حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
یزدرسا بررسی می‌کند؛

چگونگی کنترل حجم بازگشت زائران از حرم عاشقی

چگونگی کنترل حجم بازگشت زائران از حرم عاشقی

با نزدیک شدن به روز اربعین و پایان مراسم دلدادگی، سفرهای بازگشت زائران نیز آغاز شده است و با توجه به کاهش دوره بازگشت، افزایش حجم زائران باعث فشار بر ناوگان حمل و نقل زمینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، مراسم اربعین حسینی یکی از بزرگترین تجمعات مذهبی جهان است که هر ساله میلیون‌ها زائر از سراسر جهان به‌ویژه از ایران به سوی کربلای معلی حرکت می‌کنند و با پایان یافتن این مراسم و بازگشت زائران به وطن، ناوگان حمل و نقل جاده‌ای ایران تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد؛ افزایش حجم بازگشت زائران باعث می‌شود که سیستم حمل و نقل جاده‌ای با چالش‌های فراوانی مواجه شود. 

یکی از مهمترین تاثیرات افزایش حجم بازگشت زائران بر ناوگان حمل و نقل، فشار بیش از حد بر ظرفیت‌های موجود است و با توجه به تعداد زیاد زائرانی که به کشور بازمی‌گردند، تقاضا برای اتوبوس‌ها و دیگر وسایل نقلیه جاده‌ای به شدت افزایش می‌یابد که این افزایش تقاضا باعث می‌شود که ناوگان حمل و نقل با کمبود وسیله نقلیه مواجه شود. 

افزایش حجم بازگشت زائران به ترافیک جاده‌ای و زمان سفرها نیز تاثیرگذار است و جاده‌هایی که در مسیرهای بازگشت زائران قرار دارند، به دلیل حجم بالای تردد، ممکن است با ترافیک سنگین مواجه شوند؛ این مسئله نه تنها باعث افزایش زمان سفرها می‌شود، بلکه هزینه‌های اضافی نیز برای شرکت‌های حمل و نقل و مسافران به همراه دارد.

 

چگونگی کنترل حجم بازگشت زائران از حرم عاشقی

*افزایش حجم بازگشت زائران یزدی/ امکان صدور صورت وضعیت اتوبوس به جز برای مرزها وجود ندارد

 

محمد رستگاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» با اشاره به آغاز بازگشت زائران حسینی از مراسم پیاده‌روی اربعین اظهار کرد: از دو روز گذشته سفرهای بازگشت شدت گرفته و روز گذشته ۴۸ دستگاه اتوبوس به مرزهای کشور برای بازگشت زائران اعزام شد.

 

وی افزود: پیش‌بینی این است تا ۵ شهریور این بازگشت ادامه داشته باشد؛باتوجه به افزایش حجم بازگشت زائران از روز گذشته تمامی صورت‌ وضعیت‌های اتوبوس به سایر نقاط کشور به جز مرزهای کشور مسدود شده است.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد با بیان اینکه شرکت‌های مسافربری امکان صدور صورت وضعیت به هیچ نقط از کشور به جز مرزهای تعیین شده برای اربعین را ندارند، گفت: از هم‌استانی‌های عزیز خواهش داریم که به وضعیت شبکه حمل و نقل جاده‌ای توجه کنند و اگر برنامه سفر دارند از سایر ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کرده و یا در صورت امکان تاریخ سفر خود را به زمان دیگری موکول کنند، چراکه امکان صدور صورت وضعیت به هیچ نقطه از کشور وجود نخواهد داشت.

 

وی ادامه داد: تا به امروز و در مقایسه با اربعین سال گذشته حدود بیش از ۳۰ درصد کاهش سفر با ناوگان جاده‌ای را شاهد بوده‌ایم و به نظر می‌رسد دوره بازگشت این حجم از زائران نیز کوتاه‌تر شده است.

 

رستگاری بیان کرد: در سال گذشته دوره بازگشت زائران به مدت یک هفته تا ۱۰ روز بود، اما در سال جاری پیک سفرهای برگشت به چهار روز آخر موکول شده که به شدت ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را تحت تاثیر خود قرار داده است.

 

وی عنوان کرد: همکاران ما در مرز مهران و چذابه حضور دارند و به صورت شبانه‌روزی در حال رصد هستند تا در صورت نیاز اتوبوس به این نقاط اعزام شود؛ این اتفاق در حال انجام است تا بتوان سفرهای بازگشت را با کنترل کامل انجام داد.

 

برای کاهش تاثیرات منفی افزایش حجم بازگشت زائران بر ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، لازم است که تدابیر مناسبی اتخاذ شود؛ یکی از راهکارهای موثر، افزایش هماهنگی بین سازمان‌های مرتبط و شرکت‌های حمل و نقل است که با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت صحیح منابع، می‌توان از فشار زیاد بر ناوگان حمل و نقل کاست و کیفیت خدمات را حفظ کرد. 

 

اطلاع‌رسانی به زائران و تشویق به استفاده از سایر روش‌های حمل و نقل مانند حمل و نقل ریلی یا هوایی نیز می‌تواند به کاهش فشار بر جاده‌ها کمک کند؛ با توجه به اهمیت و گستردگی مراسم اربعین، توجه به این مسائل و برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند نقش مهمی در بهبود تجربه بازگشت زائران و کاهش مشکلات ناوگان حمل و نقل جاده‌ای ایفا کند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از