حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
بررسی زیرساخت‌های شهرهای مثلت گردشگری ایران؛

پاشنه آشیل گردشگری یزد زیرساخت‌ها است

پاشنه آشیل گردشگری یزد زیرساخت‌ها است

زیرساخت‌های گردشگری یکی از الزامات موفقیت در جذب گردشگر است و شاید یکی از دلایل عدم موفقیت استان یزد در جذب گردشگر به همین موضوع برمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، شهر یزد به‌عنوان اولین شهر ایران که در یونسکو ثبت جهانی شده است به همراه شهر شیراز و اصفهان که هر کدام دارای زیبایی‌ها و آثار باستانی فراوانی هستند یک مثلث گردشگری را در ایران تشکیل داده‌اند.

مثلث گردشگری که باهدف قدرتمند شدن اقتصادی این سه شهر و همچنین هماهنگی و انسجام بیشتر در اجرای برنامه‌های گردشگری تشکیل شد؛ اما در حال حاضر به نظر می‌رسد توان پشتیبانی و اجرایی و مهم‌تر از همه زیرساخت‌های این سه شهر به‌صورت برابر نیست.

همگان اذعان دارند که تنها وجود آثار باستانی و تاریخی موجود در این سه شهر کفایت لازم برای جذب را ندارد و اگر شهری هرچند دارای آثار باستانی متعدد و جذاب باشد؛ اما زیرساخت‌های گردشگری آن مانند اقامتگاه‌ها، هتل‌ها، بوم‌گردی‌ها و سایر مراکز اقامتی به‌اندازه کافی مهیا نباشد آن شهر نخواهد توانست آرامش لازم را در جذب گردشگران مهیا کند و همین عامل تأثیر بسیار زیادی در جذب گردشگران خواهد داشت و همین موضوع باعث شده توان جذب گردشگر برای این سه شهر دارای تفاوت‌های فاحشی باشد.

برای بررسی دقیق‌تر این موضوع زیرساخت‌های اقامتی این سه شهر را با یکدیگر مقایسه کرد.

*آمار مراکز اقامتی استان یزد در سال ۱۴۰۱ چگونه بود؟

آخرین آمار دقیق از تعداد مراکز اقامتگاهی این سه شهر مربوط به سال 1401 است که مرکز آمار ایران منتشر کرده است و برای همین، مبنا در این گزارش تعداد مراکز اقامتی این سه شهر در سال 1401 خواهد بود.

*فقر یزد در زمینه واحدهای مهمان‌پذیر در مقایسه با دیگر شهرها

بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۱، تعداد ۲۱ واحد مهمان‌پذیر در استان یزد وجود داشته که شامل ۴۰ اتاق و ۱۳۶ تخت می‌شدند و این آمار برای استان اصفهان ۴۹ واحد مهمان‌پذیر، شامل ۶۵۲ اتاق و هزار و ۹۶۱ تخت و برای استان فارس ۱۲۹ واحد مهمان‌پذیر شامل ۲ هزار و ۷۷۸ اتاق و ۷ هزار و ۹۵۱ تخت بود.

*وضعیت بسیار نامناسب استان یزد در زمینه هتل‌آپارتمان‌ها

همچنین تعداد هتل‌آپارتمان‌های استان یزد یک واحد ۲۱ اتاقه عنوان شده که این آمار برای استان اصفهان ۱۰ واحد هتل‌آپارتمان شامل ۲۶۰ اتاق و ۵۲ تخت و برای استان فارس ۲۴ واحد هتل‌آپارتمان شامل هزار و ۶۳۸ اتاق و ۴۳۶ تخت است.

*هزار مهمان‌خانه یزد در مقابل 3 هزار مهمانخانه شیراز و اصفهان

در زمینه مهمان‌خانه‌ها نیز از مجموع هزار و ۴۰۳ مهمان‌خانه کشور، سهم استان یزد ۶۳ واحد بوده که در مجموع شامل هزار و ۷۵۹ اتاق و ۴ هزار و ۶۱۱ تخت عنوان شده است؛ این آمار برای استان‌های اصفهان ۱۰۳ واحد با ۳ هزار و ۵۹۹ اتاق و ۹ هزار و ۸۷۵ تخت و سهم استان فارس ۶۹ واحد با ۳ هزار و ۴۷ اتاق و ۷ هزار و ۱۸۷ تخت عنوان شد.

استان یزد دارای ۳۷ پذیرایی بین‌راهی، هفت مرکز سرگرمی، ۹۴ سفره‌خانه سنتی و ۶۶۱ از انواع تأسیسات گردشگری در سال ۱۴۰۱ بود؛ این آمار برای استان اصفهان به ترتیب ۶۹، ۴، ۳۴ و ۸۸۷ و برای استان فارس نیز به ترتیب ۵۳، دو، ۳۲ و ۷۰۹ در همین سال عنوان شد.

پاشنه آشیل گردشگری یزد زیرساخت‌ها است

 

*وضعیت قابل‌قبول استان یزد در زمینه اقامتگاه‌های سنتی

 

در زمینه اقامتگاه‌های سنتی نیز 52 اقامتگاه سنتی با تعداد هزار و ۹۱۳ اتاق و ۶۴۹ تخت در استان یزد برای سال ۱۴۰۱ گزارش شد؛ در همین سال نیز برای استان فارس ۳۷ واحد اقامتگاه سنتی با ۷۶۴ اتاق و ۲۹۳ تخت و برای استان اصفهان ۱۰۹ واحد سنتی با ۳ هزار و ۴۶۰ اتاق و هزار و ۲۸۱ تخت در سال ۱۴۰۱ نیز برآورد شد.

