حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
در میزگرد مطرح شد؛

پاسخ نمایندگان ستادهای نامزدهای انتخابات به چند سئوال

پاسخ نمایندگان ستادهای نامزدهای انتخابات به چند سئوال

نمایندگان ستاد انتخابات نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری با حضور در مناظره به سئوالات مختلف در حوزه اقتصادی، فرهنگی و... پاسخ دادند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، با نزدیک‌شدن به ایام برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و همزمان با برگزاری مناظره‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری در صداوسیما، مناظره‌های مختلفی نیز با حضور نمایندگان ستاد انتخابات نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری در دانشگاه‌ها و مراکز علمی در سطح استان‌ها برگزار می‌شود، بر همین اساس مناظره‌ای با همت بسیج دانشجویی استان یزد با حضور آیت‌‎الله قهرمانی نماینده ستاد انتخابی زاکانی، علیرضا لاور نماینده ستاد انتخاباتی سعید جلیلی، عباس علوی‌راد نماینده ستاد انتخاباتی قالیباف، عماد تشکری نماینده پزشکیان و دانیال باروتکوب‌زاده نماینده ستاد انتخاباتی قاضی‌زاده هاشمی در محل سالن آمفی تئاتر شهید آوینی دانشگاه فنی امام علی(ع) یزد برگزار شد.

پاسخ نمایندگان ستادهای نامزدهای انتخابات به چند سئوال

در ابتدای جلسه نمایندگان نامزدهای ذکر شده در مدت دو دقیقه به معرفی نامزد مورد حمایت خود پرداختند و سپس مجری برنامه با طرح چند سئوال از نمایندگان نامزدهای حاضر در مناظره خواست تا در مدت پنج دقیقه به همه سئوالات پاسخ دهند.

 

سئوال یک: برنامه دولت شما برای مهار تورم و نرخ ارز چیست؟

 

آیت‌الله قهرمانی نماینده ستاد انتخاباتی زاکانی در یزد: موضوع مهار تورم و موضوع نرخ ارز به چهار سر فصل شامل آزادسازی اقتصاد از ارز و دلار، توجه به تقویت ارزش پول ملی مربوط است.

 

دولت زاکانی همچنین برای جهش تولید و جلوگیری از خام فروشی بر پایه دانش و علم و فناوری برای ایجاد ارزش افزوده به ویژه در محصولات یکی دیگر از سرفصل‌های مهم در برنامه مهار تورم‌ و ارز است.

 

نکته حائز اهمیت که در همه سرفصل‌ها به آن توجه دارد مشارکت مردم برای ایجاد حاکمیت در اقتصاد است در حوزه فرهنگ و آموزش هم بر موضوع و محوریت مشارکت مردم توجه خاصی دارند.

 

موضوع خصوصی سازی درست و یک دولت چالاک مدنظر آقای زاکانی است، باید عبرت بگیریم که در برنامه‌های دولت قبل عملیاتی شده و نتیجه مطلوبی نداشته است.

 

خلق ثروت همراه با توزیع عادلانه ثروت مورد توجه است، آقای زاکانی علاوه‌بر اینکه خلق ثروت بر پایه دانش و مشارکت همه مردم و توزیع عادلانه ثروت به عنوان یک سرفصل قرار دادند اعتقاد دارند مردم حاکم هستند و خودشان مستقیم از این وضعیت اقتصادی سود ببرند.

پاسخ نمایندگان ستادهای نامزدهای انتخابات به چند سئوال

مثال عینی در حوزه اصلاح ناترازی انرژی و بورس و ... که می توان به آن اشاره کرد، این است که آقا زاکانی معتقدند در کشورمان چند میلیون در کشور از اتومبیل استفاده نمی‌کنند برنامه اقتصادی زاکانی این است که مردمی که از ماشین استفاده نمی کنند بتوانند از یارانه انرژی بهره‌ ببرند و میزان مصرف بنزین گاز برق و انرژی را تجمیع می کنند و به مجموع خانواده‌ها تقسیم می‌کنند تا همه خانواده‌ها از یارانه انرژی استفاده کنند و عدالت اقتصادی رعایت شود.

