حالت تاریک
شنبه, 06 مرداد 1403
آنچه از بخش کشاورزی یزد باید بدانیم؛

ظرفیت‌های یزد از صادرات صنایع تبدیلی تا ماشین‌آلات

ظرفیت‌های یزد از صادرات صنایع تبدیلی تا ماشین‌آلات

کشاورزان استان یزد با وجود اقلیم خشک و کمبود منابع آبی، بهره‌وری مناسبی از زمین و آب دارند و این استان از ظرفیت‌های مناسب برای صادرات محصولات دامی و کشاورزی نیز برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، استان یزد یکی از استان‌هایی است که با مشکلات خشکسالی و کمبود منابع آب مواجه است. این مشکلات باعث تأثیرات جدی بر کشاورزی و صنایع مرتبط با آن در این استان شده است با این حال کشاورزی در این استان به دلیل استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، تولید محصولات مقاوم به خشکسالی، مدیریت منابع آب و استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته بهبود یافته است.

سطح کل اراضی زیر کشت استان یزد بیش از ۱۱۰ هزار هکتار است و با وجود اینکه در مجموع حدود یک درصد از کل سطح زیر کشت آبی کشور را به خود اختصاص داده اما استان یزد ۱/۳ درصد از تولیدات کشور را از آن خود کرده است که نشاندهنده بهره‌وری مناسب از زمین و آب توسط کشاورزان این خطه است.

محمدعلی حاتمی‌زاده در این زمینه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا»، گفت: در حال حاضر، مجموع سطح زیر کشت کشاورزی استان 127 هزار هکتار است که شامل 93 هزار هکتار سطوح باغی با 319 هزار تن تولید در سال، 32 هزار هکتار سطح زیر کشت زراعی با 601 هزار تن تولید و دو هزار و 100 هکتار گلخانه با 570 هزار تن تولید است.

ظرفیت‌های یزد از صادرات صنایع تبدیلی تا ماشین‌آلات

سهم 11 درصدی بخش کشاورزی در تولید ناخالص استان یزد

 

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین محصولات تولیدی در حوزه باغی انار، پسته، زردآلو و قیسی در حوزه زراعی، گندم، یونجه، جو، ذرت و کنجد است.، افزود: در سال 2023 میلادی، بخش کشاورزی یزد با تولید یک هزار و 813 تن انواع محصولات کشاورزی، 11 درصد تولید ناخالص داخلی استان را به خود اختصاص داده و همچنین ارزش افزوده ناخالص به یک میلیارد دلار رسیده است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد عنوان کرد: هم اکنون، سطح زیر کشت گلخانه‌های استان یزد 2 هزار و 100 هکتار با تولید 570 هزار تن انواع محصولات مانند خیار، گوجه، فلفل، بادمجان و سایر سبزیجات است.

 

سهم 19 درصدی یزد در تولیدات محصولات گلخانه‌ای کشور

 

حاتمی‌زاده با بیان اینکه نقطه عطف تولیدات کشاورزی استان، سهم 19 درصد از مجموع تولیدات گلخانه‌ای کشور است، ادامه داد: در زمینه محصولات دامی، مجموع تولیدات یزد به بیش از 396 هزار و 700 تن شامل  تقریباً 283 هزار و 900 تن شیر، 19 هزار و 500 تن گوشت قرمز، حدود 57 هزار تن گوشت مرغ و 36 هزار و 500 تن تخم مرغ است.

 

وی با اشاره به دیگر ظرفیت‌های استان یزد در زمینه کشاورزی گفت: یزد در تولید بز سانن، بلدرچین، کبک، تیلاپیا، پرورش اسب اصیل جایگاه اول، در تولید محصولات گلخانه‌ای جایگاه دوم و تولید پسته، زردآلو و قیسی جایگاه سوم و در تولید انار جایگاه چهارم کشور است.

ظرفیت‌های یزد از صادرات صنایع تبدیلی تا ماشین‌آلات

ظرفیت و جایگاه استان یزد در تولیدات بخش کشاورزی با وجود کم‌آبی و اقلیم خشک نشان می‌دهد این استان از کشاورزانی سخت‌کوش و نگاه اقتصادی به بخش کشاورزی برخوردار است از طرفی استان یزد با وجود محدودیت‌هایی که دارد از ظرفیت‌های تجاری زیادی در این بخش بهره می‌برد.

 

 650 میلیون دلار ارزش سالانه محصولات دامی و کشاورزی یزد

 

حاتمی‌زاده با بیان اینکه استان یزد از ظرفیت‌های مناسب برای صادرات محصولات دامی و کشاورزی برخوردار است، گفت: مهم‌ترین این ظرفیت‌ها شامل صادرات سالانه بالغ بر ۳۵8 هزار تن محصولات گلخانه‌ای، 40 هزار تن پسته، ۳5 هزار تن انار، یک هزار تن روناس، زیره سبز، زعفران و گیاهان دارویی است.

