حالت تاریک
دوشنبه, 26 شهریور 1403
رئیس بنیاد نخبگان استان یزد خبر داد:

2 هزار نفر تحت حمایت بنیاد نخبگان یزد

2 هزار نفر تحت حمایت بنیاد نخبگان یزد

رئیس بنیاد نخبگان استان یزد گفت: تاکنون بیش از 2 هزار نخبه در قالب شیوه‌نامه‌های مختلف تحت حمایت‌ بنیاد نخبگان استان یزد قرار گرفته‌اند.

حسین صالحی‌وزیری در گفتگو با «یزدرسا»، با اشاره به خدمات بنیاد نخبگان استان یزد گفت: تاکنون بیش از 2 هزار نخبه تحت حمایت‌های مختلف بنیاد نخبگان استان یزد قرار گرفته‌اند که در رشته‌ها و حوزه‌های مختلف عمدتا فنی و حرفه‌ای و همچنین رشته‌های ادبیات و هنری تحت پوشش بنیاد هستند.

رئیس بنیاد نخبگان استان یزد با بیان اینکه عمدتاً چهار گروه در راستای شیوه‌نامه‌های بنیاد ملی نخبگان تحت پوشش بنیاد یزد قرار دارند، افزود: دانش آموزان برتر و خصوصا رتبه‌های برتر کنکور و دانش‌آموزان المپیادی، دانشجویان برتر دانشگاه‌ها در قالب شیوه‌نامه‌های شهید احمدی روشن و شهید وزوایی، دانش‌آموختگان در قالب طرح شهید صیاد شیرازی که بحث استفاده از فرصت کار پژوهشی به جای خدمت نظام وظیفه است، اساتید در قالب طرح شهید کاظم آشتیانی و شهید بهشتی و همچنین مخترعان در سطوح مختلف و منتخبان حوزه‌های علمی، ادبی و قرآنی از جمله این گروه‌های مورد حمایت بنیاد هستند.

وی تأکید کرد: بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد ولی افراد نخبه کشور در قالب شیوه‌نامه‌های مختلف و امتیازات بالایی که در فعالیت‌های علمی پژوهشی، ادبی و هنری دارند مورد حمایت بنیاد نخبگان قرار می‌گیرند و خدماتی به آنها ارائه می‌شود که این افراد برای یزد بیش از 2 هزار نفر و در سطح کشور بیش از 60 هزار نفر در قالب شیوه‌نامه‌های مختلف و در گروه‌های مختلف هستند.

صالحی وزیری با اشاره به نقش بنیاد نخبگان در سند یزد نوین با بیان اینکه تدوین این سند به عهده نخبگان گذاشته شد، گفت: فعالیت‌های مختلفی در این زمینه در هیأت‌های اندیشه‌ورز انجام شد و محورهای مختلف برای یزد نوین توسط نخبگان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و امسال هم در حوزه سند یزد نوین با توجه به مأموریت‌های بنیادی نخبگان که بیشتر براساس توسعه نخبه‌پروری در سطح کشور است بحث رویدادهای سرمایه انسانی یزد به بنیاد نخبگان ابلاغ شد.

وی افزود: بنیاد نخبگان یزد در این حوزه اولین رویداد را چهارم دی‌ماه با حضور مدیران و منابع انسانی واحدهای مختلف دولتی در سطح استان و در چهار حوزه نگهداشت، افزایش انگیزه، جانشین‌پروری و جذب نیروی مستعد نخبه برگزار کرد و چالش‌های آینده یزد در حوزه منابع انسانی مرتبط با نهادهای دولتی مورد بررسی قرار گرفت که گزارش آن در قالب گزارش عملی در حال تدوین است.

رئیس بنیاد نخبگان استان یزد با اشاره به رویکرد جدید بنیاد نخبگان تصریح کرد: اولین مسئله این است که جایگاه ملی نخبگان به جایگاه اصلی خود به عنوان نهاد حامی و سیاستگذار در حوزه نخبگان برگردد چرا که گاهی ورود بنیاد نخبگان در حوزه اجرا باعث شده بود که بنیاد به مجموعه‌ای برای ارائه خدمات به صنف مشخص تبدیل شود که با اسناد بالادستی در تناقض بود و باعث موازی‌کاری در سطوح مختلف شده بود که این مسئله در حال صلاح است.

صالحی وزیری با بیان اینکه فرد نخبه را فردی اثرگذار در سطح جامعه می‌دانیم، افزود: هرچه فرد نخبه اثرگذارتر باشد نخبگی او از نظر ما بالاتر است و لذا در شیوه‌نامه‌های جدید برای حمایت از افراد، شاخص تأثیرگذاری نیز علاوه بر شاخص‌های تعریف شده اضافه شده است که براساس آن میزان تأثیرگذاری فعالیت فرد نیز مورد سنجش قرار می‌گیرد.

وی  گفت: عمده‌ترین مسئله در حوزه نخبگان و مهاجرت آنها علاوه بر مدنظر قرار دادن ارائه خدمات به نخبگان و کمک به آنها و توسعه فعالیت نخبگانی مورد توجه قرار دادن دو مسئله به‌کارگیری نخبگان در حوزه‌های مختلف تصمیم‌گیری و اثرگذاری و افزایش انگیزه‌های درونی با تثبیت ارزش‌های سطح ملی و اسلامی در ذهنیت نخبگان است که مانع از خروج آنها از کشور خواهد بود.

صالحی‌وزیری یادآور شد: ما نخبگی را ما نعمت می‌دانیم و فرد نخبه باید شکرگزار این نعمت باشد و شکرگزاری این نعمت از مسیر خدمت به جامعه می‌گذرد لذا نخبگان ما باید توجه داشته باشند که نعمات خداوند به جامعه هستند که باید خدمت به جامعه را سرلوحه خود قرار دهند و بنیاد نخبگان نیز وظیفه دارد برای اثرگذاری نخبگان و خدمت آنها به جامعه از نخبگان حمایت کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از