حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
یزدرسا بررسی می‌کند؛

«بازپس» گامی به سوی یزد سبزتر

«بازپس» گامی به سوی یزد سبزتر

طراحی سامانه «بازپس» در یزد یکی از اقدامات مهم شهرداری یزد در راستای حفاظت از محیط‌زیست و استفاده از این طلای کثیف است که شاید کمتر کسی حواسش به آن باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا»، تفکیک زباله یکی از موضوعات حیاتی در مدیریت پسماندهای شهری است که تاثیرات قابل توجهی بر محیط زیست و سلامت عمومی دارد. با افزایش جمعیت و تغییر الگوی مصرف، حجم پسماندهای تولیدی در شهرها به طور چشمگیری افزایش یافته که در این میان، شهر یزد با راه‌اندازی سامانه «بازپس» گامی مهم و موثر در راستای مدیریت بهینه پسماندهای خشک برداشته است.

 این سامانه به شهروندان یزدی این امکان را می‌دهد تا پسماندهای خشک خود را به شکلی سازمان‌یافته تحویل دهند و از این طریق، نه تنها به کاهش حجم زباله‌های دفنی کمک کنند، بلکه در راستای بازیافت و استفاده مجدد از مواد نیز قدمی ارزشمند بردارند.

اهمیت تفکیک زباله به عوامل متعددی بازمی‌گردد، نخستین و شاید مهم‌ترین عامل، حفاظت از محیط زیست است که با تفکیک و بازیافت زباله‌های خشک مانند پلاستیک، کاغذ، شیشه و فلز، می‌توان از استخراج منابع طبیعی جدید جلوگیری کرد و مصرف انرژی را کاهش داد.

این فرآیند منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود که یکی از اصلی‌ترین عوامل تغییرات اقلیمی هستند، از سوی دیگر، کاهش دفن زباله‌ها در زمین، از آلودگی خاک و منابع آبی جلوگیری می‌کند و به حفظ تنوع زیستی و اکوسیستم‌های طبیعی کمک می‌کند.

جایگاه خوب یزد در زمینه تولید پسماند نیز نشان‌دهنده مدیریت صحیح و کارآمد این شهر در این حوزه است، با توجه به موقعیت جغرافیایی و محدودیت منابع آبی و زمینی، یزد به خوبی توانسته است با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و رویکردهای پایدار، میزان تولید پسماند را کاهش و بهره‌وری منابع را افزایش دهد. 

«بازپس» گامی به سوی یزد سبزتر

*«بازپس» پسماند خشک شهروندان یزدی را خریداری می‌کند

 

محمدرضا برزگر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» با اشاره به راه‌اندازی سامانه «بازپس» در راستای افزایش میزان مشارکت شهروندان یزدی در طرح تفکیک از مبدأ اظهار کرد: سامانه «بازپس» از یک سال و سه ماه گذشته به صورت آزمایشی در شهر یزد و در منطقه دو اجرا شد و پس از مدتی خدمات این سامانه در سراسر شهر یزد گسترش یافت.

 

وی افزود: سامانه «بازپس» زیرمجموعه منظومه خدمات یکپارچه «یزد من» است که در زمینه جمع‌آوری پسماند خشک فعالیت می‌کند و از ابتدای اردیبهشت ماه نیز جمع‌آوری پسماند خشک در سراسر شهر یزد از حالت سنتی خارج شده و تماما با این سامانه انجام می‌شود.

 

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با اشاره چگونگی عملکرد این سامانه بیان کرد: شهروندان با دریافت نرم‌افزار «یزد من» و ثبت‌نام در سامانه «بازپس» درخواست جمع‌آوری پسماند خشک را در زمان مورد نظر خود ثبت می‌کنند و پس از جمع‌آوری پسماند خشک حساب شهروندی آن‌ها به صورت ریالی شارژ شده که امکان استفاده از این مبلغ و یا انتقال وجه آن برای شهروندان یزدی فراهم است.

 

وی ادامه داد: شارژ حساب براساس سهم درآمدی تعلق گرفته به هر شهروند و مطابق قرارداد ۳۷ درصد نرخ روز پسماند خشک در بازار است.

 

برزگر با اشاره به مشارکت مردم در این سامانه عنوان کرد: با توجه به تغییر روش از حالت سنتی به سامانه «بازپس» نیازمند مشارکت بیشتر مردم در این فرآیند هستیم.

 

وی از تولید ۳۰۰ تن زباله مخلوط در روز توسط شهروندان یزدی خبر داد و گفت: سهم هر شهروند در تولید زباله مخلوط ۶۰۰ گرم است و با توجه به جمعیت ۸۰۰ هزار نفری شهر یزد تنها ۶ هزار خانوار در سامانه «بازپس» ثبت‌نام کردند که این خود بیانگر این است که شهروندان یزدی در زمینه تفکیک زباله باید جدی‌تر عمل کنند.

 

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با اشاره به اهمیت افزایش میزان مشارکت شهروندان در طرح تفکیک از مبدأ عنوان کرد: در راستای کمک به حل مشکلات زیست‌محیطی و حل مباحث مرتبط با حفظ سلامت شهر یزد حضور و مشارکت حداکثری شهروندان در این سامانه می‌تواند در راستای تحقق این مهم بسیار کمک‌کننده باشد.

 

وی ادامه داد: شهر یزد از لحاظ میزان تولید پسماند در رتبه مناسبی قرار دارد، اما کاهش تولید پسماند یکی از دغدغه‌های مهم شهرداری یزد است و هم در بحث تفکیک و هم در بحث کاهش تولید زباله شهروندان یزدی باید حضور و مشارکت پررنگ‌تری داشته باشند.

 

«بازپس» گامی به سوی یزد سبزتر

*تفکیک پسماند سرمایه‌گذاری برای آینده بهتر

 

در نهایت، تجربه یزد در طراحی و اجرای سامانه «بازپس» می‌تواند به عنوان یک الگوی موفق در سطح شهر مورد توجه قرار گیرد، این تجربه نشان می‌دهد که با برنامه‌ریزی دقیق، آموزش مناسب و مشارکت همگانی، می‌توان به دستاوردهای بزرگی در زمینه مدیریت پسماند و حفاظت از محیط زیست دست یافت.

 

تفکیک زباله و استفاده از سامانه‌های نوین، نه تنها به کاهش آلودگی‌ها و حفظ منابع طبیعی کمک می‌کند، بلکه گامی مهم در جهت توسعه پایدار و آینده‌ای روشن‌تر برای نسل‌های آینده است. 

 

شهر یزد با اجرای این طرح، نشان داده است که با همت و اراده می‌توان به نتایجی مهمی در زمینه حفاظت از محیط زیست دست یافت چرا که حمایت از محیط زیست و مدیریت صحیح پسماندها، نه تنها وظیفه شهروندان یزدی است، بلکه سرمایه‌گذاری در آینده‌ای بهتر برای همه ما محسوب می‌شود.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از