 

لاور نماینده ستاد انتخاباتی جلیلی در یزد: در مورد عوامل تورم چند شاخص جدی وجود دارد که یکی از آنها خلق پولی است که بانک‌ها بدون پشتوانه انجام می‌دهند، باید بدانیم که وقتی گفتمان اقتصادی مبتنی بر گفتمان اقتصادی لیبرالی باشد و بخواهید ضریب سرمایه‌داری افزایش بدهیم می‌شود همان حرفی که بعضی در دروان ریاست جمهوری خود پشت تریبون نماز جمعه گفتن که بالاخره چرخ اقتصاد هست برخی سرمایه‌‌دارها پولدارتر می‌شوند و برخی مردم زیر این چرخ اقتصاد له می‌شوند.

 

در مدل اقتصادی لیبرالیسم مبتنی بربرخی گفتمان‌هایی که در دولت روحانی وجود داشت خروجی آن همین اتفاقاتی تورم مبتنی بر پول بدون پشتوانه دلاری است که در آمریکا اتفاق می‌افتد. مجموع بدهی‌های که خود ایالات متحده آمریکا در حوزه اقتصاد دارد با توجه به اینکه دلار نرخ پایه در مبادلات ارزی است در بقیه کشورها خود را نشان می‌دهد.

 

وقتی اولویت خود را به جای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید داخلی بر بحث مذاکره ببندیم و سیستم‌های درون زا را قفل کنیم و سیستم‌ها مبتنی بر اقتصاد خودکفا نباشیم، نتیجه این می‌شود که به محض اینکه تحریم‌ها بالا و پایین می‌رود حوزه‌ نوسانات شدیدی دامنه اقتصادی کشور را تهدید می‌کند.

پاسخ نمایندگان ستادهای نامزدهای انتخابات به چند سئوال

اتفاقی که باید بیفتد این است که باید به تعبیر مقام معظم رهبری آقایی دلار از بین برود، دلار از مرجع پایه مبادلاتی بین‌المللی حذف شود‌. پیمان شانگهای که برخی‌ها می‌گفتند تا fatf نباشد تا معاهده را امضا نکنیم و... نمی‌توانیم پای کار آن باشیم دولت رئیسی نشان داد که بدون همه اینها می‌توانست این اتفاق بیفتد، عضویت ایران در پیمان شانگهای و‌ همچنین پیمان بریکس به رسمیت شناخته شد و این مقدمه‌ای بر این است که نرخ ارز هم بتواند از پایه مبادلات حذف شود.

 

باروتکوب‌زاده نماینده ستاد انتخاباتی قاضی زاده هاشمی در یزد: دلیل تورم ناترازی در بودجه و به عبارتی افزایش هزینه‌های دولت و کاهش درآمدهای دولت است و برای رفع این ناترازی طرحی که آقای قاضی‌زاده به آن قائل است بحث بودجه‌دهی مبتنی بر عملکرد است که این مورد در بنیاد شهید در حوزه مسئولیت خود انجام دادند، اساسا در این مورد باید به فکر افزایش منابع دولت باشیم نه کاهش هزینه‌ها چون کاهش هزینه‌های دولت مستقیم بر زندگی مردم تأثیر منفی می‌گذارد.

پاسخ نمایندگان ستادهای نامزدهای انتخابات به چند سئوال

عباس علوی‌راد، نماینده ستاد انتخاباتی قالیباف در یزد: رفاه ملت ایران در دهه ۹۰ از دو جبهه مورد هجوم قرار گرفته و شکایت مالی ایرانیان از این دو جبهه است. درآمد سرانه ما ایرانیان از حدود ۱۹ میلیون تومان برای هر ایرانی در سال ۱۳۹۰ به ۱۲ میلیون در ۱۳۹۹ رسیدیم که ۴۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد که فقط در دولت رئیسی ۱۴ درصد برگشت و به ۱۳.۷‌میلیون رسید.

 

جبهه دوم تورم‌های سنگینی است که از ۱۳۹۷ شروع شد و برای اولین بار در یک صد سال تاریخ اقتصاد ایران، میانگین تورم در دوره چهار ساله در دولت روحانی به بالای ۴۰ درصد رسید، کیک اقتصاد کوچک شد و تورم به مردم فشار آورد.

