حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
معاون بهداشتی استان یزد:

ضعف در خودمراقبتی عامل کاهش تاثیر درمان دیابت

ضعف در خودمراقبتی عامل کاهش تاثیر درمان دیابت

معاون بهداشتی استان یزد گفت: تنها ۲۴ درصد از درمان دیابت در استان موثر واقع می‌شود که این آمار مطلوبی نیست و یکی از دلایل آن ضعف در خودمراقبتی است.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا»، محسن میرزایی صبح امروز در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به برگزاری پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون اظهار کرد: استان یزد در دو بیماری غیرواگیر دیابت و فشار خون بالا بر اساس آخرین مطالعات کشوری جایگاه خوبی ندارد.

معاون بهداشتی استان با بیان اینکه ۱۸ تا ۲۴ درصد بزرگسالان در استان یزد با بیماری دیابت دست و پنجه نرم می‌کنند، گفت: در زمینه آگاهی نسبت به بیماری استان یزد جایگاه خوبی دارد و ۸۲ درصد از مبتلایان یزدی از بیماری خود آگاهی دارند و از این آمار ۷۵ درصد بیماران دیابتی تحت پوشش درمانی هستند.

وی با اشاره به آمار درمان موثر دیابت در استان تصریح کرد: تنها ۲۴ درصد از درمان دیابت در استان موثر واقع می‌شود که این آمار مطلوبی نیست و یکی از دلایل آن ضعف در خودمراقبتی است.

میرزایی با اشاره به شیوع فشار خون بالا در استان عنوان کرد: ۳۹ درصد از بزرگسالان استان یزد مبتلا به فشار خون بالا هستند که کم تحرکی بالای یزدیها در کشور، رژیم غذایی ناسالم از جمله مصرف غذای پرنمک، اضافه وزن و چاقی یزدیها و در رده های بعدی دخانیات، مصرف الکل و استرس نیز در بروز فشار خون بالای مردم استان موثر است.

وی بیان کرد: به دلیل نظام مراقبت سلامتی در استان ۷۵ درصد از بیماران می‌دانند که مبتلا به فشار خون بالا هستند و از این تعداد ۶۹ درصد بیماران تحت درمان هستند، اما تنها ۴۳ درصد یزدیها فشار خون بالای خود را کنترل می‌کنند ولی برخی یا کنترل نمی‌کنند یا دسترسی به درمان ندارند بنابراین لازم است که مردم در وهله اول با بیماری خود آشنا شوند و در وهله بعد نیز تحت درمان قرار گیرند.

معاون بهداشتی استان یزد با اشاره به هدف اجرای پویش غربالگری دیابت و فشار خون بالا تصریح کرد: برای آشنایی مردم با بیماری خود و در نهایت کنترل بیماری از ۲۰ آبان‌ماه شاهد اجرای پویش ملی غربالگری رایگان دیابت و فشار خون بالا با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر» همزمان با سراسر کشور در استان یزد هستیم، با این تفاوت که در پویش‌های قبلی افراد بالای ۳۰ سال جامعه هدف بودند ولی در پویش کنونی افراد بالای ۱۸ سال می‎تواند از خدمات رایگان مراکز سلامت در همه مناطق شهری و روستایی جهت دریافت این خدمات برخوردار شوند.

میرزایی با اینکه جمعیت هدف استان در این پویش ۹۰۰ هزار نفر است، گفت: تلاش ما برای این است که آمار جامعه هدف برای غربالگری به ۱۰۰ درصد برسد و تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر غربالگری شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا تا ۱۵ دی‌ماه ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: پس از این تاریخ برای جمعیت بالای ۳۰ سال این غربالگری ادامه خواهد داشت.

معاون بهداشتی استان یزد با بیان اینکه اطلاع‌رسانی برای شرکت مردم در این طرح باعث رشد و ارتقا سطح سلامت مردم می‌شود، عنوان کرد: یکی از موارد مهم افزایش سواد سلامت در جامعه است تا علاوه بر پیشگیری از ابتلا به بیماری مردم نسبت به خودمراقبتی در صورت ابتلا به بیماری تلاش بیشتری داشته باشند و به موقع از خدمات درمانی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از