حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان یزد مطرح کرد:

وحدت نقاط مشترک دینی برای مقابله با دشمن

وحدت نقاط مشترک دینی برای مقابله با دشمن

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان یزد گفت: وحدت معنای اتحاد مذهبی نیست بلکه اتحاد نقاط مشترک دینی برای مقابله با دشمن حقیقی و عنو است، لذا کسی که به هر شکل فضای تفرقه را ایجاد کند به منزله قاتل و خائن به اسلام و مسلمین است.

حجت‌الاسلام مهدی دادآفرین در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، با گرامیداشت هفته وحدت و تبریک ولادت پیامبر اکرم(ص) گفت: قبل از پرداختن به موضوع وحدت باید اساس دین و دین‌داری و هدف آن را از منظر دین اسلام فهمید که با فهم درست دین، موضوع وحدت هم به راحتی قابل فهم هست چون که صد آمد نود هم پیش ماست.

وی ادامه داد: بعد از فهم درست دین متوجه می‌شویم که دین چیزی جز وحدت نیست و همه زمان و روزهای ما باید بر مبنای وحدت در جامعه و جوامع به خصوص جامعه اسلامی پیش برود و وحدت در روز و هفته خلاصه نمی‌شود که فقط یک نشست، همایش و یادبودی برای آن گرفت و تمام شود.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان یزد افزود: باید دانست هرکسی که برخلاف وحدت به تفرقه و دودستگی چه خواه و چه ناخواه دامن زد او در زمره دشمنان دین حساب می‌شود هرچند که آن شخص در لباس دین باشد یا در مکان دینی باشد فرقی نمی‌کند.

وی گفت: برای تشخیص درست دین و دین‌داران ملاک اشخاص نیستند مگر کسانی که در مدار حق حرکت می‌کنند و یا کسانی که شخصیت و وجود آنها را خداوند کاملاً حق و ملاک حق قرارداده است مثل امام‌المسلمین، برای درک درست وحدت تعریف صحیح دین یعنی سبک زندگی و و تعریف دین اسلام یعنی سبک زندگی انسانی باید مورد توجه قرار گیرد.

دادآفرین اضافه کرد: انسانیت که مدار زندگی باشد خوی حیوانیت از آن جامعه دور شده و هیچ موقع دچار تفرقه و اختلاف نمی‌شود. و آن جامعه ملاک را حق قرار می‌دهد و آن جامعه ملاک‌های قومیت، ملیت، گویش، سیاه و سفید، غنی و فقیر را ملاک ارزیابی زندگی قرار نمی‌دهد بلکه یک ملاک وجود دارد و آن  «ان اکرمکم عندالله اتقاکم» است.

وی گفت: تقوا به معنی هرچیزی در موضع خودش قرار دادن، هرچیزی رادر جای خود بیان کردن و هر چیزی را در هرجایی نگفتن است، چون تقوا یکی از معانی فاخر و حقیقی آن پرهیز است و پرهیز به معنای درک کردن شرایط زمان و مکان و اشخاص است که که اگر عمل بشود وحدت شکل می‌گیرد.

دادآفرین گفت: وحدت معنای اتحاد مذهبی نیست بلکه اتحاد نقاط مشترک دینی برای مقابله با دشمن حقیقی و عنو است، لذا کسی که به هر شکل و طریقی چه با موسیقی و چه با خطابه و چه با مداحی و... فضای تفرقه را ایجاد کند او به منزله قاتل و خائن به اسلام و مسلمین است و تفرقه بزرگترین حرام سیاسی است که جامعه اسلام و مسلمین را به خطر می‌اندازد.

وی اضافه کرد: برای فهم درست دین و دین‌داری به گوشه‌ای از مناسک این دین می‌توان توجه کرد، برای نمونه منسک حج یکی از مناسک عبادی سیاسی است و یا منسک نماز جمعه یکی از مناسک عبادی سیاسی است همچنین منسک برپایی نماز جماعت و در محل‌اجتماع مسجد یکی دیگر از مناسک عبادی سیاسی هست.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان یزد افزود: هدف همه این مناسک برای وحدت و یکپارچگی و اجتماع قلوب و هم دل و هم زبان شدن است، یعنی اگر به پایه‌گذاری مناسک عبادی و اخلاقی دین مبین اسلام نگاه کنیم برمبنای یک سیاست‌گذاری درست وآن هم رسیدن به حقیقت سبک زندگی انسانی که می‌گوییم سبک زندگی اسلامی شکل می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اگر وجهه سیاسی دین اسلام درست فهم بشود همه مسلمانان زیر پرچم توحید به سمت یک دل شدن برای رسیدن به این هدف مشترک تلاش می‌کنند و نکته مهم اینکه سیاست دین برای رسیدن همه انسان‌ها به خصوص مسلمانان به منافعشان است.

دادآفرین اضافه کرد: امر خداوند به پیامبرش به اینکه «اذن فی الناس بالحج... باید مردم نه با قید مؤمنان به حج دعوت کنی» مطلب مهمی را می‌خواهد بیان کند و آن این است که حج یک دعوت عمومی برای همه کسانی است که دنبال تفرقه نیستند و می‌خواهند با مسالمت در کنار هم انسانی زندگی کنند و محل ارائه آرا و نظرات برای هم زبان و هم دل شدن است،  لذا بلافاصله در ابتدای آیه بعد فلسفه حج و وجهه سیاسی حج را می فرماید «لیشهدوا منافع لهم...، حج باعث می شود مردم به منافعشان برسند» و نکته قابل توجه درآیه قید نوع رسیدن منفعت بیان نشده که دنیایی یاآخرتی، لذا شخصی از امام صادق(ع) پرسید منظور از منافع در آیه چه نوع منافعی هست؟ منافع دنیا یا منافع آخرت؟ حضرت فرمود: هم منفعت دنیا و هم منفعت آخرت.

وی ادامه داد: پس جامعه اسلامی و مسلمین وقتی می‌توانند به همه منافع دنیوی و اخرویشان برسند که در آن جامعه وحدت فصل‌الخطاب زندگیشان قرار گیرد، ضمن اینکه از فروعات دین ما تولی و تبری است که باید درست فهم کرد و آن اینکه ما با دوستان خود (برادران اهل سنت) تقریب و رفاقت داریم اما با دشمنان اسلام سر تبری جستن داریم.

دادآفرین اضافه کرد: دشمنی اشخاص، گروه، کشور و جامعه‌ای برای ما ثابت بشود موضع ما باز هم جنگیدن نیست اما تا لحظه‌ای که از آنها فتنه‌انگیزی و نفوذ و دخالت و برتری جویی نداشته باشند ولی برطبق شرایط و موازین دینی و شرعی جایی که باید دفاع بکنیم دفاع می‌کنیم و جایی که منافعمان در خطر باشد حمله و هجمه می‌کنیم و باز هم باید بگوییم البته ملاکات حمله ما هم با حملات ناجوانمردانه و خارج از اخلاق و انسانیت دشمنان فرق می‌کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از