حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان یزد:

کمبودی بابت تأمین کود در یزد نداریم

کمبودی بابت تأمین کود در یزد نداریم

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان یزد با اشاره به نقش کودهای شیمیایی بر روی گیاه گفت: موجودی انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یزد در وضعیت کاملا مطلوبی است و هیچگونه کمبودی از بابت تامین و توزیع کود در استان نداریم.

 محمدحسن زارعیان در گفتگو با یزدرسا، در خصوص نقش کودهای شیمیایی بر روی گیاه اظهار کرد: مصرف کود مناسب بر حاصل‌خیزی و بهره‌وری خاک، مقاومت گیاه در مقابل آفت‌ها و کیفیت محصول تولیدی تاثیر بسزایی دارد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان یزد افزود :عمده کودهای مؤثر در کشت پاییزی شامل سولفات پتاسیم، کلرورپتاسیم، سولفات آمونیوم، فسفات آمونیوم و اوره هستند که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.

زارعیان با بیان اینکه پر مصرف‌ترین کود ازته در دنیا کود اوره است، یادآور شد: کاربرد اصلی این کود تامین نیتروژن گیاهان بوده و باعث سرسبزی می‌شود، از طرفی به فرایند فتوسنتز کمک ویژه‌ای می‌کند. چون این محصول تنها تامین کننده نیتروژن است پس در درجه اول برای رشد شکوفه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

این مسئول تشریح کرد: دی آمونیوم فسفات از دیگر کودهای مؤثر در بهبود رشد رویشی، یکنواختی شکوفه‌ها، افزایش مقاومت در برابر سرما و افزایش تولید در محصولات زراعی و باغی است که در هر مرحله‌ای از رشد گیاهان می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

وی اعلام کرد: با افزودن کلرور پتاسیم به خاک و جذب یون پتاسیم فعالیت مولکول‌های زیستی مانند آنزیم‌ها، کاتالیست‌های شیمیایی، نشاسته و قندها در فرایندهای سلولی گیاهان تنظیم شده و این مسئله به رشد و نمو مطلوب گیاه کمک خواهد کرد.

محمد حسن زارعیان تأکید کرد: موجودی انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان یزد در وضعیت کاملا مطلوبی است و ان‌شاءلله هیچگونه کمبودی از بابت تامین و توزیع کود در استان نداریم.

انتهای پیام/ع

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از