حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
یادداشت؛

هرزگی اخلاقی و سیاسی خاستگاه نا‌امنی

هرزگی اخلاقی و سیاسی خاستگاه نا‌امنی

امنیت، متاع پر بهائی است که به دست آوردن آن و حفظش، هزینه می‌خواهد. تنها کسی قدر آن را می‌داند که آن را از دست داده باشد.

 به گزارش «یزدرسا»، محمدعلی خسروی*؛ امنیت، متاع پر بهائی است که به دست آوردن آن و حفظش، هزینه می‌خواهد. تنها کسی قدر آن را می‌داند که آن را از دست داده باشد دقیقا همانند سلامتی. لذا پیامبر رحمت فرمودند: «نعمتان مجهولتان الصحه و الامان». 

اما سئوال این است که این نعمت چگونه به دست می‌آید و یا اینکه چگونه از دست می‌رود؟ 

پدیده‌های اجتماعی، اصولا تک علتی نیستند و به عبارت دیگر، در عالم ماده و هر آنچه که متعلق به آن است، پدیده‌‌ها؛ چند علتی هستند و نه تک علتی. از مهمترین مولفه‌های اثرگذار در امنیت، اخلاق و سیاست هستند.

اخلاق نیک همانند احسان، صبر، صداقت، حیا، عدالت، مبارزه با فساد و... همانند روح جامعه بشری هستند. ارزش‌های اخلاقی یک جامعه، شاهرگ حیاتی آن جامعه هستند که تمام ابعاد و زوایای یک جامعه را به همدیگر متصل می‌کنند و باعث حیات، نشاط و به هم پیوستگی آن می‌شوند.

به عنوان مثال‌؛ بی‌حجابی منجر به آسیب‌های اجتماعی زیادی مانند رواج روابط نامشروع و به تبع آن بالارفتن سن ازدواج، طلاق، نا‌امنی در محیط خانواده، بدبینی زوجین به همدیگر، افسرده شدن زن، بحران هویت در فرزندان، به هم ریختگی فرزندان، زیاد شدن بچه‌های طلاق و... می‌شود که در نهایت باعث افزایش فرزندان نسلی غیر تربیت شده و دارای انواع آسیب‌های اجتماعی، می‌شود. لذا قرآن کریم می‌فرماید: «حتی نزدیک کار خلاف عفت هم نشوید چرا که این کار، (فی نفسه) زشت و بد مسیری است»(اسرا،۳۲). یعنی حرمت این کار غیر اخلاقی، به خاطر تبعات منفی اجتماعی و اخلاقی آن است. 

از سوی دیگر، ارزش‌های سیاسی و مبانی سیاسی هر ملتی، ارتباطی مستقیم و تنگاتنگ با امنیت آن جامعه دارند. استقلال‌طلبی، مبارزه با ظلم و سایر ارزش‌های سیاسی، به صورت مستقیم با امنیت یک ملت در ارتباط هستند. و همچنین، سازشکاری و پشت کردن به هویت ملی، به صورت وحشتناکی، ضریب امنیت ملی را پایین می‌آورند. به عنوان مثال؛ نداشتن اعتماد به نفس ملی، زمینه نفوذ بیگانگان، شیوع ترور، اشغال و تصرف یک کشور می‌شود.

بنابر این، نداشتن مبانی مستحکم سیاسی و اخلاقی، منجر به ناامنی و به‌هم‌ریختگی یک کشور می‌شود. بر همین اساس، بسیاری از معارف اسلامی و بلکه اکثر قریب به اتفاق معارف اسلامی، برای معارف اخلاقی و سیاسی است. بنابراین، حمله دشمنان ایران اسلامی، به ارزش‌های اخلاقی و سیاسی ملت بزرگ ایران، برای به اسارت گرفتن روح عزت و آقایی ملت بزرگ ایران است. اگر ارزش‌های اخلاقی و سیاسی یک ملت آسیب ببیند، نیروهای امنیتی و انتظامی، خودشان تسلیم و بلکه نیروی دشمن خواهند شد.

*محمدعلی خسروی_ مدرس روشنگری

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از