حالت تاریک
سه‌شنبه, 11 اردیبهشت 1403
یادداشت:

شعار سال را محدود به بنر نکنیم!

شعار سال را محدود به بنر نکنیم!

شعار سال نباید تنها به بنر شدن بر سردر ورودی ادارات یا قاب عکسی در اتاق مسئولان و یا نمادی در گوشه تلویزیون محدود شود.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، زهره انتظاری*؛ شعار سال، با محوریت «جهش تولید با مشارکت مردمی»، یک پیام انگیزشی است که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد و هدف آن ترغیب مردم به فعالیت در حوزه تولید و بهبود فرآیندهای تولیدی است.

این شعار نمایانگر اهمیت و تاکید دولت به ارتقای سطح تولید و رشد اقتصادی و نیازمندی به مشارکت فعال مردم در این فرآیند را است؛ اصطلاح «جهش تولید» به دستاوردهایی اشاره دارد که از طریق نوآوری، بهبود فرآیندها، افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت، تولید و رشد اقتصادی را به سطح جدیدی می‌رساند، همچنین «مشارکت مردمی» به معنای همکاری و مشارکت فعال افراد و جوامع مختلف در فرآیندهای تولیدی و توسعه اقتصادی است.

یکی از عناصر اساسی این شعار، ایجاد انگیزه و اشتیاق در مردم برای شرکت در فعالیت‌های تولیدی است که این انگیزه می‌تواند از طریق ارائه امتیازات، تسهیلات و حمایت‌های مالی و غیرمالی از سوی دولت به وجود آید.

با مشارکت مردمی در فرآیند تولید، افزایش فرصت‌های اشتغال، افزایش تولیدات داخلی، کاهش وابستگی به واردات و ارتقای سطح زندگی جامعه ممکن می‌شود؛ این مشارکت می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس مسئولیت اجتماعی در افراد شود.

با این حال، برای دستیابی به اهداف شعار، لازم است که برنامه‌ها و سیاست‌های دقیق واضحی تدوین و اجرا شود؛ اطمینان از شفافیت و عدالت در توزیع منابع و فرصت‌ها، از جمله اقداماتی است که می‌تواند به ایجاد اعتماد مردم به فرآیند تولید و مشارکت آن‌ها کمک کند.

در تحقق این شعار باید اهمیت برخی از ظرفیت‌های کشور پررنگ شود، به طور مثال، می‌توان به اهمیت آموزش و آگاهی جامعه درباره روش‌ها و فرصت‌های تولید، تشویق به استفاده از فناوری‌های نوین در فرآیندهای تولیدی و ترغیب به توسعه صنایع محلی و تولیدات با ارزش افزوده بالا اشاره کرد.

 توجه به استفاده بهینه از منابع طبیعی و حفظ محیط زیست نیز از جمله اقدامات مهم در راستای جهش تولید با مشارکت مردمی است.

برای دستیابی به اهداف شعار، نیاز به ایجاد ارتباط نزدیک بین دولت و بخش خصوصی و تشویق به سرمایه‌گذاری‌های اختصاصی در صنایع تولیدی و فناورانه است. ارتقای سطح تحصیلات و مهارت‌های کارگران و کارآفرینان از طریق برنامه‌های آموزشی و آموزش حرفه‌ای، از جمله اقداماتی است که می‌تواند به بهبود کیفیت و بهره‌وری تولید منجر شود. 

علاوه بر این، تشویق به تولید محصولات نوآورانه و باکیفیت با استفاده از ابزارهای مالی مناسب، می‌تواند رشد و توسعه اقتصادی را تسریع کند.

در نهایت، شعار «جهش تولید با مشارکت مردمی» یک فرصت برای توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور است که با همت و تلاش مردم و پشتیبانی مقامات دولتی، می‌تواند به دست آید، اما نباید این شعار تنها به بنر شدن بر سردر ورودی ادارات یا قاب عکسی در اتاق مسئولان و یا نمادی در گوشه تلویزیون محدود شود؛ یادآوری اهمیت این شعار نیاز است اما نباید حواس ما را از اصل این موضوع و اهمیت «تحقق» آن پرت شود.

در راستای اعتمادسازی مردم به دولت همین مهم بس که اگر مردم تحقق شعار سال را در زندگی روزمره و وضع معیشتی خود حس کنند، آنگاه خود با تمام جان و مال وارد این عرصه شده و گوشه‌ای از چرخ تولید را به دست می‌گیرند تا تولید کشور رو به رشد حرکت کند؛ بنابراین شعار سال را نباید به بنر محدود کرد.

* زهره انتظاری_دانش‌آموخته اقتصاد دانشگاه یزد

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از