حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403
مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان یزد خبر داد:

9 هزار هکتار سهمیه کشت قراردادی در یزد

9 هزار هکتار سهمیه کشت قراردادی در یزد

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان یزد گفت: برای امسال در استان یزد 9 هزار و 720 هکتار سهمیه کشت قراردادی در نظر گرفته شده است که 8 هزار و 500 هکتار آن برای گندم و هزار و 220 هکتار آن برای دانه‌های روغنی است.

یدالله جوادپور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «یزدرسا»، در خصوص میزان کشت قراردادی در استان یزد برای امسال گفت: سال گذشته 2 میلیون هکتار از اراضی آبی کشور تحت کشت قراردادی گندم قرار گرفت که در استان‌های مختلف متفاوت بود، در برخی استان‌ها ۱۰۰ درصد و برخی تا 35 درصد از اراضی به ثبت کشت قراردادی رسیدند و یزد جزو استان‌هایی بود که برای نزدیک به ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع گندم آن برای کشت قراردادی ثبت شد.

وی ادامه داد: برای امسال علاوه بر ثبت 2 میلیون هکتار کشت آبی گندم برای کشت قراردادی، برنامه‌ریزی صورت گرفته است که برای هر ۶ میلیون هکتار کشت دیم نیز تحت کشت قراردادی قرار گیرد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان یزد گفت: برای امسال در استان یزد 9 هزار و 720 هکتار سهمیه کشت قراردادی در نظر گرفته شده است که 8 هزار و 500 هکتار آن برای گندم و هزار و 220 هکتار آن برای دانه‌های روغنی است.

وی با بیان اینکه از ابتدای فصل زراعی در تمام شهرستان‌های گندم‌خیز استان یزد جاری کشت قراردادی شروع شده است، افزود: تاکنون نزدیک به 2 هزار و 50 هکتار از اراضی تحت کشت قراردادی قرار گرفته و ثبت شده و همچنان ادامه دارد تا بتوانیم به عدد پارسال برسیم.

جوادپور با اشاره به مزایای کشت قراردادی گفت: برای این کشت، مزیتی چون بیمه محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده است و بیمه آن به صورت 20 درصد تخفیف انجام می‌شود بدین صورت که اگر هر هکتار گندم را صندوق بیمه کشاورزی 700 هزار تومان بیمه می‌کند با توجه به مزیت کشت قرارداردی همان یک هکتار با 20 درصد تخفیف و دریافت 560 هزار تومان بیمه می‌شود.

وی ادامه داد: کشاورزان اکنون با بیمه‌کردن مزرعه‌شان، حق بیمه را در آخر فصل برداشت می‌توانند بپردازند، بدین صورت که کشاورزان چنانچه گندم را تحویل بدهند هزینه بیمه از محل پول گندمشان برداشت می‌شود و اگر گندم را تحویل ندهند اما درطول سال خسارتی وارد شده بود که صندوق بیمه بخواهد خسارت پرداخت کند از محل غرامتشان هزینه بیمه برداشت می‌شود و چنانچه هیچ کدام از این دو حالت نباشد باید کشاورز با مراجعه به بانک به صورت نقدی بپردازد.

جوادپور با بیان اینکه شهرستان اردکان در استان تاکنون بیشترین سطح کشت قراردادی را دارد که حدود 50 درصد محصولش را بیمه کرده است، افزود: مزیت دیگری که برای کشت قراردادی در نظر گرفته شده این است که کشاورزانی که گندم را تحویل دولت می‌دهند به ازای تحویل هر تن گندم 150 هزار تومان هزینه حمل دریافت می‌کنند که با توجه به میزان عملکرد تقریبا 3.5 تا 4 تن گندم در استان بیمه آنها تقریبا رایگان می‌شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از