردشگری و صنایع دستی را درخواست کرد و بر اساس شاخص‌های توان‌سنجی 44 روستا به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب و با توجه به مصوبه کمیسیون و کارگروه گردشگری استان یزد موارد ابلاغ و اعلام عمومی شد.  

روستاهای هدف گردشگری دارای منابع و جاذبه‌هایی همچون بافت‌های تاریخی ارزشمند و معماری زیبا، آثار تاریخی و فرهنگی شاخص و منحصربه‌فرد، صنایع‌دستی فاخر، آداب و رسوم خاص و یا چشم‌اندازهای طبیعی، تفرجگاه‌ها، مزارع، آبشارها و... هستند.  

ملاک اینکه یک روستا در فهرست روستاهای هدف گردشگری کشور قرار بگیرد تدوین اطلاعات جامع روستا با محوریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تصویب از طریق وزارت کشور است. 

روستاهای هدف گردشگری می‌توانند به‌طور قابل توجهی به توسعه و رونق گردشگری در استان‌ها کمک کنند و با جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی خاص خود، تجربیات متنوعی را برای گردشگران فراهم کنند که می‌تواند به جذب بیشتر آن‌ها منجر شود.

روستاهای هدف گردشگری کلید توسعه پایدار گردشگری یزد

بسیاری از گردشگران به دنبال تجربه زندگی روستایی و آرامش در طبیعت هستند که روستاها این فرصت را فراهم می‌کنند و علاوه بر آن ورود گردشگران به روستاها باعث تبادل فرهنگی و اجتماعی بین محلی‌ها و بازدیدکنندگان می‌شود که می‌تواند به تقویت هویت فرهنگی کمک کند.

بررسی پرونده چند روستای یزد برای تبدیل شدن به روستاهای هدف گردشگری

هما خورشیدی، معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در این زمینه در گفتگو با پایگاه خبری «یزدرسا»، گفت: روستاهای استان ظرفیت‌های بالای دارند و در حال حاضر روستای  هدف گردشگری فهرج  کاندیدای پیوستن به شبکه دهکده های جهانی گردشگری 2024 است. در ادامه این هدف پرونده چند روستای دیگر نیز تکمیل و برای ارزیابی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده تا در صورت ارزیابی و پذیرفته شدن همان مسیر فهرج را برای سال 2025 طی کنند. 

وی ادامه داد: روستاها و گردشگری روستایی از جایگاه ویژه‌ای  در استان یزد به‌ویژه در زمینه روستاگردی، طبیعت‌گردی و گردشگری کشاورزی برخوردار است و همیشه از دغدغه های این اداره ‌کل بوده و تلاش کرده‌ایم نسبت به شناسایی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در این حوزه‌ اقدام کنیم و برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته چه در حوزه زیرساختی و چه در زمینه بازاریابی از طریق برگزاری جشنواره های روستایی و یا شرکت روستاها در جشنواره های ملی و بین المللی(مانند نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته -تهران) که با تلاش مسئولان و همیاری مردم خوب روستا در دست اقدام است.

برگزاری نزدیک به 200 جشنواره و سوگواره در روستاهای هدف گردشگری یزد

خورشیدی عنوان کرد: البته طبق تقویم گردشگری استان تقریباً بیش از 40 جشنواره در طول سال و بیش از  150 سوگواره با مراسم آئینی در یک سال در روستاها انجام می‌شود که این آمار مسلماً بیش از این موارد است چرا که ما تقویم را بر اساس مجوزهای دریافت شده از این اداره کل اعلام کرده و بسیاری از برنامه‌ها توسط سایر ارگان‌های ذیربط مجوز اخذ کرده و پشتیبانی می‌شوند.

روستاهای هدف گردشگری کلید توسعه پایدار گردشگری یزد

وی افزود: روستاهای استان دارای جاذبه‌های دیدنی فراوانی هستند ولی اینکه علاوه بر این 44 روستا، روستایی به عنوان هدف گردشگری معرفی شود منوط به ارزیابی، رتبه‌بندی و انتخاب روستا از سوی وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی است و نمی‌توان طبق برداشت عموم و براساس سلایق یک روستا را به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی کرد و درخواست تأمین زیرساخت‌های گردشگری را داشت.

روستاهای هدف گردشگری می‌توانند به عنوان نمادهای فرهنگی و تاریخی استان معرفی شوند که باعث افزایش شناخت و شهرت منطقه در سطح ملی و بین‌المللی می‌شود.

از این رو این سوال مطرح می‌شود که 44 روستای هدف گردشگری در استان یزد تا چه حد توانسته‌اند موجب رونق گردشگری یزد شوند و جایگاه روستاهای هدف گردشگری یزد در کشور چگونه است؟ اینکه برای معرفی این روستاها تنها به برگزاری چند جشنواره در سال اکتفا کنیم و بازخوردی از میزان افزایش شناخت و شهرت این روستاها در سطح ملی و بین‌المللی منتشر نشود قابل قبول نیست و به نظر باید اقدامات مؤثرتری صورت گیرد تا روستاهای هدف گردشگری استان با ایجاد یک چرخه مثبت از جذب گردشگر، افزایش درآمد، توسعه زیرساخت‌ها و حفظ فرهنگ و محیط زیست همراه باشند و بتوانند به رونق کلی گردشگری در استان‌ و کشور کمک کنند.

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از