 

دولت قالیباف که دولت خدمت و پیشرفت است ۶ اکوسیستم را برای بهبود اقتصاد هدف قرار می‌دهد، بازار کار، نظام نوآوری و دانش بنیان‌ها، بخش تعاون، توسعه مالی و سرمایه‌گذاری از جمله مولفه‌ها و اکوسیستم‌هایی است که در دولت قالیباف آسیب‌شناسی می‌شود و در خدمت رشد قرار می‌گیرند.

 

تورم یک آسیب‌شناسی کوتاه مدت، یک آسیب‌شناسی بلند مدت و یک آسیب‌شناسی میان مدت دارد، در کنترل تورم مهم‌ترین مؤلفه رشد نقدینگی است همان کاری که دولت شهید رئیسی انجام داد و مؤلفه رشد نقدینگی را از ۴۲ درصد در مهرماه ۱۴۰۰ به ۲۳ درصد در فروردین سال ۱۴۰۳ رساند که البته این کافی نیست میانگین رشد نقدینگی ایران خیلی پایین‌تر است.

 

تورم سالانه کشور هم اکنون در کرانه‌های ۳۷ درصد است با ادامه روش‌های دولت شهید رئیسی و کنترل‌های کوتاه مدت نرخ ارز و مؤلفه‌هایی که در کنترل کوتاه مدت تورم مؤثر است می‌توانیم در یک سال در دولت خدمت و پیشرفت به کرانه ‌های میان مدت خود یعنی ۲۰ درصد برسانیم.

 

در خصوص نرخ ارز در همه تئوری‌های اقتصادی دنیا دو مؤلفه رشد تولید و رشد نقدینگی بر نرخ ارز تأثیر می‌گذارد، اگر این دو مورد را کنترل نکنیم نرخ ارز به هیچ وجه کنترل نخواهد شد.

پاسخ نمایندگان ستادهای نامزدهای انتخابات به چند سئوال

پس از جنگ تحمیلی در این کشور ۶ شوک ارزی وارد شد که دو مورد آن در دولت روحانی و در سال ۹۷ و ۹۹ اتفاق افتاد و مجموعاً ۲۳۲ درصد ارزش پول مردمان ایرانی در دو سال دولت روحانی بر زمین ریخته شده است، درآمدهای نفتی در دولت روحانی به بهانه تحریم‌ها در سال ۱۳۹۹ به پایین‌ترین سطح خود رسید، وقتی ترامپ از برجام خارج شد مجموع درآمدهای ارزی ایران ۵۷ میلیارد بود که در سال ۱۳۹۹ با انفعال دولت روحانی این درآمد به ۲۱ دلار رسید، دولت شهید رئیسی در سال ۱۴۰۱ درآمد ارزی را به ۵۵ میلیارد دلار رساند در واقع شهید رئیسی آب رفته را به جوی بازگرداند.

 

دولت قالیباف برای رفع تحریم‌ها همت می‌کند اما فرصت‌های اقتصادی را به خاطر تحریم‌ها بر زمین نخواهد گذاشت.

 

عماد تشکری نماینده ستاد انتخاباتی پزشکیان در یزد: مبنای اقتصاد علمی است اینکه بخواهیم اقتصاد اسلامی بیاوریم و فقط ادعا باشد به درد این می‌خورد که برخی نامزدها به جای اجرا تمرکز خود را بر خطابه‌خوانی‌ می‌گذارند و این خطابه‌ها نشان داده در بحث مذاکرات می‌توان یک کتاب روضه از آن استخراج کنیم و نتیجه‌ای جز صدور قطعنامه‌ها علیه کشور و ملت ایران وجود نداشت.

 

در دولت آقای پزشکیان شفاف‌سازی منابع درآمدی دولت صورت می‌گیرد چه در بحث فروش نفت، زمان آن و همچنین مبالغی که به منابع برمی‌گردد و با چه مبلغی کاسبان تحریم درآمدهایشان کمتر شود و اصرارشان بر بقای تحریم کاهش یابد.

