حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
اندر احوالات بیمارستان ولی‌عصر بافق؛

چرا بیمارستان ولی‌عصر بافق تکمیل نشده است؟

چرا بیمارستان ولی‌عصر بافق تکمیل نشده است؟

احداث بیمارستان ولی‌عصر بافق یکی از پروژه‌های پر چالشی بوده که بنا به دلایل متعدد از سال ۱۳۹۵ تاکنون به اتمام نرسیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، بیمارستان ولی‌عصر شهرستان بافق یکی از پروژه‌هایی است که از سال ۱۳۹۵ شروع شده و هنوز تکمیل نشده است. تا اینجای کار طبیعی است چرا که به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ساخت و تکمیل یک بیمارستان جدید و شروع از نقطه صفر روالی دارد که معمولاً این مدت‌زمان برای آن خیلی زیاد نبوده و از میانگین مدت‌زمان کشوری همچنان خیلی کمتر است؛ اما زمانی وضعیت غیرعادی می‌شود که قرار است بیمارستان در شهری که به بهشت معادن معروف است، احداث شود.

در مقوله احداث و تکمیل بیمارستان، قصه بیمارستان حضرت ولی عصر بافق سر دراز دارد و در این بین هرازگاهی اعتراضاتی از گوشه و کنار در زمینه عدم تکمیل بیمارستان شنیده می‌شود که خبر از چالش‌هایی می‌دهد که بر سر راه این پروژه قرار دارد.

در طول اجرای این پروژه افراد مطرح چون امام جمعه این شهرستان لب به اعتراض گشوده و یا صباغیان، نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی که مسئولان حوزه بهداشت و درمان را در تکمیل بیمارستان شهرستان بافق مقصر دانسته و یا دهقان، فرماندار شهرستان بافق که مقصر اصلی را پیمانکار و مسئول مرتبط در دانشگاه علوم پزشکی قلمداد کرده بود و ارائه گزارش‌های غلط و عدم برخورد قاطعانه با متخلفان توسط دانشگاه علوم پزشکی را عاملی برای عدم تکمیل این پروژه اعلام کرده بود.

چرا بیمارستان ولی‌عصر بافق تکمیل نشده است؟

*مناقصه اولیه بیمارستان بدون اخذ مراحل قانونی انجام شد/ شروع مشکل از همان خشت اول

حسین ابوالحسینی، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در این رابطه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا» اظهار کرد: مشکلات موجود بر سر راه تکمیل بیمارستان ولیعصر شهرستان بافق به گذشته برمی‌گردد.

 

وی ادامه داد: اسکلت ساختمانی این بیمارستان در سال ۱۳۹۵ توسط سنگ‌آهن بافق اجرا شد و سال ۱۳۹۶ مناقصه این پروژه برگزار می‌شود، اما اعتبار مصوب کاملی نداشته است و مشکل موجود بر سر راه احداث این بیمارستان در درجه اول زمانی بوده است که مناقصه در حالی برگزار شده است که مراحل قانون اخذ مجوز انجام نشده بوده است و در نهایت بدون اعتبار اولیه مناقصه برگزار می‌شود.

 

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در مناقصه‌ای که سال ۱۳۹۶ برگزار می‌شود، پیمانکار غیربومی برای انجام این پروژه انتخاب می‌شود اما در همان مراحل اولیه احداث بیمارستان با چالش تأمین اعتبار مواجه شده و افرادی که قرار بوده است اعتبار را تأمین کنند، نمی‌توانند تعهدات خود نسبت به پیمانکار را به‌موقع انجام دهند.

 

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ که کشور با گرانی شدید مصالح ساختمانی مواجه شد، در آن زمان پیمانکار، عدم امکان ادامه کار با شرایط موجود را اعلام می‌کند و درخواست ماده ۴۸ می‌کند؛ ماده ۴۸ بدین معنا که چون کارفرما به تعهدات خود عمل نکرده است، پیمانکار از قرارداد خارج شده و کار را ادامه نخواهد داد.

