حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان یزد:

صنایع بنایی بر جبران مافات تبعات فرهنگی ندارند

صنایع بنایی بر جبران مافات تبعات فرهنگی ندارند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان یزد گفت: صنایع متاسفانه خیلی بنایی بر جبران مافات تبعات فرهنگی خود ندارند و دولت باید التماس‌گونه از آن‌ها در راستای مشارکت فرهنگی و حمایت مالی کمک بخواهد.

احسان عابدی در گفتگو با پایگاه خبری «یزدرسا» با اشاره به اینکه صنعتی شدن یک پدیده دیرینه‌ای است که تنها مختص به یک منطقه خاص نیست و همان جهان با این موضوع مواجه هستند، اظهار کرد: در کشور ما نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد و پیشرفت قابل توجهی در حوزه صنعت و زمینه‌های مختلف داشتیم و استان یزد نیز به عنوان یکی از استان‌های صنعتی و معدنی شناخته شده در کشور است.

وی افزود: استان یزد هم به لحاظ معادن و منابع طبیعی و هم به لحاظ تاسیس بنگاه‌های بزرگ صنعتی یکی از استان‌های پیشرو در این حوزه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان یزد با بیان اینکه نیاز به صنعت یک نیاز گریزناپذیر است، عنوان کرد: کشور نیاز به صنایع پیشرفته دارد تا بتواند خود در این زمینه تولیدکننده باشد و هم بتواند به لحاظ ایجاد اشتغال باتوجه به ظرفیت صنعت، اشتغال‌زایی داشته باشد.

وی ادامه داد: صنعت تنها به معنای صنایع فولادی و بزرگ نیست، بلکه صنایع دستی و میراث گذشتگانمان نشان داده که یزدی‌ها دست توانایی در عرصه صنعت داشتند.

عابدی با اشاره به تاثیر صنعتی شدن بر زیست‌بوم فرهنگی استان اظهار کرد: تاثیرات مثبت این موضوع در استان مشخص است و تبعات منفی آن مانند آلایندگی، مصرف منابع طبیعی، کم‌آبی و... از الزامات صنعت است، اگرچه می‌توان کنترل کرد اما همواره این تبعات با صنعت همراه است.

وی افزود: از نظر فرهنگی و اجتماعی به این موضوع می‌توان از چند بعد نگاه کرد که اولین مورد بحث تغییر فرهنگ کار است، یزدی‌ها به سخت‌کوشی و تولیدکنندگی و تجارت محوری شهره بوده و هستند بنابراین زمانی که صنایع وارد می‌شوند تغییری در فرهنگ کار یزدی‌ها ایجاد می‌کنند و مولدبودن و تجارت و... کم کم جای خود را به کارگر شدن بخش عمده ای از جمعیت می‌دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان یزد بیان کرد: این به این معنا نیست که کارگر شدن یک پدیده منفی است و ارج و ارزش کارگر در اسلام واضح و مشخص است، بلکه مساله ما تغییر فرهنگ کار در یزد است و در حال حاضر هم یکی از مسائل استان، بیکاری فارغ التحصیلان است.

وی با بیان اینکه ظرفیت کارگری استان محدود است، گفت: به دلیل محدود بودن ظرفیت نیروی کارگری در یزد استان به سوی مهاجرپذیری حرکت می‌کند و این باعث ورود مهاجرانی می‌شود که باید در صنایع مشغول به کار شوند، این آغاز تغییرات در حوزه باور و فرهنگ مردم بومی خواهد بود.

عابدی ادامه داد: عمده مهاجران، مهاجرانی با سطح دانش و سواد خاصی است و به‌گونه‌ای نیست که بخواهیم گفت این مهاجرپذیری برجمعیت نخبگان استان افزوده می‌کند، این سطح سواد و سبک زندگی نیز باعث اختلاط فرهنگی در استان می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان یزد با اشاره به اهمیت مدیریت و جامعه‌پذیری مهاجران در استان تصریح کرد: اختلاط فرهنگی باعث تغییر در استان می‌شود و اگر این تغییرات مدیریت نشود و مهاجران در فرهنگ غنی یزد جامعه‌پذیر نشوند ممکن است منشاء آسیب‌های اجتماعی شود.

وی افزود: صنایع متاسفانه خیلی بنایی بر جبران مافات تبعات فرهنگی خود ندارند، ما الان با شرایطی مواجه هستیم که بنگاه صنعتی با طی کردن مراحل مختلف در دستگاه های دولتی و اخذ مجوزهای متعدد، سرمایه گذاری کرده و صنایع خود را بنا می‌کند و پس از آن برخی مسائل فرهنگی که ایجاد می‌شود، دستگاه‌های فرهنگی و دولت موظف به رفع این آسیب‌ها می‌شود. به دلیل محدودیت‌های مالی که دولت با آن روبه‌رو است باید دست به دامان همین صنایع که خود برخی از این آسیب فرهنگی را ایجاد کرده است، بشود.

عابدی با بیان اینکه این چرخه یک چرخه آسیب‌زا است، گفت: این پدیده عجیبی است که ما از صنایع التماس‌گونه بخواهیم تا حمایت کنند تا ما بتوانیم برنامه‌های فرهنگی در راستای حل و کنترل این مشکلات فرهنگی برگزار کنیم.

وی طفره رفتن صنایع از ایفای مسئولیت اجماعی خود و دور زدن قوانین در راستای ایفای مسئولیت خود در حوزه‌هایی که به نفع خود آن صنایع است را موارد آسیب‌زا از سوی صنایع عنوان و تصریح کرد: یکی از پیشنهاداتی که از سوی اداره فرهنگ و ارشاد استان یزد در قالب شورای فرهنگی عمومی به چند شهرستان صنعتی استان داده شد این بود که صنایع باید به کمک شهرستان جشنواره و رویداد فرهنگی به نام شهر و قومیت مهاجران شهرستان برگزار شود تا مهاجران بدانند در آن شهرستان به رسمیت شناخته شده‌اند و جامعه‌پذیری آسان‌تری داشته باشد و در نهایت به قوانین و فرهنگ آن شهرستان متعهد شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان یزد ادامه داد: باید مردم استان نیز حمایت شوند تا هویت و سبک زندگی اصیل خود را نگه دارند و در این زمینه پیشنهادات و برنامه‌های مختلفی درنظر گرفته شده است اما رشد و شتاب مهاجرت به استان یزد بیشتر از برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های بومی یزد است که نیاز است این فاصله کم شود.

وی در پایان گفت: انتظار ما از صنایع بزرگ در یزد این است که در زمینه رفع آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی و عمل به مسئولیت اجتماعی‌ خود با دستگاه‌های فرهنگی همکاری‌های لازم را داشته باشند تا شور و نشاط اجتماعی افزایش یابد و آسیب‌های اجتماعی کم شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان یزد گفت: سهم مردم یزد از صنایع و معادن نه فقط آلودگی و کم آبی و گرانی و مهاجرت باشد و صنایع در حالی که از منابع طبیعی یزد استفاده می‌کنند باید برای مردم در حوزه‌های مختلف مانند فرهنگی هزینه کنند، هنرمند یزدی نباید به واحد صنعتی و معدنی التماس کند تا بتواند فیلمی در راستای کاهش آسیب اجتماعی که خود آن صنعت ایجاد کرده است، بسازد و در نهایت دست رد صنایع به سینه‌اش بخورد.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از