 

منابع هزینه کرد بودجه هم همانگونه که درآمدهای دولت باید شفاف شود، توزیع پول به سازمان‌های که ظاهراً فرهنگی است و افراد ذی نفوذ پشت آن هستند متوقف شود و علنا آن ردیف‌ها مشخصاً به افراد و خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و‌ نهادهای مشابه آن انتقال یابد، تا از این طریق عملکردی که حوزه فرهنگی نیفتاده در تفاوت طبقاتی بین مردم از بین بروند.

پاسخ نمایندگان ستادهای نامزدهای انتخابات به چند سئوال

ساده‌زیستی در اقتصاد جایی که ما معترض به قوانین و قواعد تبعیض‌آمیز نبودیم مصداق مردم فریبی است، در دولت گذشته چیزی به اسم اصلاح نه در بحث کنترل نقدینگی نه در بحث اعتبارات و اختصاصات منابع بانکی مشاهده نکردیم، اگر درآمد دولت افزایش پیدا کرده این مبنایی بود که می‌توانست در آخر دولت روحانی به دلیل تغییر دولت اتفاق بیفتد، دولت روحانی کمترین نرخ تورم در ۴۰ سال نظام سال ۹۵ و ۹۶ توانست به دست بیاورد در نتیجه مذاکرات و بازگشت به جامع جهانی، بعدا با حضور رئیس جمهور دیگر روی ایران تاثیر داشت کاهش درآمد داشتیم در قبال یک سال اخیر دولت روحانی که درآمد نفتی یک هشتم دولت فعلی بود وضعیت زندگی حداقل مشابه فعلی بود که جای سئوال دارد.

 

سئوال دوم: نظر صریح و شفاف شما در مورد حجاب و طرح حجاب چیست و برنامه دولت شما در این رابطه چه خواهد بود؟

 

نماینده ستاد انتخاباتی زاکانی: آیا راجع باید حجاب باید پرسیده شد حجاب وظیفه شرعی و قانونی عرفی در کشور است همه موظفند از آن تبعیت نکنند، در همه کشورها قوانین تعریف شده وهمه موظف هستند از آن تبعیت کنند، اجحافی که در مورد اقای زاکانی مطرح شده است، بحث نحجاب باندها در مترو هست بارها گفتند که به این صورت نیست کلید واژه همراهی با شیطنت رسانه است.

 

دو مدل نیرو در مترو به عنوان حراست داریم بخضی که با بدنه شهرداری ارتباطی ندارند و از جای دیگر مانند پلیس تامین می شوند و موضوعی که برای فرهنگگ سازی از نیروهای استفاده می شود برای نظم دهی به ورودی مترو و نظم دهی به مسافران خدمت می کنند که بخشی از آن فرهنگی است.

 

نماینده ستاد انتخاباتی جلیلی: مقوله حجاب و عفاف دو مقوله است که متأسفانه خلط موضوع در این زمینه از اشتباهاتی است که فراوانی آن هم زیاد است، ما وقتی در مورد حجاب صحبت می‌کنیم در مورد یک سری حدود شرعی صحبت می کنیم اگر پایبند قانون باشیم طبق قانون اساسی و قانون مدنی در قانون باید پوشش قانونی مشخص شود، اگر کسی فرهیخته باشد‌ جامعه مدنی و قانون را باید بپذیرد اگر کسی قانون را قبول نداشته باشد موضوع جداگانه‌ای است.

 

دوگانه حجاب اختیاری و حجاب اجباری کاملا اشتباه است، مبتنی بر پوشش قانونی باید استانداردهایی وجود داشته باشد، وظیفه و رسالت دولت اجرای قانون است البته باید در مورد فرهنگ‌‌سازی تمرکز جدی داشته باشد.

 

نماینده قاضی‌زاده هاشمی: در خصوص عفاف و حجاب دو منظر وجود دارد، برخی مباحث را در فضای خانواده و‌ امر به معروف و فضای تذکر می‌توان حل کرد و نیازی به برخورد قضایی و انتظامی ندارد اما زمانی باند برهنگی سازمان یافته وجود دارد کسانی هستند که پول می‌گیرند تا فساد را در جامعه ترویج کنند و اتفاقاً نیازمند به برخورد قضایی و انتظامی است و نمی‌توان از آن‌به راحتی گذشت.

