حالت تاریک
سه‌شنبه, 01 آبان 1403
استاندار یزد مطرح کرد:

مشکلات استان یزد در زمینه زیرساخت‌های صادرات

مشکلات استان یزد در زمینه زیرساخت‌های صادرات

استاندار یزد با اشاره به اینکه در زمینه تکمیل زیرساخت‌های لازم برای صادرات استان یزد با مشکلاتی مواجه است، گفت: سند یزد نوین ملاک برنامه‌ریزی، تکمیل و توسعه صادرات استان یزد است.

به گزارش «یزد رسا»، مهران فاطمی عصر امروز در کارگروه توسعه صادرات استان یزد که با حضور اعضا برگزار شد با اشاره به اینکه حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی باید هدفمند باشد اظهار داشت: دررابطه‌با حضور هیئت‌های تجاری در نمایشگاه‌ها باید به کمیت و کیفیت حضور شرکت‌ها توجه شود و در ضمن اینکه بخش‌های خصوصی نیز باید بدانند که برای توسعه صادرات محصولات خود نیازمند حضور در نمایشگاه‌های متعدد بین‌المللی است.

استاندار یزد با تأکید بر اینکه باید باب حمایت دولتی از شرکت‌های خصوصی در زمینه حضور در نمایشگاه‌ها بدون بررسی و نیازسنجی بسته شود تصریح کرد: حمایت‌های دولتی باید هدفمند شود و به سمت شرکت‌های نوپا در بخش‌هایی مانند گردشگری و دانش‌بنیان هدایت شود؛ زیرا شرکت‌های بزرگ نیازمند حمایت‌های اندک ارگان‌های دولتی نیستند.

وی افزود: حمایت‌های دولتی باید به سمت شرکت‌های توانمندی حرکت کند که توانایی‌های بسیار برای عرضه دارند؛ اما توان مالی قوی برای حضور در چنین نمایشگاه‌هایی را ندارند.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی یزد باید از تجربیات اتاق‌های بازرگانی استان‌های دیگر که در زمینه حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی فعال بوده‌اند استفاده کنند و با علم و آگاهی بیشتر در این نمایشگاه‌ها حضور پیدا کنند.

استاندار یزد با بیان اینکه متأسفانه برخی شرکت‌های بزرگ استان منابع مالی آنها همچنان در استان یزد نیست خاطرنشان کرد: زمانی که منابع مالی بانک‌ها کاهش پیدا کند توان پرداخت تسهیلات بانک‌ها کاهش می‌یابد و این در شرایطی است که این شرکت‌ها از تسهیلات استان یزد و آب‌وخاک شهر یزد استفاده می‌کنند؛ ولی پول خود را در استان دیگری نگه‌داری می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه استان یزد در زمینه صادرات موفقیت‌های قابل‌توجهی داشته است؛ اما ضعف‌هایی نیز دارد که باید برطرف شود تصریح کرد: برخی ضعف‌ها مربوط به زیرساخت‌ها، نحوه مدیریت‌ها و عدم آموزش است که باید در این زمینه نیز ضعف‌ها را برطرف کنیم.

فاطمی با تأکید بر اینکه در سال نامه آماری استان یزد میزان صادرات استان یزد حدود 473 میلیون دلار ثبت شده است اظهار داشت: ولی صادرات واقعی استان یزد حدود دو برابر این عدد است که علت آن صادرات برخی کالاهای استان یزد از گمرک های دیگر است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع به علت عدم وجود برخی زیرساخت‌های لازم در استان یزد است خاطرنشان کرد: یکی دیگر از این موضوعات می‌تواند به علت عدم وجود نیروی کافی در گمرک استان یزد باشد که در این زمینه مشکل دارد و باید برطرف شود.

استاندار یزد در ادامه با اشاره به اینکه در زمینه صادرات در استان یزد متأسفانه ضعف آموزش داریم اظهار داشت: سند یزد نوین ملاک برنامه‌ریزی و تکمیل زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات استان یزد است.

فاطمی در پایان افزود: سرعت پیشرفت قطارها در سطح جهان چنان با سرعت در حال حرکت است که اگر نتوانیم با سرعت و هدفمند حرکت کنیم دچار عقب‌افتادگی قابل‌توجهی خواهیم شد.

انتهای پیام/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از