حالت تاریک
جمعه, 27 مهر 1403
رئیس‌گروه سلامت و محیط کار یزد پاسخ داد:

ریزگردها چه بلایی بر سر سلامت افراد می‌آورد؟

ریزگردها چه بلایی بر سر سلامت افراد می‌آورد؟

رئیس گروه سلامت و محیط کار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: آلودگی هوا و گردوغبار یکی از ریسک فاکتورهای اصلی سلامت در جوامع امروزی بخصوص در مناطق شهری و صنعتی به‌شمار می‌رود.

وحید جعفری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» اظهار کرد: آلودگی هوا یکی از عوامل زیست‌محیطی است که در حال حاضر با تغییر شرایط اقلیمی و تشدید پدیده بیابان‌زایی و بروز پدیده‌های گردوغبار و همچنین تولید آلودگی از منابع ثابت و سیار مانند صنایع منازل خودروها و موتورسیکلت بر اهمیت آن افزوده شده است.

وی ادامه داد: ‌بیش از ۹۵ درصد مردم دنیا در معرض آلاینده‌های هوا قرار دارند. آلودگی هوا علاوه بر اثرات اقتصادی و اجتماعی که دارد بر سلامت انسان‌ها هم به شکل مستقیم یا غیرمستقیم اثر دارد و یکی از ریسک فاکتورهای اصلی سلامت در جوامع امروزی بخصوص در مناطق شهری و صنعتی به‌شمار می‌رود.

رئیس گروه سلامت و محیط کار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، افراد مسن و کودکان نسبت به سایر افراد در معرض خطر بیشتری از ذرات قرار دارند، به‌ خصوص زمانی که از نظر فیزیکی فعال هستند. ورزش و فعالیت بدنی باعث می‌شود افراد سریع‌تر و عمیق‌تر نفس بکشند و ذرات بیشتری را وارد ریه‌های خود کنند.
وی گفت: افراد مبتلابه بیماری‌های قلبی یا ریوی مانند بیماری عروق کرونر، نارسایی احتقانی قلب و آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه COPD  در معرض خطر بیشتری هستند، زیرا ذرات می‌توانند این بیماری‌ها را تشدید کنند.

جعفری اضافه کرد: افراد مبتلابه دیابت نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند، بزرگ‌سالان مسن بیشتر احتمال دارد در بیمارستان بستری شوند و برخی ممکن است بر اثر تشدید بیماری قلبی یا ریوی بمیرند.

وی درمورد تاثیر ریزگردها بر کودکان هشدار داد و افزود: کودکان زمان بیشتری را در سطوح بالای فعالیت می‌گذرانند و احتمال ابتلا به آسم یا بیماری‌های حاد تنفسی در آن‌ها بیشتر است که در صورت بالا بودن سطح ذرات ممکن است، تشدید شود.

رئیس گروه سلامت و محیط کار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در مورد علائم قرار گرفتن در معرض ذرات گفت: حتی اگر سالم باشید، ممکن است علائم موقتی مانند سوزش چشم، بینی و گلو را تجربه کنید؛ سرفه کردن، تنگی قفسه سینه، تنگی نفس نیز از دیگر علائم قرار گرفتن در معرض ذرات است.

وی افزود: اگر بیماری ریوی دارید، ممکن است نتوانید به همان اندازه عمیق یا شدید نفس بکشید و ممکن است سرفه، ناراحتی قفسه سینه، خس‌خس سینه، تنگی نفس و خستگی غیرعادی را تجربه کنید. اگر بیماری قلبی دارید، علائمی مانند درد یا گرفتگی قفسه سینه، تپش قلب، تنگی نفس یا خستگی غیرعادی ممکن است نشان‌دهنده یک مشکل جدی باشد. 

رئیس گروه سلامت و محیط کار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در مورد قرار گرفتن در معرض ذرات هشدار داد و بیان کرد: زمان فعالیت خود را در فضای باز کاهش دهید. به‌جای دویدن به پیاده‌روی بروید. برای روزهایی که سطح ذرات کمتر است، فعالیت‌های خارج از منزل را برنامه‌ریزی کنید. در نزدیکی جاده‌های شلوغ ورزش نکنید. از ماسک مناسب استفاده کنید. درها و پنجره‌ها را به‌خوبی ببندید. روی کولرهای آبی را بپوشانید.

وی گفت: عوارض قلبی عروقی از جمله حملات قلبی، نارسایی قلبی و سکته و در برخی موارد مرگ زودرس، عوارض تنفسی از جمله حملات آسم، کاهش رشد ریه در کودکان و افزایش علائم تنفسی مانند سرفه، خس‌خس سینه و تنگی نفس از بیماری‌هایی هستند که با قرار گرفتن در معرض گردوغبار ارتباط دارند.

جعفری افراد مبتلابه بیماری قلبی یا ریوی، کودکان، بزرگ‌سالان (۶۵ سال و بالاتر) را از جمله افرادی عنوان کرد که بیشتر در معرض خطرات ناشی از وقوع پدیده گردوغبار هستند.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از