 

وی ادامه داد: دیگر محصولات صادراتی استان یزد شامل 22 هزار تن گوشت مرغ، ۱4۱ هزار تن شیر خام و ۱8 هزار تن تخم‌مرغ در سال است که مجموع ارزش محصولات صادراتی استان یزد را تقریباً به 650 میلیون دلار رسانده است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی صنایع تبدیلی استان یزد افزود: ظرفیت صادرات سالانه فرآورده‌های لبنی استان یزد بیش از 62 هزار و 780 تن، فرآورده‌های کنجدی 18 هزار و 600 تن، میوه‌های آجیلی و خشکبار 73 هزار و 265 تن، غذاهای آماده و نیمه‌آماده مانند فلافل، غذاهای کنسروی و... قریب 10 هزار تن است.

 

ظرفیت استان یزد در زمینه صادرات محصولات صنایع تبدیلی

 

وی ادامه داد: از دیگر ظرفیت‌های سالانه صادراتی در صنایع تبدیلی یزد بسته‌بندی انواع گوشت به میزان بیش از 10 هزار تن، گیاهان دارویی از جمله عرقیات گیاهی و دمنوش‌ها بیش از 8 هزار تن، بسته‌بندی میوه، سبزیجات و صیفی‌جات بیش از 100 هزار تن، شیرینی 300 تن و نودل و ماکارونی 800 تن است.

 

حاتمی‌زاده عنوان کرد: استان یزد از ظرفیت‌های صادراتی ماشین‌آلات کشاورزی از جمله بیل مکانیکی مینی، بیل مکانیکی، لودر، بکهولودر و تیلر برخوردار است.

ظرفیت‌های یزد از صادرات صنایع تبدیلی تا ماشین‌آلات

وی با اشاره با بیان اینکه عمده واردات استان یزد در بخش کشاورزی مشتمل بر نهاده‌های دامی اعم از جو، سویا است، گفت: محصولاتی مانند جو، سویا، ذرت به شکل کشت فراسرزمینی سالانه به میزان 600 هزار تن به استان یزد وارد می‌شود.

 

حاتمی‌زاده بالا بودن تعرفه کالاهای کشاورزی صادراتی، وجود مشکلات قرنطینه‌ای در مسیر صادرات کالاهای کشاورزی، ناآشنایی بازرگانان و صادر کنندگان با فرصت‌های صادراتی موجود در کشورهای هدف، مشکلات حمل و نقل و جابه جایی کالاهای صادراتی و مشکلات صدور ویزا در این زمینه با توجه به فسادپذیری محصولات کشاورزی از جمله مشکلات توسعه صادرات بخش کشاورزی استان یزد نام برد.

 

وی بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل در سطح استان و کشور، تأمین و تجهیز ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی، کاهش تعرفه یا برقراری تعرفه ترجیحی در مورد کالاهای کشاورزی، برگزاری نمایشگاه محصولات در کشورهای هدف و ایجاد خوشه‌های صادراتی و نشان‌های تجاری اختصاصی راهکارهایی برای توسعه کشاورزی یزد دانست.

 

لزوم داشتن راهبرد و استراتژی برای صادرات محصولات کشاورزی

 

مسئولان باید به صادرات محصولات کشاورزی و فرآوری محصولات تولیدی در استان نگاه ویژه‌ای داشته باشند تا ارزش افزوده بیشتری نصیب مردم استان یزد به ویژه کشاوزان یزدی شود.

 

در این زمینه فاطمی استاندار یزد نبود راهبرد و استراتژی برای صادرات محصولات استان را یکی از مشکلات استان یزد نام برده و گفت: کشورهای هدف محصولات استان یزد مشخص نشده و لذا هیچ‌گونه برنامه‌ریزی اصولی در این زمینه قابل اجرا نیست.

 

وی ادامه داد: محصولات تولیدی استان یزد باید در همین استان فرآوری شود و اینکه بازرگان غیر یزدی محصولات را می‌برد یعنی ظرفیت استان در حال خروج است و ارزش صادراتی در استانی دیگر هزینه می‌شود.

 

فاطمی افزود: در حوزه کشاورزی نیز جهاد کشاورزی استان باید مسئولیت‌پذیر باشد و این مسائل را بررسی و ظرفیتی را ایجاد کند تا کشاورزان هم بتوانند نفع بیشتری به عنوان تولیدکننده داشته باشند و فروش محصول کشاورز به‌صورت خام، باعث می‌شود ارزش افزوده نصیب دلال شود.

 

وی افزود: زنجیره تجارت و توزیع باید توسط اتاق بازرگانی یزد و جهاد کشاورزی استان باز تعریف صورت گیرد چون در استان محصولات بسیار زیادی وجود دارد و یزد جزو سه استان برتر کشور در محصولات صادراتی کشاورزی همچون پسته است.

 

سرمایه‌گذاری در انتقال تکنولوژی و تولید بذور محصولات گلخانه‌ای، انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری در صنایع بخش کشاورزی، ایجاد خطوط هوایی جهت حمل و نقل انواع محصولات کشاورزی و دامی، تبادلات اقتصادی و انتقال دانش فنی از طریق اعزام هیأت‌های تجاری و علمی از زمینه‌ها و ظرفیت‌های سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان یزد است.

 

با توجه به شرایط خشکسالی و کم آبی، توسعه کشاورزی پایدار و استفاده از تکنولوژی‌های مناسب در زمینه آب و خاک می‌تواند به تقویت اقتصاد استان یزد و افزایش صادرات محصولات کشاورزی آن کمک کند. 

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از