حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
اجرای قانون جوانی جمعیت به کجا رسید؟

اجرای نیم‌بند قانون جوانی جمعیت در یزد

اجرای نیم‌بند قانون جوانی جمعیت در یزد

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ از سوی نمایندگان مجلس تصویب شد که اجرایی شدن آن در استان یزد روند رو به رشدی را دارد.

به گزارش «یزدرسا»، مسئله جمعیت و نیروی انسانی، به‌عنوان مهم‌ترین رکن هر برنامه‌ریزی توسعه‌ای در کشور‌ها شناخته می‌شود که براین‌اساس، کشور‌های مختلف با ارائه مشوق‌های متعدد، سعی دارند خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کنند تا در دام پیری جمعیت گرفتار نشوند، زیرا معتقدند پیری جمعیت علاوه بر خطر ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی و ایجاد مشکل برای سیستم تأمین اجتماعی کشورها، کاهش قدرت دفاعی و اقتصادی آن‌ها را به دنبال خواهد داشت و باعث ضعیف‌شدن ملت‌ها می‌شود.

بر همین اساس در کشور ما قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ از سوی نمایندگان مجلس تصویب شد که با این موضوع امید‌ها به بهبود وضعیت شاخص‌های جمعیتی کشور افزایش یافت.

قانون جوانی جمعیت و خانواده ۷۳ ماده و تبصره قانونی دارد که از جمله مهم‌ترین مسائل آن می‌توان به تسهیلات ویژه خانواده‌های دارای فرزند، دانشجویان متأهل، اهدای خودروی ایرانی پس از تولد فرزند دوم به مادران و اعطای زمین و واحد مسکونی و تسهیلات بانکی اشاره کرد.

یکی از بندهای مربوط به قانون جوانی جمعیت بحث واگذاری زمین به خانواده‌های سه فرزند است، در همین راستا اواخر شهریورماه مهدیه السادات حسینی‌مطلق، مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری یزد گفت: در آیین‌نامه جدید ماده ۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به خانواده‌هایی که فرزند سوم به بعدشان ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ (تاریخ تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) به بعد متولد شده باشند، زمین تعلق می‌گیرد.

واگذاری زمین به بیش از 4 هزار خانواده واجدالشرایط سه فرزندی در یزد

وی در گفتگو با «یزدرسا» گفت: از ابتدای واگذاری زمین به خانواده‌های واجدالشرایط دارای سه فرزند و بیشتر در مجموع تعداد 8 هزار و 371 نفر در استان یزد برای دریافت زمین تأیید نهایی شده‌اند که در سه مرحله واگذاری به 4 هزار و 217 نفر زمین واگذار شده است و تعداد ۴ هزار و ۱۵۶ نفر در انتظار مراحل بعدی واگذاری زمین هستند.

حسینی‌مطلق عنوان کرد: واگذاری زمین در تمامی شهرستان‌های استان صورت گرفته که بیشترین تعداد واگذاری زمین بعد از شهرستان یزد متعلق به شهرستان بافق است و شهرستان اردکان نیز بیشترین آمار متقاضی برای دریافت زمین داشته است.

وی با اشاره به روند روبه‌رشد اجرای قانون جوانی جمعیت در استان یزد گفت: اولین مورد از این قانون ارائه تسهیلات فرزندآوری بود که استان یزد در این زمینه بسیار خوب عمل کرده و جز استان‌های برتر در این زمینه در کشور است.

حسینی‌مطلق بخشودگی مالیات‌ها، اعطای دورکاری به مادران باردار توسط برخی دستگاه‌های اجرایی، پای کارآمدن برخی دستگاه‌ها در راه‌اندازی مهدکودک‌ها، اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در زمینه درمان ناباروری و... را از جمله ماده‌های اجرایی قانون جوان جمعیت در استان برشمرد.