 

*اشتباه دوم؛ به درخواست پیمانکار برای خروج از پروژه اعتنایی نشد/ مشکل تامین اعتبار همچنان پابرجا

 

ابوالحسینی افزود: اشتباه دومی که در روال احداث بیمارستان ولیعصر بافق رخ داد، این بود که مسئولان مرتبط این درخواست پیمانکار را خاتمه نمی‌دهند و جلسه‌ای با حضور فرماندار وقت، مسئول مربوطه در دانشگاه علوم‌ پزشکی و پیمانکار برگزار می‌شود و صورت‌جلسه‌ای تنظیم می‌شود که پیمانکار با همان قرارداد سال ۱۳۹۶ کار را ادامه دهد و در مقابل فرماندار وقت قبول کرد که بر اساس اسناد و مدارکی که ارائه می‌کند، ما‌به‌التفاوت قرارداد را پرداخت کند. با این حساب، قرارداد ادامه پیدا کرد و همچنان مشکل تأمین اعتبار پابرجا بود.

 

وی تصریح کرد: اوایل سال ۱۴۰۰ اعتبارات نسبتاً خوبی به پروژه اختصاص یافت و شاهد روند بهتر تکمیل پروژه بودیم؛ این پروژه با همان قرارداد قبلی ادامه پیدا کرد، درحالی‌که پیمانکار از عدم پرداخت مابه‌التفاوت قرارداد شاکی بود و دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به این اعتراض شرط پرداخت مابه‌التفاوت را اتمام قرارداد در وهله اول و بعد محاسبه میزان مابه‌التفاوت و در نهایت پرداخت آن از سوی فرمانداری بافق عنوان کرد.

 

*فرماندار فعلی مخالف پرداخت مابه التفاوت است

 

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ادامه داد: با تغییری که در فرمانداری بافق صورت گرفت، فرمانداری فعلی اعلام کرد که به دلیل اینکه مابه‌التفاوت جنبه قانونی ندارد، آن را پرداخت نخواهد کرد. اعلام این موضوع سرآغاز کشمکش با پیمانکار فعلی بود که پیمانکار برای انجام پروژه تعلل کرده و در این میان زمان زیادی سوخت.

 

وی در پاسخ به این سؤال که چرا با پیمانکار دیگری برای به سرانجام رساندن این پروژه اقدام نشد، اظهار کرد: با مشورتی که با مراجع مختلف از جمله استانداری، وزارت‌خانه و ... داشتیم، تصمیم بر ادامه کار با پیمانکار فعلی شد؛ چرا که خلع پیمانکار ضرر و زیان بیشتری به دنبال داشته و احتمال تعطیلی کامل پروژه می‌رفت.

 

*عدم پرداخت مابه التفاوت قرارداد اول، همچنان بر اجرای پروژه سایه انداخته است

 

ابوالحسینی با اشاره به ضعف پیمانکار در مقایسه با سایر پیمانکاران، افزود: با تمام اوصاف، سال گذشته مجدد با پیمانکار به مذاکره نشستیم و در نهایت منجر به عقد قرارداد دوم با مدت معین شد؛ منتهی این سایه عدم پرداخت مابه‌التفاوت قرارداد اول همچنان بر روی انجام این پروژه قرار دارد. اکنون در حال بررسی راهکارهای موجود برای حل این مسئله هستیم. تلاش می‌کنیم تا حق پیمانکار ضایع نشود و همچنین کار با بهترین کیفیت و زمان پیش برود.

 

وی در رابطه با وضعیت پروژه به لحاظ اعتباری بیان کرد: چالش کمبود اعتبار هم همچنان ادامه دارد اما خیلی وضعیت حاد نداریم. با رایزنی‌ها و دستور استاندار برای تأمین اعتبار این پروژه، از مهر سال گذشته تاکنون 80 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته که ۲۵ میلیارد در زمینه عمرانی از طریق تخصیص سازمان برنامه و بودجه استان به دانشگاه در حوزه عمرانی هزینه شده و در حال انجام است و حدود ۳۰ میلیارد تومان توسط فرمانداری جهت خرید تجهیزات و ملزومات بیمارستان تا الان هزینه شده و ۲۵ میلیارد اسناد و امور اداری ان انجام شده و در دست اقدام است.

 

چرا بیمارستان ولی‌عصر بافق تکمیل نشده است؟

 

به نظر می‌رسد، مقصر هر فرد، افراد یا عواملی که باشند در نهایت دود این تعلل در تکمیل بیمارستان بافق در چشم مردم این شهرستان می‌رود. امید که با گره‌گشایی از این مسئله سر مردم بافق بی‌کلاه نماند و به‌زودی بیمارستان بافق تکمیل شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از