حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403
استاد حوزه علمیه یزد:

زنان حسینی خلق پیام عاشورا را اثرگذار کردند

زنان حسینی خلق پیام عاشورا را اثرگذار کردند

استاد حوزه علمیه یزد گفت: ابلاغ پیامی که توسط زنان حسینی پس از عاشورا صورت گرفت، باعث شد تا خلق پیام نیز اثرگذار باشد.

آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» با اشاره به اینکه حادثه کربلا از دو نیمه تشکیل شده است، اظهار کرد: از ماه رجب سال ۶۰ تا عصر عاشورای سال ۶۱ هجری قمری نیمه اول واقعه عاشورا را تشکیل می‌دهد و از عصر عاشورای سال ۶۱ تا بازگشت خاندان آل‌الله به مدینه منوره نیز نیمه دوم قیام کربلا را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: تقاوت نیمه اول و نیمه دوم در جریان و تبیین برگ زرین عاشورا در قالب خلق پیام عاشورا بوده و امام حسین (ع) و یارانشان برای خلق پیام این حرکت را آغاز کردند و پیام هدف‌دار آن را نشان دادند.

استاد حوزه علمیه یزد با اشاره به نیمه دوم واقعه کربلا بیان کرد: ابلاغ پیام عاشورا نیمه دوم این اتفاق است و این مهم باید برای همگان روشن شود که اگر ابلاغ پیام صورت نگیرد، خلق پیام هیچ اثری نخواهد داشت.

وی افزود: بنابراین ابلاغ پیامی که توسط زنان حسینی پس از عاشورا صورت گرفت، باعث شد تا خلق پیام نیز اثرگذار باشد.

مدرسی با بیان اینکه این دو نیمه دارای مشترکاتی است که می‌تواند درس عملی را برای همگان داشته باشد، گفت: در هر دو نیمه این قیام همراه با عزت و شکست‌ناپذیری بود و هر دو نیمه با عنصر صبر نیز قرین بود.

سخنران شهیر یزدی افزود: آنچه که امروز زنان حسینی ما باید انجام دهند این است که عزت و شکست‌ناپذیری خود را در مقابل دشمن نشان دهند و صبر و استقامت خود را به منصه بروز و ظهور برسانند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد بیان کرد: بدون شک صبری که در نیمه دوم قیام عاشورا دیده شد از صبر در نیمه اول گران‌سنگ‌تر و باارزش‌تر است، چراکه هم برق شمشیرها و حوادث نیمه اول را مشاهده کردند و هم حوادث نیمه دوم را دیدند.

وی افزود: اگر این صبوری و بردباری زنان حسینی نبود، جریان کربلا به این زیبایی رقم نمی‌خورد؛ امروز هم خانواده‌هایی که در مسیر امام حسین (ع) و در زمان حاضر گام برمی‌دارند باید این صبوری را سرلوحه زندگی خود قرار دهند.

مدرسی تصریح کرد: زنان حسینی محاصره‌های اقتصادی را دیند، اهانت‌ها را شنیدند، زخم‌ زبان‌ها را به جان خریدند و سر بردار رفتن‌ها و سر بر نیزه شدن‌ها را دیند، اما ذره‌ای احساس شکست نکردند و تابلوی زیبایی از جریانات رقم زدند که نهایت آن « ما رایت الا جمیلا» شد.

انتهای خبر/

  

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از