وی با اشاره به اجرایی‌شدن دیگر مواد قانون جوانی جمعیت در یزد گفت: تخفیف در هزینه پروانه و عوارض ساختمانی و تخفیف در هزینه انشعاب برق برای خانواده‌‌های واجدالشرایط دارای سه فرزند و بیشتر، بهره‌برداری از منازل مسکونی سازمانی، ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، درنظرگرفتن امتیاز در هنگام جذب، استخدام و به‌کارگیری نیروهای جدید متأهل و دارای فرزند، معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی، برگزاری سالانه رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت و تخفیف در خدمات فرهنگی تفریحی آموزشی از جمله اقدامات اجرایی در راستای قانون جوانی جمعیت در استان یزد است.

چنانچه گزارشی از اجرای قانون جوانی جمعیت توسط دبیرخانه ستاد ملی جمعیت از ابتدا تاکنون ارائه شود مشخص می‌شود که چقدر از این قانون اجرایی شده است و با تحلیل آمار می‌توان موضوعات را پیگیری کرد و به دنیال آن مسئولان امر تصمیماتی را  برای درست اجراشدن قانون جوانی جمعیت و خانواده بگیرند، قانونی که برخی معتقدند به‌درستی و به‌صورت کامل اجرا نشده است.

قانون 37 ماده‌ای جوانی جمعیت نه تنها در کشور بلکه در استان یزد نیز به کامل و جامع اجرایی نشده است و دلایل متعددی برای آن ذکر می‌شود.

عدم ابلاغ آیین‌نامه اجرایی از دلایل عدم اجرای کامل قانون جوانی جمعیت در یزد

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری یزد نیز در این زمینه عمده دلیل اجرایی‌نشدن کامل قانون حمایت از جوانی جمعیت در استان یزد را عدم ابلاغ آیین‌نامه اجرایی آن از طریق مراکز کشوری به دستگاه‌های ذیربط در استان‌ها عنوان کرد و افزود: امسال بودجه خوبی به حوزه جوانی جمعیت تخصیص یافته است که با محقق‌شدن آن دیگر بندهای این قانون نیز اجرایی می‌شود.

وی در خصوص بودجه و اعتبار لازم برای اجرایی‌شدن این قانون گفت: اعتبارات اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط استان‌ها تأمین نمی‌شود و به‌صورت کشوری از طریق سازمان برنامه و بودجه به وزارت‌خانه‌های مربوطه تخصیص می‌یابد.

حسینی‌مطلق با بیان اینکه در اجرای برنامه‌های حوزه جوانی جمعیت اتفاقات خوبی افتاده و دستگاه‌های زیادی در استان یزد برای اجرای قانون پای کار آمده‌اند، یادآور شد: پس از ابلاغ آیین‌نامه اجرایی یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌ها نیز باید در زمینه خانواده و جوانی جمعیت هزینه شود، و باتوجه‌به این موضوع دستگاه‌ها به‌خوبی پای کار آمده‌اند.

وی افزود: استاندار یزد نیز از برنامه‌های مختلفی که در زمینه جوانی جمعیت در استان اجرا می‌شود حمایت ویژه‌ای دارد.

با توجه که هنوز بسیاری از بندهای قانون 73 ماده‌ای جوانی جمعیت در کشور از جمله استان یزد اجرایی نشده و یا به صورت ناقص اجرا شده است انتظار می‌رود متولیان امر در حوزه جمعیت و در راستای فرزندآوری، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، استحکام خانواده و دوری از طلاق و کاهش آسیب‌های اجتماعی نظارت بیشتر و جدی‌تر بر اجرای درست و کامل آن داشته باشد و زمینه  اجرایی شدن آن از تامین اعتبار تا ابلاغ آیین‌نامه اجرایی آن به دستگاه‌ها را فراهم کنند.

باید فرهنگ‌سازی گسترده‌ای برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت صورت گیرد و در واقع تبدیل به مطالبه عمومی شود. رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند که قانون را پس از تصویب‌شدن باید فرهنگ‌سازی کرد تا به نتیجه برسد، بنابراین این انتظار از همگان می‌رود که نسبت به فرهنگ‌سازی قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گام بردارند.

  انتهای پیام/    

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از