حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
کارگردان یزدی:

فعالیت در عرصه تئاتر صرفه اقتصای ندارد

فعالیت در عرصه تئاتر صرفه اقتصای ندارد

کارگردان یزدی کمبود سالن اجرای تئاتر مشکل بزرگ هنرمندان این عرصه عنوان کرد و گفت: عدم‌ حمایت از هنرمندان تئاتر باعث شده تا آنان برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه باشند.

مرتضی کوراغلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» گفت: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که بر سر راه هنرمندان عرصه تئاتر صحنه‌ای وجود دارد، کمبود سالن است.

وی ادامه داد: در حال حاضر پنج سالن برای اجرای تئاتر در شهر یزد وجود دارد؛ از این تعداد یکی به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد تعلق دارد که اجازه اجرا در آن سالن به دلیل اجرای برنامه‌های دیگر، داده نمی‌شود. پلاتوی تالار هنر و دو سالنی که در تالار هنر وجود دارد، تالار شرف‌الدین علی و تالار مرکزی که جدیداً در منطقه امامشهر افتتاح شده است.

این کارگردان یزدی با اشاره به اینکه بنا به فراخور و میزان فعالیت، حدود ۱۰ گروه‌ اجرایی تئاتر در استان یزد فعال هستند، ادامه داد: با این تعداد گروه نمایشی تنها چهار سالن اجرای تئاتر در استان یزد وجود دارد که هنرمندان این عرصه را با چالش‌هایی چون نوبت گرفتن برای اجرا، ساعات خالی بودن سالن و ... مواجه کرده است.

وی ادامه داد: در برخی موارد تئاتر با استقبال مواجه شده و مخاطب دارد؛ اما شرایط برای تمدید در اختیار داشتن سالن محیا نیست و هنرمندان مجبور به پایان دادن اجرا هستند.

کوراغلی در رابطه با دیگر مشکلات موجود بر سر راه هنرمندان تئاتر استان یزد گفت: نه انجمن هنرهای نمایشی، نه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نه نهادهای دیگر، ظرف چند سال اخیر هیچ کمکی به تئاتر نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه عدم حمایت از هنرمندان تئاتر باعث شده تا آنان برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ کاسه گدایی به دست بگیرند، ادامه داد: هنرمند گاه برای فروش سانس اجرای تئاتر مجبور است به افراد متمول جامعه رو زده و از آنان درخواست خرید سانس با بلیت نیم‌بها کند تا بتواند با پولی که به دست می‌آورد هزینه لباس، بازیگر، نور، صدا و... را تأمین کند.

این کارگردان یزدی عنوان کرد: حق‌الزحمه بازیگران بنا به درجه‌بندی که صورت می‌گیرد، متفاوت است؛ اما به هر صورت این درآمدها کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد. به‌طور متوسط حدود ۴ میلیون تومان در ماه برای هر بازیگر درآمد دارد که حتی هزینه رفت‌ و آمد آن‌ها هم نیست.

وی با بیان خاطره‌ای از رایزنی یک هنرمند برای فروش سانس به یکی از افراد فعال اقتصادی و مطرح یزدی گفت: وقتی آن هنرمند برای این مسئله پیش این فعال اقتصادی می‌رود، جواب می‌شنود: «من این‌قدر گشنه دوروبر خود می‌بینم که نمی‌توانم شما را حمایت کنم»؛ که فرد در جواب می‌گوید: «ما گشنه فرهنگ هستیم نه گرسنه‌ای پول تو!»

کوراغلی با اشاره به اینکه هیچ حمایتی از سوی صنایع، نهادها و ادارات به تئاتر صحنه‌ای نشده است، تأکید کرد: فعالیت در عرصه تئاتر صرفه اقتصادی ندارد و در صورتی ‌که اسپانسری برای اجرا تئاتر به میدان نیاید، کارگردان باید از جیب خود هزینه کند تا بتواند تئاتر برای اعتلای فرهنگ مردم هزینه کند.

کارگردان یزدی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اثری که یک تئاتر می‌تواند بر مردم بگذارد، شاید صدها سخنرانی نداشته باشد، ادامه داد: هنرمندان توهین را نمی‌پذیرند؛ آن‌ها برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ تلاش می‌کنند و تنها عشق به هنر و فرهنگ است که آن‌ها را در میدان نگه داشته است.

وی با قدردانی از بازدید استاندار یزد از تئاتر «فرمانبر» که اخیراً اجرا شد و همچنین حمایت مالی که از هنرمندان داشتند، گفت: مسئولان بسیاری از این تئاتر بازدید کردند، اما تنها استاندار حمایت مالی داشت.
انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از