حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
امام‌جمعه موقت یزد:

کاپیتولاسیون قوانین جزایی را به بازی گرفته بود

کاپیتولاسیون قوانین جزایی را به بازی گرفته بود

امام‌جمعه موقت یزد گفت: لایحه کاپیتولاسیون قوانین جزایی که باید مظهر حاکمیت دولت باشد را به‌صورت بازیچه‌ای در آورده بود.

آیت‌الله سیدناصر محمدی در گفتگو با «یزدرسا» با اشاره ضرورت آگاهی نسل جوان از مقوله کاپیتولاسیون تصریح کرد: دانستن تاریخچه این اتفاق برای نسل‌هایی که بعد از انقلاب متولد شده‌اند یا اطلاعات کافی از مسائل سیاسی نداشتند، ضروری است.

 

امام‌جمعه موقت یزد بیان کرد: بر اساس معاهده‌ای که بسته شد، تحقیر بزرگی نسبت به ملت شریف و بزرگ ایران انجام شد؛ زیرا برای بیگانه‌ای که برای رسیدن به طمع نامشروع خود دست به هر اقدامی می‌زد، حاشیه امن قائل شدند و هیچ‌کس نمی‌توانست آنها را محاکمه کند.

 

محمدی تصریح کرد: به برکت انقلاب، حضور مردم متدین غیور و روحانیت بود که ریشه این قبیل اقدامات خشکانده شد.

 

وی بیان کرد: عزت و بزرگی مردم ایران این است که در برابر این قبیل قراردادهای ننگین ایستاد و اجازه نداد استکبار جهانی به خواسته‌های نامشروع خود دست پیدا کند.

 

محمدی با اشاره به چهارم آبان ماه سالروز اعتراض و افشاگری امام خمینی (ره) علیه پذیرش کاپیتولاسیون، اظهار کرد: در جریان کاپیتولاسیون، قوانین جزایی که باید مظهر حاکمیت دولت باشد، به‌صورت بازیچه‌ای درآمد و هر متجاوزی می‌توانست به سادگی آن را کنار زده، خود را تحت حمایت قدرت‌های خارجی قرار دهد.

 

وی با بیان اینکه در کشور ماقبل از انقلاب اسلامی بدترین نوع حکومت حاکم بود، ادامه داد: این نوع حکومت از این لحاظ بدترین بود که حکومت پادشاهی موروثی بود؛ یعنی کشور را حق و ملک خود می‌دانستند؛ بدون آنکه رأی و نظر مردم توجهی داشته باشند، بر جان و مال و ناموس مردم مسلط بودند و وقتی یکی از آن‌ها می‌مُرد پسرشان فارغ از صلاحیت داشتن حکومت، بر مردم حاکم می‌شد.

 

امام جمعه موقت یزد گفت: در دوران قبل از پهلوی هم حکومت موروثی وجود داشته است؛ اما هیچ‌کدام بدتر از حکومت پهلوی نبود؛ نفر اول حکومت موروثی شاهنشاهی فردی بی‌دین، بی‌غیرت، بی‌رحم و دست‌نشانده انگلیس بود که در کارنامه خود سابقه‌ای جز نگهبانی از اسطبل یک سفارت خارجی را نداشت.


انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از