حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
یزدرسا گزارش می‌دهد؛

شفافیت عملکرد دولت سیزدهم در انتقال خون یزد

شفافیت عملکرد دولت سیزدهم در انتقال خون یزد

پایان زودهنگام فعالیت دولت سیزدهم باعث شد تا به بررسی عملکرد این دولت در استان یزد به ویژه در حوزه انتقال خون استان پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، انتقال خون یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین فرآیندهای پزشکی است که می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد که این فرآیند شامل انتقال خون یا اجزای خون از یک فرد اهداکننده به یک فرد گیرنده است که به دلایل مختلفی نظیر جراحی، تصادفات، بیماری‌های خونی، یا سایر شرایط پزشکی نیاز به خون دارد. 

هر روز هزاران نفر در سراسر جهان به دلیل کمبود خون مناسب در معرض خطر جدی قرار می‌گیرند، از این رو، ایجاد یک سیستم منظم و کارآمد برای جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و توزیع خون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در دوران دولت سیزدهم، استان یزد شاهد تحولات قابل توجهی در زمینه انتقال خون بوده است. این اقدامات شامل ارتقاء زیرساخت‌های بهداشتی، افزایش تعداد پایگاه‌های انتقال خون و ترویج فرهنگ اهدای خون در میان مردم بوده است، یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده، تجهیز و به‌روزرسانی پایگاه‌های انتقال خون به دستگاه‌های مدرن و پیشرفته بوده است که فرآیند جمع‌آوری و ذخیره‌سازی خون را بهبود بخشیده است.

*اقدامات دولت سیزدهم در انتقال خون یزد چه بود؟

محمدرضا آقایی میبدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» با اشاره به هدف اصلی سازمان انتقال خون یزد در استان اظهار کرد: تحول، تعالی، تکامل در خدمت، دانش، پژوهش و فناوری هدف سازمان انتقال خون در استان یزد در طول دولت سیزدهم بود.

وی افزود: مردمی سازی و اجتماعی کردن در کنار افزایش ذخیره‌های خون و ارائه خدمت بهتر هم برای اهداکنندگان خون و هم برای بیمارستان‌ها از دیگر اهداف اداره انتقال خون یزد در دولت سیزدهم بود.

مدیرکل انتقال خون استان یزد با بیان اینکه در دولت سیزدهم سازمان انتقال خون کشور برنامه‌ریزی‌هایی انجام داد و نتیجه آن دو برابر شدن ذخایر خونی کشور و به تناوب در استان یزد بود، گفت: انتقال خون ایران موفق به کسب سه افتخار بزرگ شد که قرارگیری ایران در میان پنج کشور برتر دنیا در سلامت خون، قرارگیری در میان سه کشور برتر دنیا در زمینه دانش و فناوری انتقال خون و جزو کشورهای اول دنیا است که اهدای خون رایگان را انجام می‌دهد.

 

شفافیت عملکرد دولت سیزدهم در انتقال خون یزد

وی تصریح کرد: استان یزد نیز رتبه دوم اهدای خون در کشور نسبت به جمعیت و رتبه دوم اهدای خون مستمر را کسب کرده است.

 

آقایی با بیان اینکه استان یزد در طول سال‌ها استان یزد در چهار شهرستان پایگاه انتقال خون و مرکز اهدای خون داشت، ادامه داد: شهرستان‌های میبد، ابرکوه، یزد و اردکان در طول سال‌ها مجهز به پایگاه انتقال خون و مرکز اهدای خون شدند، و در دولت سیزدهم در اقدامی بزرگ دو شهرستان مهریز و بافق نیز مجهز شدند.

 

وی ادامه داد: امید استا تا پایان سال جاری دو شهرستان دیگر نیز به پایگاه انتقال خون و مرکز اهدای خون مجهز شوند.

