حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
کارشناس سواد رسانه در یزد:

فناوری‌ها در غرب وسیله‌ای برای اعمال قدرت است

فناوری‌ها در غرب وسیله‌ای برای اعمال قدرت است

کارشناس و مدرس سواد رسانه در یزد گفت: فناوری‌ها بیشتر به‌عنوان وسیله‌ای برای اعمال قدرت و کنترل بر جوامع به‌کار گرفته می‌شوند، تا وسیله‌ای برای ارتقای آگاهی و تعاملات انسانی؛ و این خود نیازمند نگرش عمیق است.

سعید صدیقی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» با اشاره به اینکه رویکرد غرب به فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی به‌طورعمده، رویکردی ابزارگونه است، اظهار کرد: در این رویکرد، فناوری به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف خاص، مانند کنترل اجتماعی و ارتقای مصرف‌گرایی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در این نوع نگاه، فناوری‌ها بیشتر به‌عنوان وسیله‌ای برای اعمال قدرت و کنترل بر جوامع به‌کار گرفته می‌شوند، تا وسیله‌ای برای ارتقای آگاهی و تعاملات انسانی؛ و این خود نیازمند نگرش عمیق است.

این کارشناس و مدرس سواد رسانه در یزد بیان کرد: یکی از بارزترین مثال‌های این رویکرد ابزارگونه، استفاده از شبکه‌های اجتماعی در غرب است؛این پلتفرم‌ها در اصل برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران طراحی شده‌اند و این اطلاعات سپس برای تبلیغات هدفمند و حتی هدایت افکار عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: این نوع استفاده از فناوری، به شرکت‌های بزرگ این امکان را می‌دهد که نه تنها محصولات خود را به شکلی مؤثرتر تبلیغ کنند، بلکه قدرت نظارت و کنترل بر رفتار اجتماعی و سیاسی افراد را نیز به‌دست آورند.

صدیقی با اشاره به پیامدهای منفی این نوع رویکرد عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین نتایج این رویکرد، کاهش حریم خصوصی کاربران و نقض امنیت آن‌هاست؛ وقتی اطلاعات شخصی افراد به عنوان یک کالا در نظر گرفته شود، حریم خصوصی آن‌ها به‌راحتی به خطر می‌افتد.

 وی افزود: این رویکرد ابزارگونه می‌تواند به قطب‌بندی اجتماعی و سیاسی دامن بزند، زیرا افراد در فضای مجازی معمولاً با محتواهایی روبه‌رو می‌شوند که با دیدگاه‌های خودشان همخوانی دارد و این امر می‌تواند به کاهش تعاملات سازنده میان گروه‌های مختلف منجر شود.

این کارشناس و مدرس سواد رسانه با اشاره به اینکه ارتقای سطح سواد رسانه‌ای کاربران، یکی از مهم‌ترین ابزارها در این زمینه است، تاکید کرد: کاربران باید با شیوه‌های استفاده از اطلاعات خود توسط شرکت‌ها و دولت‌ها آشنا شوند و توانایی تحلیل و نقد محتوای رسانه‌ای را در خود تقویت کنند.

وی افزود: کاربران همواره با دیدی انتقادی به محتوای رسانه‌ای نگاه کنند و نسبت به اطلاعاتی که در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند، آگاهی بیشتری داشته باشند. 

این کارشناس و مدرس سواد رسانه تصریح کرد: تلاش برای کسب دانش بیشتر در حوزه فناوری و سواد رسانه‌ای، می‌تواند به کاربران کمک کند تا در برابر رویکرد ابزارگونه غرب به فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی، از حقوق خود دفاع کنند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از