حالت تاریک
یکشنبه, 18 شهریور 1403
مدیرعامل شرکت توزیع نیرو برق یزد مطرح کرد:

کولرهای بی‌کیفیت عامل اصلی افزایش مصرف برق یزد

کولرهای بی‌کیفیت عامل اصلی افزایش مصرف برق یزد

مدیرعامل شرکت توزیع نیرو برق استان یزد ضمن هشدار نسبت به افزایش شدت فشار بار ترانس‌های برق گفت: کولرهای گازی و آبی با راندمان پایین عمده‌دلیل افزایش مصرف برق و بالا رفتن احتمال خاموشی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، علی جم صبح امروز در نشستی با اصحاب رسانه که با موضوع گذر از پیک تابستان ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: پیک بار مصرف برق کشور در سال گذشته حدود ۷۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات بوده است. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود این عدد در سال جاری به ۷۹ هزار مگاوات برسد که اگر این اتفاق بیفتد، رشد ۷ درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه در سه هفته آینده افزایش دما و طبیعتاً افزایش مصرف برق را خواهیم داشت، ادامه داد: تولید نیروگاه‌های کل کشور حدود ۶۵ هزار مگاوات است و این نیروگاه‌ها در حال حاضر با تمام ظرفیت و بدون هیچ‌گونه ذخیره نیروگاهی در حال تولید هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیرو برق استان یزد با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۴ هزار مگاوات نا ترازی در تولید و مصرف برق وجود دارد، هشدار داد: اگر یکی از نیروگاه‌ها با مشکل مواجه شود، خاموشی اضطراری و برنامه‌ریزی نشده را خواهیم داشت.

وی گفت: هم‌اکنون به‌شدت فشار بار ترانس‌ها به دلیل افزایش مصرف برق در سطح شهر افزایش یافته و گهگاه با خاموشی مواجه بوده‌ایم که از عمده دلایل آن استفاده زیاد از وسایل سرمایشی به‌ویژه کولرهای گازی با راندمان پایین باعث افزایش مصرف شده است.

جم با بیان اینکه بیشترین مصرف برق در استان یزد برای امسال تاکنون ۲ هزار و ۱۸۵ مگاوات بوده است، ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم با افزایش گرمای هوا میزان مصرف برق نیز افزایش یابد.

این مقام مسئول به برپایی و راه‌اندازی پویش‌های مختلف به‌منظور صرفه‌جویی در انرژی اشاره و تصریح کرد: تلاش شده است تا همه دست‌به‌دست هم دهیم و در بدون دردسر و نگرانی پیک تابستان را پشت سر بگذاریم. انتظار می‌رود افراد در ساعاتی از شبانه‌روز که پیک مصرف برق است، یعنی از ساعت ۱۱ الی ۱۷ و هم‌چنین از ساعت ۱۹ الی ۲۳ تا حد امکان در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

وی تأکید کرد: شهروندان با به‌کارگیری روش‌های مدیریت مصرف برق می‌توانند علاوه بر کاهش هزینه به حفظ پایداری روشنایی و جلوگیری از خاموشی کمک کنند.

جم در رابطه با اقدامات صورت گرفته به‌منظور مدیریت مصرف برق در ادارات عنوان کرد: بنا به تصمیم شورای اداری استان ساعات کاری از اول تا دهم مردادماه به همین منظور تغییر یافته است. نصب کنتور هوشمند برای ادارات از جمله اقدامات صورت گرفته برای مدیریت مصرف برق بوده است؛ بدین‌صورت که به‌طور اتوماتیک، در زمان مشخص و تعیین‌شده در صورت عدم خارج‌سازی سیستم‌های سرمایشی از مدار، برق آن‌ها قطع شده و از طریق دیزل تأمین شود.

وی با بیان اینکه میزان مصرف برق در بخش تجاری حدود ۲۵ مگاوات است، گفت: به مشترکان تجاری که روشنایی نامتعارف دارند، اخطار دریافت کرده و درصورتی‌که رعایت نشود، نسبت به قطع برق مشترک اقدام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیرو برق استان یزد در رابطه با تعداد مشترکان پرمصرف برق گفت: از تعداد مشترکان برق در بخش خانگی، فقط ۶۰۰ مشترک پرمصرف داریم که در مقایسه با سایر استان‌ها، استان یزد وضعیت مطلوبی دارد. همچنین مصرف برق حدود ۷۵ درصد مشترکان خانگی پایین‌تر از الگوی مصرف است.

وی در رابطه با وضعیت روشنایی معابر عنوان کرد: تعداد چراغ‌های معابر را ۳۱۷ هزار و ۸۸۳ است که به میزان ۳۲ هزار و ۷۶۰ کیلووات برق مصرف می‌کند.

 جم با بیان اینکه تعویض ۲۰۰ هزار چراغ گازی به ال ای دی در کل استان با هزینه بالغ‌بر ۵۰۰ میلیارد تومان را دست اقدام داریم، افزود: با تعدیل روشنایی معابر تاکنون ۱۰ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی شده است.

وی با اشاره به تلاش برای مدیریت مصرف برق در حوزه صنایع گفت: در صنایع کوچک خارج از شهرک‌های صنعتی محدودیتی نداریم و در صنایع متوسط یک روز کاری هفته با روز جمعه جا‌به‌جا شد؛ با اجرای این طرح در تابستان قبل، به میزان ۱۹ درصد برق بیشتر برای صنایع تأمین شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیرو برق استان یزد با بیان اينکه تأمین برق کشاورزان بر اساس پروانه بهره‌برداری آن‌ها است، گفت: اگر پروانه بهره‌برداری ۲۴ ساعت باشد، مجاز به ۲۴ ساعت استفاده هستند؛ در غیر این صورت اگر کشاورزان در روز به مدت پنج ساعت الکترو پمپ‌های خود را خاموش کنند، ۱۹ ساعت باقیمانده را از برق رایگان بهره‌مند خواهند شد.

وی در مورد برنامه‌های وزارت نیرو در زمینه تولید برق و همچنین مدیریت مصرف آن گفت: احداث ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه طی چهار سال، شامل ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر که دو هزار مگاوات آن در استان یزد احداث خواهد شد، انجام تعمیرات نیروگاه‌ها و استفاده حداکثری از نیروگاه‌های موجود و همچنین مدیریت تقاضا به‌منظور صرفه‌جویی در برق از جمله این برنامه‌ها است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیرو برق استان یزد ادامه داد: در حال حاضر در زمینه تولید برق در استان یزد یک هزار و ۵۰۰ مگاوات سرمایه‌گذاری شده و حدود هزار مگاوات آن ظرف یک سال و نیم آینده وارد مدار خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود رابطه با تعداد مشترکین برق در استان یزد گفت: در حال حاضر در استان یزد ۷۸۷ هزار و ۷۶۱ مشترک توزیع برق وجود دارد که از این تعداد ۱۸ هزار و ۵۲۶ مشترک در بخش عمومی، ۱۲ هزار و ۲۳۴ مشترک در بخش کشاورزی، ۱۰۵ هزار و ۷۶۴ در بخش تجاری، ۱۳ هزار و ۲۴۱ در بخش صنعتی و ۶۳۴ هزار و ۱۳۶ در بخش خانگی فعال هستند.

انتهای خبر/

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از