 

استان یزد دارای ۱۱۱ خانه مسافر با تعداد ۴۰۰ اتاق و هزار و ۳۵۳ تخت بوده که این آمار برای استان اصفهان ۱۷۷ خانه مسافر با ظرفیت ۷۵۸ اتاق و ۲ هزار و ۳۹ تخت و استان فارس نیز ۴۸ واحد با ظرفیت ۴۲۷ اتاق و ۸۸۳ تخت در آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۱ به خود اختصاص داده بود.

 

بر اساس این گزارش استان یزد ۲۵ مجتمع گردشگری با حدود ۵۹۹ اتاق و هزار و ۴۰۸ تخت را داراست و این آمار برای استان‌ اصفهان ۱۲ واحد مجتمع گردشگری دارای ۴۴ اتاق و ۲۳۸ تخت و برای استان فارس نیز ۳۱ واحد مجتمع گردشگری دارای ۸۹ اتاق و ۲۹۹ تخت در سال ۱۴۰۱ برآورد شد.

 

*وضعیت نامطلوب استان یزد در زمینه بوم‌گردی نسبت به شیراز و اصفهان

 

تعداد واحدهای بوم‌گردی در استان یزد ۲۲۶ واحد به همراه هزار و ۳۱۱ اتاق و ۴ هزار و ۳۵۴ تخت در سال ۱۴۰۱ برآورد شد که این آمار برای استان اصفهان به ترتیب ۲۶۰ واحد، هزار و ۸۳۶ اتاق و ۴ هزار و ۱۹۵ تخت و استان فارس نیز ۲۴۵ واحد، هزار و ۳۷۵ اتاق و ۴ هزار و ۵۰۱ تخت در این سال برآورد شد.

 

در ادامه این گزارش بیان شده است که استان یزد دارای دو متل با مجموع ۲۶ اتاق و ۱۱۰ تخت است که این آمار برای استان اصفهان یک واحد متل به همراه ۹ اتاق و ۱۸ تخت و استان فارس نیز همچون استان اصفهان یک واحد متل به همراه ۳۰ اتاق و ۶۰ تخت عنوان شد و بر اساس این آمار در هر سه استان پانسیون گردشگری وجود ندارد.

 

پاشنه آشیل گردشگری یزد زیرساخت‌ها است

 

*ضعف حوزه گردشگری استان یزد، کمبود زیرساخت‌ها است

 

به نظر می‌رسد بر اساس آمار منتشر شده وضعیت زیرساخت‌های گردشگری یزد کاملاً مشخص و واضح است و شاید به همین دلیل بوده است که تکمیل زیرساخت‌های گردشگری تبدیل به جمله مشترک تمام مسئولان استان یزد با تمام سلایق شده است به‌نحوی‌که محمد صالح جوکار در تاریخ ۱۷ آذر ۱۴۰۲ در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور وزیر کشور نخستین ضعف و مشکل حوزه گردشگری استان یزد را کمبود زیرساخت‌های گردشگری در این استان عنوان کرده بود.

 

*یزد توان بهبود زیرساخت‌های گردشگری را دارد؟

 

در راستای بهبود این ضعف در صنعت مهم گردشگری در سند یزد نوین برای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری یزد برنامه‌های متعددی در دستور کار قرار گرفت که در همین راستا آمار مراکز اقامتی و گردشگری استان یزد در سال ۱۴۰۳ آمار متفاوتی شده است.

 

*ظرفیت اسکان ۴۴۰ هزار نفر در استان یزد وجود دارد

 

هما خورشیدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزد رسا» با اشاره به رشد مراکز اقامتی و گردشگری در استان یزد و در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: در استان یزد در مجموع ۱۴۳ واحد اماکن اقامتی شامل ۶۲ واحد متل، یک واحد هتل‌آپارتمان، پنج واحد هتل بوتیک، ۱۷ واحد مهمان‌پذیر، یک واحد زائرسرا،۵۰ واحد اقامتگاه سنتی و ۷ واحد در سایر بخش‌ها وجود دارد.

 

وی افزود: ۲۲۰ واحد بوم‌گردی و ۱۶۰ واحد خانه مسافر در حوزه تأسیسات اقامتی و ۷۴ واحد پذیرایی سنتی و ۱۶ واحد پذیرایی بین‌راهی در حوزه اماکن پذیرایی سنتی و بین‌راهی در این استان وجود دارد.

 

معاون  گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی استان یزد با اشاره به تعداد کل تأسیسات گردشگری فعال تصریح کرد: ۱۱۷ دفتر خدماتی مسافرتی، دو دفتر اطلاع‌رسانی، دو مؤسسه آموزشی هتل‌داری و گردشگری، ۱۲ مجتمع رفاهی بین‌راهی، هشت کمپ و پارک طبیعت‌گردی، ۲۳ مجتمع گردشگری، ۱۵ مرکز تفریحی سرگرمی در استان یزد وجود دارد.

 

وی ادامه داد: ۱۴ هزار و ۳۰۰ نفر ظرفیت تأسیسات اقامتی در هتل، هتل‌آپارتمان، مهمان‌پذیر، اقامتگاه سنتی و خانه مسافر استان یزد وجود دارد.

 

خورشیدی گفت: بیش از ۴۴۰ هزار نفر ظرفیت اسکان در واحدهای اقامتی تحت نظارت استان یزد وجود دارد تا بخشی از زیرساخت‌های گردشگری این استان را بهبود دهد.

 

بر اساس این آمار استان یزد به‌عنوان یکی از اضلاع مثلث گردشگری نیازمند فعالیت بیشتر و مؤثر در حوزه بهبود زیرساخت‌های گردشگری است، چرا که صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از صنایع فعال و سرمایه ساز در جهان شناخته شده است که می‌تواند اقتصاد یک کشور را متحول کند.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از