حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
در دیار پدر ادبیات کودک ایران؛

یلدایی با رنگ و بوی قصه‌های خوب

یلدایی با رنگ و بوی قصه‌های خوب

یلدای امسال با حضور قصه‌گویانی از سراسر کشور در یزد رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و امسال شاهد بیان قصه‌های متنوع از فرهنگ‌های مختلف برای کودکان یزدی خواهیم بود.

 به گزارش پایگاه خبری «یزدرسا»، برگزاری بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در شهر قصه و دیار پدر ادبیات کودک ایران با طولانی‌ترین شب سال تلاقی کرد و شاید این یلدا زیباترین یلدا برای کودکان یزدی باشد.

یلدایی که در آن قصه‌های «قصه‌های خوب، برای بچه‌های خوب» اینبار با اجرای قصه‌گویانی از سراسر کشور رنگ و بوی دیگر خواهد گرفت و زیبایی آن این است که در چله سرد زمستان، پدربزرگ‌ها ومادربزرگ‌ها قصه‌های متنوع‌تری برای نوه‌هایشان گرد کرسی تعریف خواهند کرد.

*آغاز به کار بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در یزد

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، صبح دوشنبه با برگزاری مراسم افتتاحیه، به‌طور رسمی در یزد آغاز شد.

در این جشنواره در بخش‌های ملی، بین‌المللی، آیین سنتی، کلاسیک و مدرن زبان اشاره، قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای، داستان‌های غزه، سردار سلیمانی، نیروی انتظامی و ... آثار اجرا می‌شود و به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

اجرای برگزیدگان قصه‌گویی از شبکه‌های متعدد تلویزیونی به ویژه شبکه پویا و نهال و در پیام‌رسان شاد به صورت کامل پخش خواهد شد.

این جشنواره که از ۲۷ آذرماه آغاز شده تا ۳۰ آذرماه ادامه دارد و در شب یلدا با اجرای برنامه‌های ویژه به کار خود پایان می‌دهد.

*نامگذاری جشنواره بیست و پنجم به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

فرهاد فلاح در مراسم افتتاحیه بیست و پنجمین جشنواره قصه گویی به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد با اشاره به جایزه ویژه این جشنواره اظهار کرد: جشنواره بیست و پنجم به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شده و جایزه ویژه سردار سلیمانی نیز برای بهترین قصه در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به معرفی یزد به عنوان پایتخت قصه‌گویی ایران عنوان کرد: برگزاری این جشنواره در شهر جهانی یزد گامی در مسیر ثبت جهانی قصه‌گویی خواهد بود.

*مردمی‌سازی قصه در خانواده‌های ایرانی از اهداف جشنواره امسال است

رئیس بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بیان کرد: این جشنواره با شعار «با قصه لبخند بسازیم»، مردمی‌سازی قصه در خانواده‌های ایرانی را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: ما به دنبال این سیاست بودیم که قصه را مردمی‌سازی و عمومی‌سازی کنیم و خانواده‌ها از ظرفیت قصه برای تعلیم و تربیت فرزندان خود استفاده کنند.

فلاح با بیان اینکه قصه‌ها در زندگی همه ما جاری و ساری هستند و قابلیت نقل و روایت دارند، افزود: کودکان بیشتر از اینکه به دنبال لذت باشند، به دنبال معنا هستند و قصه بیش از هر چیزی به زندگی معنا می‌دهد و برای انتقال تجربه و آموختن به دیگران بسیار مؤثر است‌.

*قصه جلا دهنده روح و رونق‌دهنده کسب و کار

وی عنوان کرد: قصه می‌تواند تمام حواس مخاطبان را جمع کند و آنها بدون خستگی ساعت‌ها با آن وقت بگذرانند، قصه‌ها نه تنها می‌توانند انسان‌ها را بزرگ کنند بلکه با قصه می‌توان کسب و کارها را هم بزرگ کرد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: به این واسطه در جشنواره قصه‌گویی امسال قصه‌هایی با موضوع پیشرفت، اراده و کسب و کار اضافه شد و اجراهای خوبی صورت گرفت و امیدواریم برای تقویت حوزه اقتصاد از ظرفیت قصه‌گویی استفاده ببریم.

وی با اشاره به اینکه امسال ظرفیت رسانه به جشنواره اضافه شد، گفت: قصه‌ها از طریق رسانه به تمام نقاط کشور می‌رسد و همه بچه‌های این مرز و بوم قصه‌ها را می‌بینند و می‌شنوند، به نحوی که هر شب یک ساعت از طریق شبکه پویا ساعت ۲۰:۳۰ مهمان خانه‌های مردم خواهیم بود.

*ترویج آموزه‌های تربیتی با ابزار قصه موثرتر است

قصه بهترین و مهمترین ابزار برای ترویج فرهنگ و آموزه‌های تربیتی به کودکان است که متاسفانه علیرغم فرهنگ غنی ایران و استان یزد در زمینه قصه و قصه‌گویی، به این مهم آنگونه که باید توجه نشده و قصه‌گویی در حال فراموشی است.

کودکان امروز در دنیایی زندگی می‌کنند که فضای مجازی در آن نقش پررنگی دارد و دیگر از دورهمی‌های خانوادگی به مانند گذشته خبری نیست، دیگر خانواده‌ها وقتی برای قصه گفتن ندارند و دیگر کسی در تلویزیون مانند «آقای حکایتی» برایشان قصه نمی‌گوید؛ کودکان امروز با دنیای واقعی قصه‌ها ناآشنا هستند و این وظیفه والدین و مسئولان ذی‌ریط است که قصه را به جایگاه واقعی خود بازگرداند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از