حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران مطرح کرد:

پتانسیل بالای شهرستان ابرکوه در صادرات خشکبار

پتانسیل بالای شهرستان ابرکوه در صادرات خشکبار

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران از پتانسیل بالای شهرستان ابرکوه در صادرات خشکبار خبر داد و گفت: با ایجاد زیرساخت‌های مناسب صادراتی، می‌توان در محصولات تولیدی شهرستان؛ ارزش افزوده زیادی ایجاد کرد.

به گزارش «یزدرسا» به نقل از روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ابرکوه، زین‌العابدین هاشمی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران، به منظور ارزیابی پتانسیل‌های صادرات خشکبار ابرکوه به اقصی نقاط دنیا‌، از ظرفیت‌های کشاورزی شهرستان در زمینه تولید خشکبار در بخش بهمن و دهستان فراغه، بازدید کرد.

هاشمی در این بازدید ضمن اذعان بر کیفیت بالای محصولات تولیدی کشاورزی شهرستان، عنوان کرد: با ایجاد زیرساخت‌های مناسب صادراتی از جمله پایانه صادرات محصولات کشاورزی، می‌توان در محصولات تولیدی شهرستان ارزش افزوده زیادی ایجاد کرد.

محمدهادی زارع زاده فرماندار ابرکوه نیز با بیان این که هدف از دعوت رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران به ابرکوه، آشنایی با پتانسیل‌های بالای منطقه در تولید محصولات با کیفیت جهت عرضه به بازارهای جهانی است؛ افزود: این امر زمینه ساز ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی شهرستان با صادرکنندگان این محصولات است.

علی‌محمد هوشمند، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درحاشیه این بازدید گفت: ابرکوه به عنوان قطب اصلی کشاورزی در استان یزد، پتانسیل بالایی در زمینه تولید خشکبار را داراست.

وی محصول زردآلو شهرستان ابرکوه را خاص و منحصر به فرد عنوان کرد و افزود: سطح زیر کشت محصول زردآلو بارور در حدود ۲ هزار هکتار است که متوسط عملکرد آن، ۱۵ هزار کیلو گرم در هر هکتار بوده و امسال برداشت ۳۰هزار تنی زردآلو را شاهد بودیم که ارزش ریالی آن بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

هوشمند افزود: برگه زردآلو، لواشک، آلوچه خشک و زردآلو خشک از محصولات فرآوری شده حاصل از زردآلو و گوجه سبز شهرستان است که از کیفیت و بازارپسندی بالایی برخوردار است و با ایجاد زمینه صادراتی این محصولات می‌توان در ایجاد ارزش افزوده و به تبع آن افزایش درآمد کشاورزان گام‌های خوبی برداشت.

وی در خصوص محصول انار اظهار کرد: سطح زیر کشت انار حدود ۶۰۰ هکتار است که ارزش ریالی تولید این محصول نیز ۶۰ میلیارد تومان است که با توجه به کیفیت بالای انار تولیدی شهرستان محصولات جنبی آن از جمله رب انار، آب انار و دانه انار نیز پتانسیل بالایی برای صادرات دارد.

هوشمند با اشاره به مقام دوم شهرستان ابرکوه در استان در زمینه تولید پسته، ادامه داد: ۵ هزار هکتارسطح زیرکشت پسته بارور شهرستان است که تولید شهرستان در این زمینه نیز بالغ بر ۵ هزارتن پسته خشک بوده که گردش مالی آن نیز ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود ‌و باتوجه به کیفیت و انس بالای پسته ابرکوه و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری‌های خوبی که در ساخت و ایجاد ترمینال‌های ضبط و فرآوری استاندارد پسته انجام شده است، با انجام اقدامات ترویجی در جهت کاهش باقی مانده سموم و آفلاتوکسین در این محصول می‌توان بهترین پسته با ارزش بالای صادراتی را تولید کنیم.

وی یادآور شد: رویکرد تولید صادرات محور برای آن دسته از محصولات کشاورزی که مزیت بالایی دراین حوزه دارند باید مورد توجه کشاورزان ومسئولان قرار بگیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از