 

مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به اینکه اکثر ساختمان‌های انتقال خون خیری هستند، عنوان کرد: به اینکه اکثر ساختمان‌های انتقال خون خیری هستند بیانگر حضور مردم، اجتماعی بودن و مردمی بودن انتقال خون را می‌رساند.

 

وی افزود: انتقال خون استان یزد در زمینه‌های علمی، پژوهشی و فناوری جایگاه بسیار خوبی را به خود اختصاص داده است و در برخی از موارد انتقال خون کشور حرف‌هایی برای گفتن در سطح جهانی دارد.

 

آقایی با اشاره به اینکه جایزه اول سلامت خون آسیا به ایران در سال ۲۰۲۲ اهدا شد، تصریح کرد: ایران در منطقه خود مرکز آموزشی و علمی است و خدماتی که در سازمان انتقال خون کشور در حال انجام است به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در سازمان انتقال خون عنوان کرد: اجرای طرح های مختلف فرهنگی احتماعی پژوهشی و آموزش مردمی با موضوع ارتقا سلامت سبک زندگی ایرانی اسلامی و اهدای خون در محیط های مختلف مثل مدارس، حوزه های علمیه ، دانشگاه ها، مساجد و ... در بین اقشار مختلف جامعه بویژه جوانان و بانوان و خانواده یکی از اقدامات دولت سیزدهم بود.

 

مدیرکل انتقال خون استان یزد بیان کرد: راه‌اندازی سامانه سیار اهدای خون شهدای انتقال خون از مصوبات سفر شهید جمهور آیت‌الله دکتر رئیسی، اختصاص بودجه برای ساختمان جدید پایگاه انتقال خون شهرستان اردکان از مصوبات سفر شهید جمهور آیت الله دکتر رئیسی، افزایش تجهیزات بخش آفرزیس جهت تولید محصول پلاکت آفرزیس، تجهیز شدن آزمایشگاه گروه بندی به دستگاه های به روز و جذب اعتبار به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال برای احداث سردخانه ۱۰هزار لیتر پلاسما در یزد از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در اداره انتقال خون یزد است.

 

وی افزود: اجرای مقدمات اولیه جهت راه‌اندازی آزمایشگاه NAT و بافی‌کوت در جهت تولید محصولات نوین، تهیه و تامین محصولات خونی ویژه نوزادان از طریق تامین کیسه فیلتردار مخصوص اطفال برای مصرف در بخش های نوزادان و NICU، اخذ مجوز ارسال پلاسمای مرکز اردکان به پالایشگر داخلی و آغاز آماده‌سازی محصولات جهت تحویل به پالایشگر، افزایش ۱۲ درصدی اهدای خون در استان در سال ۱۴۰۲ نیز سایر اقدامات دولت سیزدهم در استان است.

 

آقایی با اشاره به اجرای پروژه ارتقای کیفیت بانک خون بیمارستان‌های استان عنوان کرد: اجرای پروژه بازسازی و نوسازی سردخانه قدیمی انتقال خون استان به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال، تاسیس مجمع خیرین انتقال خون استان یزد نیز از سایر اقدامات دولت سیزدهم در استان بود.

 

*انتقال خون فرآیند حیاتی در سلامت انسان

 

اهمیت انتقال خون به عنوان یک فرآیند حیاتی در حفظ سلامت و نجات جان انسان‌ها غیرقابل انکار است، اقدامات مؤثر و هدفمند دولت سیزدهم در استان یزد، نمونه‌ای از چگونگی بهبود و ارتقاء سیستم‌های بهداشتی از طریق برنامه‌ریزی دقیق و اجرای کارآمد است.

 

این اقدامات نه تنها منجر به افزایش تعداد اهداکنندگان خون و بهبود فرآیندهای انتقال و ذخیره‌سازی خون شده است، بلکه با افزایش آگاهی عمومی و ترویج فرهنگ اهدای خون، گامی مهم در جهت تامین سلامت جامعه برداشته است.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از