 

پاسخ نمایندگان ستادهای نامزدهای انتخابات به چند سئوال

سئوال سوم: نظر صریح و شفاف شما در مورد فیلترینگ و نحوه اجرای آن در فضای مجازی چیست و برنامه دولت شما چه خواهد بود؟

 

نماینده ستاد انتخاباتی جلیلی: قاعده‌مند شدن و نظام‌مندسازی حوزه فضای مجازی اصلی بدیهی است، هر کسی که این اصل را نپذیزد یا فضای مجازی را درک نکرده است یا اساسا نمی‌داند فضای مجازی چه است.

 

در تمامی کشورها تنظیم‌گری حوزه فضای مجازی کاملا مشخص است، حتما برنامه دولت جلیلی  جرم انگاری فضای ترویج فساد و خشونت در فضای مجازی است.

 

نماینده ستاد انتخاباتی قاضی‌زاده هاشمی: آقای قاضی‌زاده مخالف با سازوکار فعلی فیلترینگ است و همانگونه که شعارش وی، دولت مردم و خانواده است معتقد است بهترین مدیر در مدیریت فضای مجازی عموم مردم هستند چون مردم ما زیست عفیفانه ‌ای دارند، البته باید زیرساخت‌های آن باید موجود باشد و مثلاً شبکه‌های اجتماعی خارجی باید به دولت ایران پاسخگو باشند و حتی در بحث اینترنت معتقد است کشور ما دانش فنی حکمرانی اینترنت جهانی را دارد مثل چین و آمریکا که بر روی اینترنت ماهواره‌ای و فضایی کار می‌کنند و ایران در بازه زمانی ۱۰ ساله در بحث حکمرانی اینترنت جهانی وارد خواهد شد و اساسا ًاین سازوکار را دولت خود طراحی می‌کند که خانواده ایرانی بتواند فضای مجازی را خود مدیریت کند.

 

تشکری نماینده ستاد انتخاباتی پزشکیان در یزد: الان همه دنیا نگران بحث هوش مصنوعی هستند ما در حوزه فضای مجازی علیرغم ادعای عفاف و حجابی که داریم به دلیل منافعی که برای افراد خاص وجود دارد و فیلترشکن به فروش می‌رود و اجازه می‌دهیم فیلترشکن حتی در اختیار بچه‌ها باشد همه جای دنیا به عنوان دغدغه از آن یاد می‌شود.

 

در بحث هوش مصنوعی ما باید آمادگی برخورد با هوش مصنوعی را داشته باشیم، در کنترل فضای مجازی هیچ بحث اعتقادی، ارزشی، اخلاقی اقتصادی مدنظر حاکمیت نبود بیشتر در انتشار اخبار نگرانی وجود داشته است در صورتی که هر کس مدعی سلامت و بهبود فضا باشد به سمت شفافیت حرکت کند.

 

مجری برنامه پس از پایان صحبت‌های نمایندگان نامزدها در این بخش، 4 دقیقه زمان برای جمع‌بندی به آنها اختصاص داد که هر کدام از نمایندگان نامزدها  در این بخش صحبت‌هایی را ایراد نمودند.

پاسخ نمایندگان ستادهای نامزدهای انتخابات به چند سئوال

نماینده ستاد انتخاباتی زاکانی در یزد: شفاف‌سازی دارایی‌ها بانک‌ها، جلوگیری از رانت‌خواری، ورود شرکت‌های پرسود در بورس و بهره‌مندی همه سهامداران از آن از جمله برنامه‌های دولت زاکانی خواهد بود.

 

وی اینترنت و فضای مجازی را  فرصت خوبی می‌بیند که موجب خلق ثروت خواهد شد و اهمیت بالایی دارد.


آقای زاکانی با ایجاد سازوکاری مردم را در پروژه‌های شهرداری مشارکت داده است و بیش از 80 پروژه کارشناسی شده در اختیار مردم قرار داده که بیش از 42 هزار فر در آن مشارکت کردند.

 

مولدسازی کار و فعالیت و تلاش جزو برنامه‌های دولت زاکانی است،  همچنین اهرم بسیار مهمی که به کار خواهد گرفت مبارزه با مفاسد اقتصادی خواهد بود و روحیه بسیجی و خدمتگزاری از شاخصه‌های دولت وی خواهد بود.

 

نماینده ستاد انتخاباتی جلیلی در یزد: مشخص نیست چرا وقتی از گفتمان انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی سخن می‌گوییم به خطابه‌خوانی محکوم می‌شویم، مسئولان دولت روحانی و حامیان آنها باید از مدل اقتصادی خود در تأمین معیشت، تأمین واکسن و... بگویند،  در دولت زوحانی روزانه تقریبا 800 نفر کشته کرونا داشتیم اما در دولت شهید رئیسی این آمار به صفر می‌رسد و واردات واکسن انجام می‌گیرد باید آقایان بگویند زبان دینا چگونه است؟!

 

ساخت مسکن در دولت روحانی چگونه بوده ؟ رشد 70 درصد هزینه خانوار مربوط به مسکن است تاوان کدام اشتباه است؟! 

 

دولت جلیلی ادامه‌دهنده راه شهید رئیسی در تولید 4 مسکن را ادامه می‌دهد و به آن افتخار می‌کند، برنامه آقای پزشکیان در حوزه امنت ملی پایدار چیشت؟ اینها خطابه نیست بله واقعیت میدان است.

 

می‌گویند ساده‌زیستی عوام فریبی است اما رفتن به استخر فره، ماشین فلان سوار شدن، هزینه بالای اصلاح و رنگ ریش عوام فریبی نیست، اگر جمعیت جوان ما متوجه باشد و حافطه تاریخی خود را از دست دهد و به مشاوران و اطرافیان برخی نامزدها نگاه کند متوجه می‌شود چه تصمیمی باید بگیرد.

 

نماینده ستاد انتخاباتی قاضی‌زاده هاشمی: دولت قاضی‌زاده همانگونه که شعار خود را دولت مردم و  خانواده قرار داده است اولویت خود را خانواده و فورتی خود را اقتصاد می‌داند.

 

 

اینکه از شفاف‌سازی فروش نفت سخن به میان می‌آید در شرایط تحریم کدام عقل و منطق می‌گوید که باید روش‌های دور زدن تحریم را لو بدهیم.

 

تناقضاتی که در صحبت‌های حامیان و اطرافیان آقای پزشکیان وجود دارد جالب توجه است می‌گویند در دولت شهید رئیسی تحریم‌ها افزایش پیدا کرده اما فورش نفت به خاطر اینکه بایدن پیچ را شل کرده است بیشتر شده است سئوال این است مگر تحریم برای فشار آوردن بیشتر بر کشور تحریم‌شده نیست دیگر شل کردن پیچ چه معنایی دارد؟!


نماینده ستاد انتخاباتی قالیباف در یزد: کارنامه دولت روحانی مشخص است، بالاترین رشد فاصله طبقاتی، پایین‌ترین رشد اقتصادی، بالاترین میانگین تورم، بالاترین نرخ رشد فقر د ان دولت اتفاق افتاد.
 

مرد تناقضات در گفته‌های پزشکیان و اطرافیان وی را می‌فهمند، دولت آقای قالیباف قانون هفتم توسعه را باید اجرا کند، قانون بودجه 1403 را باید اجرا کند و اقتدار برای اداره ایران لازم است.


نماینده ستاد پزشکیان در یزد: اینکه وضعمان بد است حاصل عملکرد جمعی بوده است، دولت شهید رئیسی برآمده از دولت احمدی‌نژاد بود، به همان اندازه که دولت روحانی بر سر کار بوده قالیباف بیشتر از آن رئیس مجلس بوده است.

 

هزینه‌های درآمد نفتی خرج ساخت سلاح و سلاح فروشی شده است که مردم هیچ نفعی از آن برده‌اند و اثری از آن نماند.

 

این مناظره با طرح چند سئوال از دانشجویان حاضر در جلسه و پاسخ اجمالی نمایندگان ستادهای انتخاباتی نامزدها در یزد پایان یافت.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از